ik ben bang, wat moet ik doen

Discussie in 'De lounge' gestart door tweety26, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Tweety: ik heb respect voor je hoe je dit handelt. Je hebt het zelf niet breed en doet veel voor je moeder, ook op niet-financieel gebied. Ik denk dat je moer heek blij met zo'n dochter mag zijn, dat wou ik even kwijt.
     
  2. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Tweety sorry hoor maar wil jij 30 blz's hetzelfde? Dan had je je verhaal niet op een forum neer moeten zetten! Het is super erg dat je moeder in een depressie zit (heb ook nooit gezegd dat ik dat niet zo vind) het énige wat ik zeg is dat je moeder een volwassen persoon is en de uitspraken die ze doet het meest lijken op die van een puber van 13!

    Ze heeft kinderen, kleinkinderen, en dan nog roept ze zoiets?? Dat ze zonder internet zichzelf wat aan doet?! Nou sorry hoor!
    En dat jij er dan zelf in meegaat als in wat moet ik hiermee en mag de sanering dit doen? Je zou blij moeten zijn als ze daar internet weghalen... Hoe kan je haar nou ooit in de 'grote boze' buitenwereld krijgen, en dus weer terug op het goede spoor, zolang zij nog 24/7 met al dr 'vrienden' op internet zit?!
     
  3. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    En losstaand van dit, tweety heel veel respect voor jou! Ik ben ook een alleenstaande moeder, weliswaar van 1 maar oke, en vind het knap van je hoe je het doet!
     
  4. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Is ergens werken als vrijwilliger niet iets voor je moeder? Dan komt ze ook onder de mensen, en is ze nog iets nuttigs aan het doen met haar tijd die normaal aan internetten besteedt.

    Het is al eerder gezegd: een depressie en alleen zijn gaan niet samen.
     
  5. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Je meot ergens beginnen toch? Als je niet begint met hulpverlening te zoeken dan eindigt het nergens behalve misschien een suicide die wel slaagt. Ik geef de tips ivm mijn ervaringen in mijn werk. Ik heb veel met depressieve mensen die suicidaal zijn te maken.
     
  6. Vica86

    Vica86 Niet meer actief

    Dat is wel een goede trouwens. Mijn moeder werkt bij een kringloopcentrum. Zelfs betaald via een speciaal traject van het uwv. Het werk is enorm aangepast en als ze zich niet goed voelt kan ze zich ziekmelden zonder concequenties. Het zijn allemaal mensen die daar werken met enigsinds een beperking. Al is het angst of niet kunnen lezen of schrijven enz... Iedereen houdt goed rekening met elkaar omdat niemand daar perfect is of perfect wilt lijken. Iedereen is zichzelf daar.

    Ik neem aan dat je dit soort projecten overal wel moet hebben?

    Wellicht leuk om uit te zoeken wanneer dit probleem is opgelost.
     
  7. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Misschien eventueel in een bejaardenhuis...
     
  8. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Zou dat misschien een symptoom zijn van een depressie? Nogmaals, als dit soort kleine signalen genegeerd zouden moeten worden omdat het 'maar' om internet gaat (lekker kortzichtig), loop je het risico om de laatste strohalm weg te halen. Jij kan lekker nuchter zeggen: Het gaat maar om internet. Iemand in een depressie denkt niet meer nuchter (zoals je zelf al zegt: als een dertienjarige puber die zich ellendig voelt). Dus vergelijk je eigen ratio niet met een depressief persoon.
     
  9. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Nikita volgens mij had ik het tegen TS!

    En zoals ook al eerder gezegd, op een forum zitten diverse personen met ieder diverse zienswijzen! Respecteer dit dan ook ipv heel hard te roepen over vergelijkingen naar ratio!
     
