Ik was trouwens niet degene met !!! en ??? ik hoop vooral dat je mijn eerste reactie begrijpt.. JIJ vindt straffen en belonen een averechts effect hebben en dat is je goed recht maar een waarheid is het niet We wensen onze kinderen allemaal hetzelfde: een mooi, gelukkig leven!
Oh dan haal ik jullie door elkaar En idd voor mij is het waarheid en in mijn enthousiasme kom ik misschien dwingend over, maar het is goed bedoelt
Prima! Ik neem aan dat jij ook voor Montessori, Jenaplan of Dalton of iets vergelijkbaars zal kiezen?
ohhh heerlijke discussie*grijns* Nou ik schiet ook wel eens uit mijn slof, zeker nu elize er ook is. Dan verhef ik mijn stem net iets te veel en kijk ik net even iets te boos. *ahum* Ik heb een pittige tante die ik af en toe wel achter het behang kan plakken, ze zoekt heel vaak de grenzen op. Ook om de meest lullige dingen als plekje op de bank. Als ik haar neerzet met een koekje en zeg: netjes zitten blijven, zal zij meteen een stuk opschuiven. Als ik zeg: ga even je laarsjes halen, dan pakt ze geheid d'r andere schoenen. En dat koppie er dan bij. En dat kan ze heel lang volhouden hoor, maar mama nog veel langer. *grijns* Onze meid zit dus regelmatig even in de "keuken" als afzondering/ straf. En krijgt enorme complimenten als ze iets goed doet, ook als ze goed geluisterd heeft. En zo werkt het hier: ongewenst gedrag wordt of gecorrigeerd of genegeerd (bijv, huilen omdat ze iets niet mag, dat negeer ik volkomen). Luistert ze niet, dan hoort daar een consequentie bij. gewenst gedrag wordt beloond. Een strafje wordt altijd positief afgesloten, met een kus en een knuffel. Ik ben zo opgevoed en velen met mij. Ik ben nog geen 100, maar kan 27 toch wel "op de langere termijn"noemen en ik ben goed terecht gekomen. Het is belangrijk dat je naar je kind kijkt wat ze nodig hebben en welke grenzen ze nodig hebben. Elk kind is uniek (en elke mama ook). handel uit liefde, dan kom je al een heeeeeel eind!!!!
Waarschijnlijk voor de oudste een klassikaal systeem (hij is zoals ik ben.. enthousiast maar heeft sturing en richting nodig).. dochterlief is nog te vroeg om te zeggen (9 maanden) maar als ze op papa lijkt dan misschien Montessori. we zijn dit topic wel een beetje aan het vervuilen. Excuses! TS: sterkte!!! enne.. breath in, breath out..
no problem, het gaat toch om 'de discussie'? en dat kan natuurlijk allen kanten opgaan! het kiezen van een passende opleiding is natuurlijk een logisch gevolg als je goed kijkt naar het karakter van je kindje. Onze zoon heeft het karakter dat we allebei hebben; druk, enthousiast en zelfverzekerd. Hij heeft ook sturing nodig, teveel vrijheid lijkt me dan niet goed. ps; ik las net ook iets over hormonen.. tja, ik ben ook 11 weken zwanger dus dat zal ook zeker invloed hebben..
Je bent geen slechte moeder hoor, peuter zoeken enorm je grenzen op. Ik weet er ook alles van inmiddels haha. Mijn zoon zit ook weer even in zo'n fase nu... echt uitproberen en kijken hoe ver hij kan gaan, vooral als er anderen bij zijn nu. Ik spreek mijn zoon altijd even streng toe op ooghoogte, luistert hij dan nog niet dan moet hij op de gang en dit is meestal voldoende... Maar als ik heel boos ben dan ga ik altijd even naar boven toe om te voorkomen dat ik ontplof, ik lig dan echt even 5 minuutjes op mijn bed af te koelen en tot mezelf te komen en als de woede dan weer afzakt ga ik weer naar beneden en kan ik mijn zoon weer aan.
iedereen zal wel eens boos worden en iedereen zal ook in zijn / haar ogen wel eens verder gaan hierin dan gewenst. ik verhef mijn stem ook wel eens te snel en heb mijn zoontje ook wel eens wat te ruw beetgepakt, maar idd probeer het voor te zijn betreft straffen door het op de eigen kamer zetten; daar ben ik GEEN voorstander voor met als reden dat de eigen kamer moet zijn die leuk is en rustig is en niet voor straf omdat ze dat anders kunnen gaan koppelen en er op termijn wellicht niet meer willen slapen. Ik zet mijn zoontje als hij te ver gaat na een 2e waarschuwing bij de 3e even zittend tegen de muur aan waar ik op dat moment ben en het veilig is, maar dus niet in zijn slaapkamer. Ik noem dan ook alleen wordt maar even rustig en als hij op wil staan zeg ik rustig blijf zitten en kijk hem even streng aan.
