ik ben dan zooo verschrikkelijk boos!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boukje34, 1 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ik herken het gelukkig niet.Ik zou ook absoluut de laatste zijn die je een slechte moeder zou noemen.

Wat je me wel afvraag...hoe kan een kind,van nog geen 3 jaar een grote mond hebben?Wat heeft hij in godsnaam tegen je gezegd dat je zo boos bent geworden?
    Mijn dochters doen ook wel eens iets wat niet mag hoor,maar een grote mond?Nee dat kennen wij hier niet.

Succes,en maak je niet te druk om je reactie.Praat er met je zoontje over.

2. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik heb hier een zoontje van 4 die ik af en toe wel achter het behang kan plakken.....die kan zo ver gaan.....En slaan dat is het allerergste nog bij hem, hij mept je gewoon waar die kan als ie boos is, of gaat gigantisch gillen. Echt driftbuien ik weet vaak ook even niet wat ik moet, zet hem dan maar even op de gang of breng hem na boven. Alleen het laatste duurt niet zolang want meneer loopt zo naar beneden dus dat werkt niet, maar ik herken je verhaal wel, mijn zoontje kan je ver drijven. Ik blijf er gelukkig rustig onder (op schreeuwen soms na, ja weet dat het niet goed is), maar me man begint zich er nu echt aan te irriteren dat ie gewoon echt niet meer luisterd en alleen maar grote mond geeft en slaat! Dus er wat op vinden zullen wij ook moeten!

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nee hoor, dat kan ik helemaal niet beter zeggen. Straffen en belonen heeft een averechts effect. Punt. Betekent niet dat ik niet soms in oude gewoontes verval en ik ook wel eens 'nee, niet doen!' roep (vandaag nog, toen hij van de bank wilde springen) en ik zeg heus wel eens tegen mijn zoontje dat hij iets goed heeft gedaan (zoals het feit dat het heel knap is om tien cirkels in elkaar te tekenen als je 2 jaar bent en dan nog gaan tellen ook, maar ik ga niet kirren wanneer hij een handje geeft of een boertje laat, da's namelijk niet zo bijzonder). De studies die aangeven dat het (straffen en belonen) wel effect heeft, zijn alleen getoetst op de korte termijn. Op de lange termijn werkt het domweg niet. Maar daar kun je alles over lezen op de site die ik al gaf hier. Duidelijker dan hij kan ik het niet schrijven :) Ik was ook sceptisch, maar oef, deze man heeft echt verstand van zaken. Hier nog een heel kort youtube filmpje over straffen: YouTube - Alfie Kohn on Punishment en belonen: YouTube - Alfie Kohn on Positive Reinforcement

4. Vlinder84

Dat er meer studies zijn, zegt niets. Er zijn talloze studies uitgevoerd op verkeerde aannames en theorieën. Het gewenste effect is er op de korte termijn, je kind schrikt en zit stil. Op de lange termijn krijg je een kind dat op zoek zal blijven naar goedkeuring en bang zal zijn voor afkeuring. Dat moet je niet willen. Maar nogmaals: lees de site en het zal duidelijk zijn waarom Alfie Kohn mijn opvoedgoeroe is :D

5. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Normaal ben ik de rust zelve en ben ik eerder gemeen dan boos. ik zeg altijd heel rustig, "ga maar naar je kamer toe nu, en snel anders word mamma heel erg boos!" en dan loopt ze met een snelpas naar haar kamer en begint ze halverwege te gang te krijssen. Dus ook zonder boos worden heeft het impact op haar. Dus eigenlijk ben ik wel boos geworden maar niet geschreeuwd ofzo.

