vanaf welke leeftijd buiten spelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Seth, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Seth

    Seth Niet meer actief

    (Weet even niet waar ik dit topic moet plaatsen, omdat het meerdere leeftijdsgroepen betreft.... dus vandaar maar hier..)


    werd van de week aangesproken door een moeder hier in de buurt dat ik mn zoontje binnenkort maar "moet" laten buitenspelen....;)
    (ik vind hem nog veel te jong...)

    ze zitten samen in de klas, mijn zoontje is in januari
    4 jaar geworden....
    haar zoontje speelt volgens haar zeggen al met 2,5 jr buiten....
    ...( :$ )



    vanaf welke leeftijd spelen/speelde jullie kinderen buiten?
    Met buiten spelen, bedoel ik dus... zelfstandig rondlopen, in straat/woonwijk....
     
  2. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    die van mij is 4 maar die mag echt niet buitenspelen zelf! ammehoela! ik vind dat persooonlijk veelste jong en ik weet ook echt niet wanneer het wel mag. wil hij spelen komt t vriendje hier maar in de achtertuin spelen.
     
  3. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Hier pas van af een jaar of zes zeven even alleen om de hoek naar de speeltuin maar voor de rest ben me gek.

    Geef je groot gelijk vind die moeder erg onverandwoordelijk.

    Vier jaar het kan maar wel als het echt een speel hofje of wat dan ook betekend.

    Succes ermee.
     
  4. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou hier in deze buurt laat ik ze de komende 8 a 9 jaar lekker binnen of ik ga met ze mee, maar hoop hier toch wel weg te zijn tegen die tijd.
     
  5. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    Hangt er toch echt vanaf waar, wij speelden zelf al snel buiten, buurt in een doodlopende straat.
     
  6. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Het ligt er ook wel een beetje aan waar je woont denk ik, maar Robyn mag echt nog niet alleen buiten spelen. Dat mag ze alleen in de voor of achtertuin, maar dan zit het hek goed dicht.
    Ik denk dat ze vanaf een jaar of 5/6 alleen buiten mag spelen.
     
  7. mugje

    mugje Actief lid

    28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ligt er denk ik aan waar je precies woont. Wij hebben een pleintje achter het huis en laat mijn zoontje daar van 2 jaar ook buiten spelen. Maar ik kijk er precies op vanaf de poort, dus wel onder toezicht. Eigenlijk alle mensen doen dat hier, het is een doodlopend plein.
     
  8. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer ik dat ga toestaan, nu met 4 jaar in ieder geval nog niet.
    Is er bij ons in de straat of in de directe omgeving ook geen speelplek, hier hebben de meeste speeltoestellen en speelhuisjes in de tuinen waar de kinderen spelen.
     
  9. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    mijn dochter speelt al buiten. Ik zit dan op het bankje in de speeltuin, en zelf banjert ze lekker rond met haar vriendjes en vriendinnetjes. Af en toe zwaait ze even, ze blijft altijd op zo´n afstand dat ik haar goed kan zien.
    We wonen wel in een heel rustige wijk.
     
  10. mugje

    mugje Actief lid

    28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    vanaf welke leeftijd spelen/speelde jullie kinderen buiten?
    Met buiten spelen, bedoel ik dus... zelfstandig rondlopen, in straat/woonwijk....

    Lees dit nu pas ;) Denk wel ook al met 4 jaar zeker wel
     
  11. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    wij speelden als 4 jarige ook al lang buiten op een pleintje voor de deur. maar was wel een zeeeer rustige straat.
     
  12. Seth

    Seth Niet meer actief

    zelf woon ik in een woonwijk, maar dus geen pleintje ofzo... wat straten die benoemt zijn tot woonwijk.....;)


    ik bedoel dus buiten spelen, zonder toezicht....
     
  13. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Pffff ik vind dat ook lastig. Mijn zoontje word in aug 4 maar nu taalt hij er zelf nog helemaal niet naar dus voorlopig hoef ik die beslissing nog niet te maken. Maar ja wanneer wel? In principe ligt de speeltuin tegenover ons huis met 1 blok huizen er nog tussen maar toch. Ik kan m niet helemaal zien dan. Laatst is ie wel met zijn neefje van 8 (bijna 9) er naartoe geweest. Ik wacht het wel af maar denk pas vanaf 5 of zo...als ie zelf al wil dan?! Is niet zo'n held....

