Ik ben benieuwd naar ervaringen over vrije scholen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 23 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Het woordje 'vrij' in vrije school heeft inderdaad niet de betekenis van 'niets hoeven'... Integendeel, zou ik bijna willen zeggen. Vrije scholen zijn, zoals iemand anders ook al schreef, vaak klassikaler dan de gemiddelde 'gewone' school. Aanpassingen van het standaard programma zijn (daardoor?) vaak dus ook lastiger.

Je moet kijken wat bij je kind past en naar de specifieke school, want daar zitten Enorme verschillen tussen.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik mag toch hopen dat het montessorie/vrij onderwijs ook kinderen gaan sturen op het moment dat zichtbaar is als bepaalde vaardigheden achter gaan liggen omdat het kind dat laat versloffen. En dan kan je als ouder heel betrokken zijn, maar het kan niet zo zijn dat een bepaalde vaardigheid thuis wordt geleerd, terwijl dat op school hoort te gebeuren.

Dus ja, het ligt aan het kind dat er geen zin in heeft, maar als je ook niet wordt gestimuleerd of gestuurd dan is dat een verwijt aan het onderwijs wat je op dat moment krijgt.

overigens denk ik dat Montessorie nog iets heel anders is dan een echte vrije school.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Montessori werkt met Montessorimateriaal en kent daarmee met bv. rekenen ook een vrij vast programma. De oorspronkelijke Montessori gedachte is op de meeste scholen heel vrij ingevuld en daar wordt inderdaad wel gestuurd of gewoon met lesroosters en reguliere methodes gewerkt. Er zijn ook veel kinderen die dat hard nodig hebben.

Jenaplan is wat dat betreft misschien nog wel het meest vrij. Ook nemen wereldoriëntatie en vieringen daar een belangrijke plek in in het onderwijs. Maar ook daar sturen ze, als het goed is.

En anders kom je bij de democratische scholen, maar dat is meteen een heel ander iets. ;)

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Montessori en vrijeschool is iets heel anders, inderdaad. En beide zijn niet vrij alsin 'lang leven de lol'. Kinderen krijgen gewoon taken etc, worden daarin ook gestuurd.
    Ik meen dat bv een democratische school daarin wel echt vrij is.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Kijken naar de hoogte het uitstroomuitniveau vind ik trouwens verraderlijk, want komt dat door de kwaliteit van onderwijs of door het 'soort' leerlingen wat er op een school zit? Het is dus ook goed om de score op bv. de Cito af te zetten tegen de scores van andere scholen met dezelfde soort leerlingpopulatie, dat heeft al iets meer informatie.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Klopt, maar ook daar zit verschil tussen scholen. Ook daar zijn er scholen die wat meer sturend zijn, maar dan wel afgestemd op het individuele kind ipv met een standaard programma met standaard materiaal.

7. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Ze zegt zelf dat het door de vrije school kwam.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waar baseer je op dat kinderen zoveel moeten? Komt dat door dat topic van Warboel of baseer je dat op meer ervaringen? Voor gemiddelde of iets snellere kinderen is een 'gewone' basisschool vaak prima. Op de school waar mijn kinderen op zitten moeten ze misschien 'veel' (wat is veel?), maar dat vind ik prima, ze zitten er namelijk om te leren, en ze leren ook graag. Ik ervaar het dus helemaal niet zo dat ze teveel moeten. Maar heb wel rustige, leergierige kinderen met een voor zover ik weet gemiddeld iq. De oudste hobbelt lekker mee met het tempo van school, moet meer moeite doen met rekenen en daar wordt op school veel aandacht aan besteed. Jongste loopt op alle vlakken voor maar daar springen ze ook goed op in. Volgend jaar is nog afwachten en een beetje spannend, dat moeten we dus nog even zien, maar heb er wel het volste vertrouwen in.
    Hier moeten ze in groep 2 redelijk stil zijn als ze werken, proberen een beetje stil te zitten en eind groep 2 alle letters weten (nog niet de dubbele klanken als au en ie), tot 20 kunnen tellen geloof ik. Ik vind dat niet heel schokkend. In groep 1 hoeven ze hier echt niet zo veel.