Meer gewoon haar vastgepakt bij de bovenarmen en op mijn hurken gezeten haar uitgelegd terwijl ze me aankeek waarom ze dat wel en niet kan en als ze dit nog een keer deed mamma erg boos word en ze naar haar kamer moest.

dit werkte eigenlijk altijd...

tot ik last kreeg van hormonen hahahaha

gister voor het eerst heel boos geworden op haar. heb haar naam geroepen en geroepen: nu is het afgelopen!!! haar bij de armen gepakt op haar bed gegooid en toen ik wegliep dacht ik nog ojeej zometeen heb ik iets met dr polsjes gedaan ofzo!!! maar dat waren spookgedachtes haha want k deed eigenlijk niets hardhandig ze schrok alleen wel zo vreselijk van het feit dat ik mn stem verhefte dat ze meteen haar kamertje uitkwam en zei: sorry mamma ik kan nu luisteren!

en toen heb ik haar geknuffelt en gezegt: nou mooi dan is mamma niet meer boos.

toen kreeg ik een dikke zoen!!!

maar dat is zeker niet voor herhaling vatbaar...! Ben niet zo van het boos worden en schreeuwen, ik vind altijd dat je meer bereikt door haar recht in de ogen aan te kijken en duidelijk te zeggen wat wel en niet kan en WAAROM het wel of niet kan.

Dan luisteren ze 10 keer beter dan dat je tegen ze schreeuwt.

maar je bent dus geen slechte moeder als je 1 keer uitvalt naar je kind, misschien 2 keer. maar als het vaker gebeurt zal ik wel om hulp gaan vragen want dan moet er toch een andere oplossing komen...

6. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

belonen werkt trouwens beter dan straffen:

S. vond het geweldig om haar lades met blokjes leeg te halen en steeds ruimde ze maar de helft op en ging ze door met iets anders en steeds moest ik haar met veel moeite overhalen om ALLES op te ruimen en haar helpen. zeggen dat ze anders niet iets anders kan doen etc.

nu krijgt ze een high five en een applaus als ze alles opgeruimd heeft dus soms komt ze stoer de kamer inrennen: Mamamaaa heb alles opgeruimd!!!!

en dan zeg ik: yeeeeaahh!!! high five! grote meid zeg!!!

en dan straaaalt ze helemaal...

7. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Mag ik vragen wat jij onder een compliment en straf verstaat?
    Ik kan me namelijk echt nietvoorstellen dat je tegen een kindje nooit zegt goed gedaan.....

( gewoon een vraagje)

8. julyray

julyray Actief lid

4 feb 2011
    108
    0
    0
    NULL
    dichtbij de zee
    De opvoeding uit een boekje halen:(
    Opvoeden doe je met je gevoel en verstand, daar heb ik geen boekje bij nodig. Maar ja ieder z'n eigen ding.

@TS, Slechte moeder.......? Welnee, iedereen schiet wel eens uit z'n slof, alleen een hoop durven daar niet zo rechtstreeks voor uit te komen.
    Je doet dit toch niet elke dag......Als je het een keer zo zat ben, dan mag je dat ook wel is laten merken hoor!

9. Vlinder84

Pardon? :( Wat voor een argument is dit? Ik vind het nogal een boude uitspraak en erg arrogant ook, dat je alles op gevoel doet en met je verstand en dus geen boekje nodig hebt. Zou wat zijn als iedereen dat deed ;) Dat jij iets op je gevoel/verstand doet, moet je zelf weten, maar ik vind dat onverstandig. Vroeger werd wijsheid van moeder op dochter overgegeven, dat is nu nog steeds zo, maar de wijsheid is lang zo 'wijs' niet meer. Ik kan je alleen adviseren wel wat te lezen over opvoeding, dat zal jou en je kind(eren) goed doen. Immers: kennis is macht. En vandaag de dag zijn er geen excuses meer om geen kennis op te doen, het ligt praktisch voor het oprapen.