    Oja en ik vind dat ik het niet kan vergelijken met toen ik 4 was. Ja ik speelde wel al alleen buiten toen maar ja eerlijk is eerlijk de tijden waren 30 jaar geleden ook anders...toch?
     
  14. sandra

    sandra Fanatiek lid

    Ligt er echt aan hoe je woont en hoe je kindje is. Mijn oudste zoon speelt al vanaf 4 jaar alleen buiten, bij ons in de straat en het speeltuintje een straat verderop. Hij weet precies wat hij wel en niet mag, en is daarin ook te vertrouwen.

    Jasper is nu vier en een half maar mag dus nog niet alleen naar buiten, hij is echt niet te vetrouwen. Ik ga nu dus mee naar het speeltuintje. Of ik zit in de voortuin als Jasper buiten speelt.
     
  15. TriCo77

    TriCo77 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    mijn jongste van bijna 4.5 speelt nu een half jaar ongeveer ook zonder mijn toezicht buiten. maar het is hier wel heel rustig.
    maar als hij bij een vriendje speelt in een onbekende straat heb ik het liever niet. als hier een vriendje speelt, en ze willen "voor het huis" spelen, dan mag dat, maar dan ben ik ook buiten. moet er niet aan denken dat zo'n kind de straat uit loopt en verdwaalt ofzo.
    mijn oudste van 7 gaat hier in de buurt wel al een beetje op verkenning, op de fiets alleen naar oma (2 straten verderop) dan bel ik stiekum oma op dat ie eraan komt, dan wacht ik tot ze hem ziet, en dan leggen we de telefoon weer neer.
     
  16. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik kwam laatst thuis uit mn werk en zag t vriendinnetje van mn dochter (4jr) in de speeltuin, naast onze flat. Mama was niet in de buurt. Ben even met haar blijven kletsen, ze zei dat mama gewoon thuis was. Ik woon op een hoekflat, dus ik kan de speeltuin zien máár woon op 2 hoog. Zij wonen beneden maar in een deel waarbij je de speeltuin absoluut niet kan zien.

    Ik bracht t later ter sprake en ze reageerde heel laconiek 'oh ik ging steeds ff kijken'. Maar ik heb de speeltuin zeker 10 minuten gezien, met kind zónder mama.

    Overigens was ze laatst ook met beide meiden wezen wandelen en even naar AH geweest. Toen heeft ze de meiden buiten laten staan, want dan konden ze voetbalplaatjes vragen, terwijl zij binnen was om sigaretten te kopen. Let wel, deze meiden zijn 4 en (mijne) 3jaar. Ik heb haar toen echt even duidelijk gemaakt dat ik dat absoluut niet meer wil hebben!

    Met andere woorden..ik vind 3 of 4 dus véél te jong om zonder toezicht buiten te zijn.
     
  17. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik snap dat je hém vertrouwt, maar vertrouw je ook alle andere mensen? Misschien ben ik daar paranoïde in, maar das kwestie van vervelende ervaringen vrees ik..
     
  18. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    De oudste speelt sinds vorig jaar buiten (was ze 3,5)..
    En de jongste sinds een paar weken (moet nog 3 worden)
    Ze mogen alleen in onze straat, op de stoep en op het grasveld (doodlopende straat, wij wonen op het doodlopende stuk)

    Wilde vooral met de jongste wachten, maar die gaat zelf naar buiten...
    Nu helpt het wel dat iedereen in de straat een oogje houdt op elkaars kinderen, en bijna iedereen gelijke afspraken heeft (niet op de straat, eerst tegen ouders vertellen als je ergens binnen gaat spelen, niet voorbij de "hekjes")
     
  19. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    precies
     
  20. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    hangt van je kind af en waar je woont.

    ik was ook 2,5/3 jaar maar bij ons was de speeltuin voor de deur en altijd waren er moeders aanwezig, als mijn moeder in de woonkamer stond kon ze alles zien.
     

Deel Deze Pagina