Waaraan zag de logopediste dat hij grote kans heeft om dyslexie te hebben? De papa hier heeft dyslexie maar de lees-genen hebben ze gelukkig van mij geërfd ;). Oh en de oudste helaas ook mijn wiskundeknobbel (héél klein knobbeltje ;))

Het beste kan je met ouders gaan praten die kinderen op de scholen hebben waar je gaat kijken. Desnoods gewoon een keer aanspreken op het schoolplein ;)

9. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Onze oudste zit op dezelfde Vrije School als waar ik als kind heb gezeten.
    Ik heb er niks van geleden hoor, ben er niet dommer van geworden en de enige reden dat ik verder geen opleiding heb gedaan is omdat ik niet wist wat ik wilde gaan doen.
    Dat heeft niets met de school te maken. Overigens heb ik ook het middelbaar onderwijs op de Vrije School gedaan.
    Voor mij is dit altijd de enige optie geweest en als ik zie hoe goed mijn zoon het doet dan kan ik niet anders dan volledig achter deze keuze staan.
    Hij vindt het fijn, heeft het enorm naar zijn zin, kan heel goed meekomen (krijgt zelfs extra werk omdat hij zo snel gaat) en heeft een geweldige meester.
    Die leraar combineert vrije schoolonderwijs met regulier (zo staat er bijvoorbeeld een computer in het leslokaal, wat vroeger nog ondenkbaar was), word er met lesboekjes van Zwijssen gewerkt (ook dat was vroeger ondenkbaar) maar word er ook veel tijd en aandacht besteed aan de creatieve en muzikale vakken.
    Een pestprotocol, wat ik hier al eerder las, is op deze school wél en wordt heel goed nageleefd.
    Het is een kleine school waar de grotere kinderen de kleintjes vaak helpen, er is natuurlijk ook wel eens wat, dat krijg je met kinderen uit 6 klassen bij elkaar maar over het algemeen is het een warme, hartelijk en gezellige sfeer in de hele school.
    Ook onder de leerkrachten; die staan open voor eigen inbreng, zijn enorm begripvol en zullen altijd kijken naar wat het kind nodig heeft, zonder het groepsbelang uit het oog te verliezen.
    Kortom; ik zou niet anders willen!

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik begrijp echt helemaal niks van je reactie. Ja natuurlijk: op (vrijwel) alle scholen in Nederland worden kinderen gestimuleerd en gestuurd.

Maar als kinderen niks doen op school, dan kan je niet verwachten dat de juf zo'n kind de hele dag aan de hand neemt. De ouders spelen dus ook een grote rol, niet in het leren van sommen, maar in het bijbrengen dat het leuk is om iets leren, om ergens goed in te zijn, of desnoods gewoon leuk mee te doen met de rest en naar de juf te luisteren, ipv uit je neus te eten. DAT bedoelde ik.

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En jij denkt dat ouders op een regulieren school dat niet doen dan? Ik verwacht overigens van school wel dat als mijn kind zichtbaar de boel laat versloffen, dat de juf het kind idd gaat stimuleren, helpen en kijkt wat er aan de hand is en daar met de ouders in overleg mee treedt. Zodat er gezamelijk actie kan worden ondernomen. En dat betekent dus ook een inzet van de juf. Als dat niet gebeurd, ja dan vind ik dat een verwijt aan de school.

overigens reageerde ik op je opmerking nav van je reactie op de reactie van een ander lid hier. Die zelf heeft ondervonden hoe het is.
    Wellicht (hopelijk) is dat anno 2016 anders, maar ik geloof niet in geheel vrij onderwijs. Ik kan best leven met andere filosofieen, wij kijken zelf naar een school die het Reggio Emilia volgen, waar veel ruimte is voor creativiteit, en waar vanaf groep 1 ook met Engels wordt gewerkt en op zich sta ik niet negatief tegenover Montessori, maar ik verwacht wel dat mijn kind gestuurd en gestimuleerd wordt op beide scholen, al dan niet volgens een schema/systeem oid. Maar Jenaplan en Vrije/Democratische school valt volledig af bij ons.