Luannie, ik versta onder straf bv een strafstoeltje. Je zet het kind op de stoel om niets anders dan wraak te nemen op iets dat het kind heeft gedaan. Het kind leert er niets van, het wordt alleen maar bozer. Zie ook de link die ik eerder al gaf. Alfie Kohn legt dat heel goed uit :) Bij belonen denk ik bv aan stickers voor zindelijkheidstraining. Door het geven van stickers, maak je de beloning belangrijker dan het plassen op het potje zelf. Het kind zou blijdschap en trots moeten halen uit het feit dat het op een potje plast. Dat plassen op een potje is de beloning! Maar door een sticker te geven, verplaats je de instrinsieke motivatie naar buiten. De sticker is het doel, niet het zindelijk worden an sich. Ik zeg heus wel eens 'goed zo' dat zit er bij mij ook ingebakken (en daarom vind ik opvoeden op verstand en gevoel niet aan te raden, omdat dit niet altijd positief is) maar niet bij elke actie die hij doet. Daar creëer je 'praisejunkies' mee en uit meerdere goed gevalideerde onderzoeken blijkt dat deze praisejunkies significant ongelukkiger zijn dan kinderen die iets doen uit eigen wil. Omdat het zelfvertrouwen gehaald moet worden uit de goedkeuring van een ander. Daar gaan mensen gebukt onder.

Kort gezegd: straffen en belonen maakt dat het kind doet wat jij wil, omdat het de aandacht wil die jij op dat moment geeft. Het kind zal uit zichzelf niet leren wat goed en slecht is, maar doen wat jij zegt. Laat je het straffen en belonen achterwege, dan ontwikkelt het kind een sterk geweten waarbij hij er zelf voor kiest het juiste te doen en voor z'n geluk niet afhankelijk is van een ander. Ik snap dat dit allemaal als een hoop geklets klinkt, dat vond ik ook voor ik mij erin ging verdiepen :) Daarom denk ik dat je het boek en de site eerst moet lezen voor je er een oordeel over kunt vellen. Het is een opvoeding waarbij je vooral de lange termijn in het oog hebt en er nu geen volgbare kindjes mee creert. Het is een arbeidsintensieve opvoeding, maar dat zijn kinderen sowieso :D En zeg nou zelf, ik wil helemaal geen volgbaar kind. Want het kind dat nu naar mij luistert, zal later bv naar zijn leeftijdsgenoten luisteren. En dat is niet wat ik voor mijn kind wil (denk aan de puberteit met roken, drinken, crimineel gedrag etc.). Ik wil dat hij zelf leert denken en doen.

10. julyray

julyray Actief lid

4 feb 2011
    108
    0
    0
    NULL
    dichtbij de zee
    Dus als ik het goed begrijp, ik moet dat boekje gaan lezen, en dat zou mijn kinderen en mijzelf goed doen????
    Dus jij weet bij voorbaat al, dat het nu niet goed is wat ik doe,en er wijzer en beter van word als ik een boekje gaat lezen, ach schei toch uit!!!
    Tegenwoordig heb je overal boekjes over.......alleen de auteurs en uitgeverijen worden er beter van.
    En jij doet het nu allemaal goed, omdat je het volgens die meneer die dat boekje schrijft het allemaal doet?????
    Wijsheid komt van uit jezelf, en niet vanuit een boekje!
    Dus TS moet ook maar "jouw"boekje gaan lezen dan valt ze vast en zeker niet meer zo uit tegen haar kindje.... Tuurlijk!

11. Vlinder84

Jouw reactie hierboven met als je ??? en !!!! (denk je dat het dan duidelijker is?) en de eerder geschreven reactie zegt mij genoeg om niet met jouw in discussie te gaan. Daar ga ik mijn energie niet aan verspillen, aangezien je het toch niet goed leest...