  10. 078mama

    078mama Niet meer actief

    Zolang deze moeder zelf geen hulp van een prof wilt vind ik persoonlijk dat ze de makkelijkste weg kiest. Ze kruipt nu weg achter haar computer wat een veilige haven is en weigert enige hulp zodat ze beter kan worden. Dan kan iedereen hier vol medelijden met haar mee praten maar dat heeft geen zin. Zo komt er nooit een einde aan deze onwijze rot situatie! Ik vind het voor ts echt vreselijk dat dit zo voor haar neus speelt en hoop dat er een goede oplossing komt voor het internet maar ik denk wel dat het een korte termijn oplossing is en dat de basis simpelweg verkeerd is. En ts, jij hebt het volgens mij ook niet zo makkelijk dus probeer ook aan jezelf te denken! Niemand heeft er iets aan als jij dadelijk ook in die situatie zit.
     
  11. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

  12. stampvamp

    stampvamp Fanatiek lid

    30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    allereerst wat onwijs klote dat je zoiets meemaakt nu ik weet uit ervaring dat zoiest niet in je koude kleren gaat zitten..
    mijn moeder kreeg 10 jaar geleden de diagnose manisch depressief, hier ging wel wat aan vooraf al dus tel maar uit...
    mijn ervaring is dat mensen die het niet van heel dicht meemaken vaak afwuiven met zal wel loslopen, maar ik als dochter die in begin nog bij haar woonde zag direct als dingen de foute kant op gingen en had altijd gelijk ...
    alleen werd ik weer niet serieus genomen vaak..

    mijn ervaring is ook dat zolang de persoon zelf niet vind dat ze hulp nodig heeft en niet opgenomen wil worden oid er niks gebeurd..
    dat kan HEEL frustrerend zijn heb hier heel wat slapeloze nachten om gehad, mijn moeder heeft op t spoor gestaan en nog meer van dat soort dingen, ze was toen helemaal van de wereld en werd de paar keer dat zoiets gebeurde gelukkig gezien door mensen die voorbij kwamen en die hebben toen de politie ingeschakeld..

    ook zoiets, dan zit zon psychiatrisch patient gerust 2 dagen in een cel (1x zelfs naakt in haar badjas alleen tewijl ze haar uit huis mee hadden genomen en makkelijk even een broek en dergelijek konden pakken, en ik werd pas na 2 dagen gebeld :S ) net of zo iemand een misdadiger is ..

    het systeem is vaak erg krom dat hebi k meerdere malen gezien helaas moest het altijd eerst goed fout gaat met een depressie voor ze wat deden bij mijn moeder.. en dan konden wij alleen maar wekenlang aanzien hoe ze zich opsloot in haar huis en wij geen concat met haar konden krijgen dus dodelijk ongerust waren..

    ik hoop dat je moeder hulp accepteert, en dat je ook nog wat aan jezelf kunt denken, ik weet hoe moeilijk dat is ! je bent er toch steeds mee bezig, want je maakt je zorgen..
    ik was altijd blij als ikhe ttelefontje kreeg dat ze opgenomen was, dan wist ik tenminste dat ze dan veilig was.. maar goed zodra ze weer wat beter voelde en ze zei ik ga dan ging ze, vaak met als gevolg een paar weken later weer opname :(

    depressies zijn echt heftig heb er zelf ook 1 gehad na mn bevalling en ik kan me enigzins inleven hoe zij zich atlidj voelt..
    gelukig sinds de geboorte van mn dochter gaat het met mijn moeder goed, een heel geruststelling.. al zal ze nooit genezen natuurlijk..

    veel sterkte in elk geval het is een hele last om zoiets te moeten dragen zeker als het om je moeder gaat !
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Wat ik eruit lees en ach, ik heb er maar een beetje verstand van, is dat moeder behoorlijk depressief en eenzaam is. Alleen medicatie vind ik helemaal geen oplossing, lekker makkelijk van de huisarts. Ze heeft psychische hulp nodig en dat hoeft helemaal niet direct van een psychiater te zijn (al kan die wel heel goed de juiste medicatie voorschrijven), maar dat kan ook zijn van een maatschappelijk werker die eens bij haar thuis komt. Dat is ook een taak van de ha om dat in gang te zetten.
    Vrijwilligerswerk doen in een bejaardentehuis is leuk om te doen voor een mentaal stabiel iemand. Ik denk dat moeder eerder zelf een vrijwilliger nodig heeft om leuke dingen mee te doen, zodat ze de deur weer uitkomt. Maatjesproject is al genoemd. Verder zijn er in heel het land projecten waar mensen met psychische problemen terecht kunnen. Hier is een soos waar je kan koffie drinken en praten met hulpverleners en lotgenoten. Ook worden er buitenactiviteiten georganiseerd en je kan schilderen e.d. Allemaal veel beter dan alleen binnen zitten achter je computer met je virtuele vrienden.
     