12. Veera

Veera Niet meer actief

Ik heb zelf op een Montessorischool gezeten maar ik weet blijkbaar niet waar ik t over heb ok bijzonder. :D Ja je leert zelfstandig werken klopt, je leert uit jezelf werkjes te pakken en te gaan maken. Maar doe je ze niet, dan doe je ze niet... Dus ik maakte Taal tot groep 8 en Rekenen maakte ik niet af. het is toch ook logisch, als je alles wel zou moeten doen dan was t gewoon t reguliere onderwijs geweest ;) als je voor vrijer onderwijs kiest moet dat wel bij je kind passen, want zo'n achterstand wat ik nu heb wil je niet. Ken geeneens de tafels of breuken oid

13. Veera

Veera Niet meer actief

#33 Veera, 24 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
    Ik heb trouwens op die school gezeten vanaf groep 4 tm groep 8. Dat was meen uit mn hoofd 2001 tm 2005

Even een leuk plaatje erbij :D

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      20,9 KB
      Weergaven:
      31
  14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.475
    10.393
    113
    Je bent fan van een vrije school of je bent het niet. Het iseen school dat bij je past of denkt waarom stuur je het kind daar naar toe.
    Als je een kind hebt die veel uitdaging zoekt zou ik hem daar niet plaatsen ze zullen weinig aan verbreden doen en verdiepen in letters is pas later.

Ondanks dat ze roepen dat ze niks moeten hebben ze uiteindelijk allemaal een werkje gemaakt maar het is geen moetwerkje, uiteindelijk is het wel af.

In de hogere klasse kregen ze schilderles en hey nat in nat werken wat heel leuk is.ze hebben dit stap voor stap gedaan en toen had iedereen het zelfde werk ook al vinden ze het individu zo belangrijk.

Persoonlijk had ik ze de techniek nog een keer laten zien en ze zelf bloemen laten maken en echt vrij werken. Dan had je ook niet allemaal kopieen aan de waslijn.

Ze werken weinigmet boeken en moet je dus veel zelf opletten wat een flink aantal niet deed.

Het was een aprte ervaring om eens te kijken. Nadeel ondanks het kind centraal staat staat het bij een heel aantal kinderen in de weg, je hoeft tenslotte niet alles.een leergierig kind zal zich gaan vervelen in ieder geval in de kleuterklas.

Voordeel zeker in de kleuterklas heb je veel tijd om te ontdekken en veel knutsel/ natuur en muziek.

Succes

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja hoor, je hebt alle soorten ouders op alle scholen.
    Als ik me goed herinner, hanteert montessori een superduidelijk volgsysteem met uitroeptekens en gevarenborden etc, als je achter loopt.
    Dus daar is ook bij onze ervaringsdeskundige heus wel op gewezen hoor.

16. tuc

tuc Niet meer actief

dan weet ik al welke school.je overweegt. Het is een aanrader hoor, zo'n ontzettend fijne school. Mijn kinderen zitten er niet op maar ken er kinderen, ouders en docenten.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja? Fijn om te horen :) We gaan onze dochter toch proberen op de peuterspeelzaal te krijgen daar ook. Het hele concept staat mij an sich wel aan. Ik ga van de week scholen bellen om een afspraak te maken. Het mooie is dat het heel dichtbij is, dus dat is mooi meegenomen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Jep ik heb er zelf als kind opgezeten, maar toen hadden ze het reggio emilia concept nog niet. Maar een paar van mijn oude leerkrachten zijn er nog en ook mensen waarmee ik daar gezeten heb die nu hun kinderen er hebben die zelf aangeven dat het nog altijd de fijne sfeer is die het toen was.
    Ik ben zelf ook een groot voorstander van dit onderwijs maar mijn oudste had dat helaas niet aangekund...die heeft echt het "ouderwetse" klassikale nodig. Maar naast de school waar ze nu opzitten was dit absoluut onze tweede keus geweest.

19. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.972
    686
    113
    Vrouw
    Zo zie je maar.. wat voor de een goed is, is voor de ander slecht. Hier hele goede ervaringen gehoord over de Regenboog - de betreffende kinderen waren overigens allemaal hb kinderen dus dan is er ook weer een ander uitgangspunt.

20. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Regenboog kinderen hadden heel veel problemen toen ze op het middelbaar kwamen

Deel Deze Pagina