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

#52 Yukl, 5 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2011
    Lekker makkelijk om de vele studies die het tegendeel zeggen af te doen als onjuist en de studies die jouw visie ondersteunen voor de waarheid aan te nemen (heb je ze allemaal gelezen, of vertrouw je blind op de uitspraken van 1 man?). Er zullen ongetwijfeld studies zijn die niet op de juiste manier zijn uitgevoerd (ook wat betreft de studies die jouw visie ondersteunen!), maar dat zal echt niet voor alle studies gelden. Dat jij hierin gelooft kan natuurlijk. Ik snap trouwens wel waarom de theorie je aanspreekt, Alfie Kohn weet het interessant te verwoorden. Maar ik zie ook mogelijke nadelen van deze aanpak en vraag me ook sterk af in hoeverre dit op grote schaal is onderzocht, juist wat betreft de lange termijn. Het is namelijk geen aanpak wat door veel mensen wordt uitgevoerd, dus dat maakt het onderzoeken al lastig. De website vind ik trouwens erg commercieel en voor een echt weloverwogen oordeel zal ik erg ver moeten graven en dat kost me op moment te veel tijd. Overigens, tijdens mijn korte zoektocht kom ik een aantal artikelen tegen van onderzoekers die erg kritisch zijn over de bevindingen van Kohn. Heb je die ook gelezen?

13. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    nou hier mama en dochter allebei schorpioen.....

ook ik verlies wel eens mijn geduld
    later knuffelen we elkaar weer fijn en gaan we weer verder

en ik ben geen slechte mama vind ik zelf

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#54 Cygnet2, 5 feb 2011
    Ik ben blij dat je er een Smiley bij zet maar meid, hou eens op met je mening op te dringen aan anderen.. Dat jij een goeroe aanhangt (en dat vind ik per definitie al onverstandig) moet je lekker zelf weten maar 'punt'... het is gewoon echt gelul wat je zegt. Eén zwaluw maakt nog geen zomer en één Alfie Kohn nog geen wetenschap!

Als je met straffen 'slaan' bedoelt en met 'belonen' een koekje als een kind huilt.. dan ben ik het met je eens... maar een time-out en iets niet mogen en wel de consequenties van negatief gedrag leren zijn vaardigheden die elk kind kan gebruiken (ook die van jou)... ben je het niet met mee eens. Prima maar ga hier geen dingen verkondigen die maar half waar zijn. JOUW goeroe.. en hou 'm lekker
    bij je!

PS: de kinderpsychiaters en psychologen op mijn werken vinden Alfie Kohn een 'dubieuze' man.. tja, maar goed die mensen hebben allemaal totaal verkeerde studies gedaan natuurlijk! :D

OHHHH HAHAHHAHAHAHHAHAHHAHAHHAHH! :D:D:D:D:D
    Ik lees net je inhoudelijk reactie.. wat een onzin zeg... Je hebt werkelijk geen idee welke mogelijkheden een kinderbrein heeft... Ik zeg het niet snel... maar ik spreek je graag over 25 jaar en hoop echt dat je kind je deze opvoeding niet gaat kwalijk nemen. Man...

Oja, je haalt zelf aan dat kennisoverdracht eeuwen lang van moeder op dochter is gegaan (en tantes en oma's etc).. Die hadden geen Alfie Kohn.. wat een verdoemde generaties allemaal! hahahaha

Een vraagje.. Wat voor een opvoeding heb je zelf genoten? Meestal hebben mensen die voor een dergelijke zienswijze gaan namelijk zelf nogal veel aan te merken op de opvoeding die ze zelf hebben gehad!

15. Vlinder84

Opdringen? Goh ik geef een tip en het wordt uit z'n verband gerukt ;) En goeroe met een :D erachter, fijn dat je snapt dat dit een grapje is. Ook bijzonder dat een moeder die haar kind toeschreeuwt en op bed gooit op meer sympathie kan rekenen dan een moeder die niet straft en beloont. Heel apart... Ik hoop dat degenen die wel interesse hebben in deze manier van opvoeden, wat hebben aan mijn tips en aan het boek van Alfie Kohn en zo niet, ook prima.