  14. tweety26

    tweety26 Niet meer actief

    dk ik snao je ook, ik zeg ook dat internet geen goed iets is en dat ik al maanden bezig ben haar uit haar huis te krijgen, maar zoals somige al zeggen is dat mijn moeders laatste strohalm, en als die haar weg genomen word dan is het risico op zichzelf iets aan doen groot, natuurlijk doet het mij zeer want dan denk ik ook je hebt zelf kinderen en ook kleinkinderen, maar zijn wij dan niet belangrijk genoeg voor jou, zo voelt het teminste en dat heb ik haar ook gezegt. ik heb nu alles gedaan wat ik kon, nu zal zij keuzes moeten maken, ze is volwassen en zelf verantwoordelijk voor wat ze doet, maar ik weet nu ook dat ik alles gedaan heb wat ik kan doen voor haar.

    vrijwilligers werk is nu nog even niet aan de orde, eerst dit diepte punt weer even overwinnen, en dan kunnen we verder kijken.
    de ha van haar vond het belangrijker dat ze nu internet zou hebben, en ik heb tegen hem gezegt dat ik daar niet mee eens ben, ze moet meer haar huis uit en leuke dingen gaan doen. want ze houd zichzelf ook in dat dieptepunt op deze manier.
    Maar goed, dank je voor je reactie, ik begrijp je wel, maar het kwam bij mij eff heel erg bot over.

    nu zal de tijd uitwijzen hoe het zal lopen, zij kiest ervoor geen andere hulp te willen en alleen de medicatie te nemen, dat is haar keuze, ik kan haar niet dwingen. ik hoop dat het nu voldoende is, zo niet is het jammer.

    Ik weet nu ook dat als ze er toch voor kiest om uit het leven te stappen dat ik er alles aan heb gedaan om haar te helpen, dus dan zal ik ook geen schuldgevoel er aan overhouden.
    en als ze stopt ben ik erg boos omdat haar kinderen en kleinkinderen dan blijkbaar niet belangrijk zijn (zo voelt het), maar een depri persoon ziet dat op dat moment niet meer, ook al houd ze veel van ons.
     
  15. whitesaber

    whitesaber Niet meer actief

    Ik wil niks zeggen hoor maar als de ha zegt dat het beter is voor nu dat ze wel internet waarom laat je haar dan niet ??
    Op een gegeven moment zal ze er zelf aan toe zijn om te stoppen en/of minderen

    En wat nog belangrijker is dat je een briefje kan krijgen van de huisarts met zijn/haar mening dat ze weer internet kan krijgen!

    En hoe zit het met haar financien ?
    Heeft ze een uitkering ?
    Dan hoeft ze niet op een stokje te bijten want de bewindvoering hoeft niet meer dan 10% van de uitkering af betalen aan schuldeisers per maand
    Behalve als je een *** bewindvoerder hebt die gewerkt heeft bij de GKB...
     
  16. Roes

    Roes Fanatiek lid

    9 okt 2009
    1.791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    Dan weet jij (net als ik) toch ook hoe de vork werkelijk in de steel zit (buiten pers ervaring het ik ook aantal jaren gewerkt met pscyh lvgers) wat betreft hulpverlening en de wetten in NL ??? De mogelijkheden zijn zeer gering en de meeste echte signalen worden niet of te laat herkent....als patient niets wil sta je als familie gewoon aan de zijlijn toe te kijken...mocht het in jou werkomgeving anders gaan dan verneem ik dat graag, breng ik onze moeder meteen jullie kant op..;)
     

Deel Deze Pagina