16. Vlinder84

Ah ik zie dat je nog wat toegevoegd hebt ;) Maar of dat voor mij toegevoegde waarde heeft... Ik kan je zeggen dat ik een erg fijne jeugd heb gehad en dat mijn ouders en ik op dezelfde lijn staan wat dit betreft :) Maar verder ga ik ook met jouw niet in discussie want ik vind je toon echt heel erg respectloos. Ik ga mij bezig houden met leukere dingen, doei :D

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#57 Cygnet2, 5 feb 2011
    De moeder startte het topic voor sympathie en dat krijgt ze dan omdat het allemaal niet zo'n ramp is... iemand die zeer kort door de bocht haar mening aan opdringen is, die krijgt dan inderdaad minder. Begin je eigen topic zou ik zeggen..

ben toch erg benieuwd naar je eigen opvoeding.... ah, dank je..

Respectloos.. dat delen we dan... Leukere dingen? Lees een boek! (en dan bij voorkeur eens van een ander.. zodat je de oogkleppen wat meer open zet.. wil niet zeggen dat je het anders moet doen hoor.. maar wat genuanceerder mag echt wel)

18. Vlinder84

Wat geduld misschien, deze moeder heeft wel meer te doen dan zich alleen bezig te houden met een topic op zp ;) Je krijgt heus je antwoord wel, maar ga je dan ook mijn woorden verdraaien en meer discussie uitlokken? Zoals ook met de vraag naar mijn eigen opvoeding? Ik vind dat provoceren, terwijl ik zojuist al antwoord heb gegeven op die vraag. Mijn eigen topic zie ik niet zo zitten, gezien de reacties hier. Een discussie nadat je het boek hebt gelezen vind ik prima en dan wil ik omgekeerd ook best het tegengeluid lezen.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ha! Ik heb het boek (en een aantal anderen van hem) gelezen.. en het is niet mijn ding. Het is veel te Amerikaans naar mijn mening en ik vind dat hij (slecht) onderbouwde aannames doet over het functioneren van een kinderbrein. Zijn studies naar het schoolsysteem in de VS zijn trouwens interessanter omdat we in Nederland een aantal van die bewegingen al gemaakt hebben.

Ik heb toegelicht waarom ik naar je eigen opvoeding vroeg. Het is gewoon vaak zo dat mensen die voor een progressieve opvoeding kiezen, iets aan te merken hebben over hun eigen opvoeding (of er natuurlijk zelf een genoten hebben).

Je moet echt zelf weten wat je doet maar de onderbouwingen voor Kohn zijn gewoon niet overweldigend.. en wie weet heb jij over 25 jaar gelijk.. dat zullen we dan zien.. ik denk van niet.

(PS.. heb geen hekel aan de man hoor .. we zijn zelfs familie :D)

20. Vlinder84

Kijk, nu is het me duidelijk :) En deze reactie vind ik ook veel prettiger om te lezen (!!!! en ???? en hahahahahaaa leest rottig ;)). En het kan zeker zo zijn dat het niks voor jou is, je hebt het gelezen en besloten dat het niks voor jullie is. Prima! Ik denk dat ik over 25 jaar een gelukkig en evenwichtig kind heb en jij ook, dat hoop ik voor ons allebei. Ik kan er namelijk niet van genieten als andermans kind ongelukkig is (of dit nu door opvoeding komt of niet).

En ik vond in je eerste post je vraag niet onderbouw, zoals je nu schrijft. Ik vond het nogal overkomen als: blijkbaar ben jij ongelukkig en trap je tegen je opvoeding aan door het heel anders te doen. Tja, dat vind ik dan een rare vraag, alsof je steken onder water aan het geven bent. Ik heb geen UP opvoeding gehad, maar wel eentje die erg liefdevol was en was ik weinig op aan te merken heb. Hopelijk kijkt ons kind er later ook zo op terug. En wie weet doet hij het later heel anders, of verandert hij hier en daar wat, moet hij zelf weten. Het doel van elke ouder is (hoop ik) hetzelfde, een gelukkig kind dat uitgroeit tot een gelukkige volwassene :)

Deel Deze Pagina