Goed om te kijken naar het karakter van het kind idd. Hier speelt ook de afstand een grote rol. Ik vind onze zoon het meest geschikt voor montessori, maar die zit op minstens 20 minuten met de auto uit de buurt. Da's nog wel te overzien, maar wel jammer natuurlijk zoals met bv spelen met kindjes van school maar ook de aansluiting bij de kinderen uit de straat die naar de andere school gaan. Daltonschool zit hier om de hoek en staat goed aangeschreven. Gelukkig hebben we nog even om er over na te denken, ik schrijf hem in elk geval op beide scholen in.
het gevoel herkenbaar, jazeker. de reactie niet echt. nuja, de wel de wens om zo te reageren, maar je zal er waarschijnlijk niet veel mee opschieten en je voelt je kut achteraf. dus ja, inderdaad eerder werken met time outs. hem naar zijn kamer brengen is zeker wel een goed plan, alleen dat schreeuwen, sja. doe dan gewoon maar de deur achter je dicht en ga elders ff afkoelen. peuters, je kan beter kippen houden
jeetje wat zijn jullie kinderachtig bezig geweest met opvoeden uit boekjes wel of niet goed is. het is anders voor ieder kind dus daar kan je geen boekje over schrijven. het ene kind heeft baat bij wat anders dan een ander. ik werk trouwens al ruim 10 jaar in de kinderopvang en de eerste paar weken als ik ergens nieuw ben dan ben ik wat strenger en laat ik zien dat ze naar me moeten luisteren ( op een normale manier natuurlijk). daarna hoef ik nog maar zelde straf te geven. En ja dan weet ik vreemde ogen dwingen maar ik werk ook deels als gastouder en daar zorg ik ook voor kinderen die niet beter weten en waar ik er helemaal bij hoor. En dan merk ik zelfs dat de kinderen die ik van kleins af aan verzorg beter naar me luisteren dan de kinderen die toen al wat ouder waren. ook wil ik niet zeggen dat wat ik doe perfect is en dat jullie dat allemaal maar moeten doen. ik zeg doe wat goed voelt als je alles uit een boekje wilt halen prima maar dat werkt niet voor ieder kind. En ja ik heb ook moeten leren uit boekjes maar ik heb meer geleerd van de praktijk omdat ieder kind anders is!
je bent geen slechte moeder! Iedereen kan het weleens te veel worden en je geduld verliezen &zo. Is ook niet gek met zoveel moeten doen tegenwoordig. En inderdaad kinderen zijn niet allemaal hetzelfde net als wij grote mensen trouwens, gelukkig maar!! Dus al die time outs en zgn perfecte opvoeding uit de boekjes zijn niet allemaal op elke kind toepasbaar. Onze zoon bv. is ontzettend koppig en eigenwijs, hij straft zichzelf! Ik zeg als je niet luistert ga je naar de kamer en dat doet hij, puur omdat hij niet wil luisteren!!:x Of is izeg is het nu duidelijk, hij zegt nee! Of ik zeg als je nu niet met die viltstiften van de bank af komt omdat ik al zei dat het niet mocht ga ik ze weggooien, nou staat hij mooi op en gooit ze vervolgens weg:x En trouwens word ik ook niet zo goed van al die zgn Perfecte moeders met zgn.perfecte opvoeding uit de boekjes en hun perfecte borstvoeding!
Uh, hebben zoveel mensen het over opvoeden uit boekjes gehad dan? Volgens mij dwaal je een beetje af...
nee dat valt wel mee hoor er was een hevige discusie over wat beter zou zijn opvoeding uit boekjes of niet. en er werd door een bepaald iemand erg duidelijk gezegt dat je moet opvoeden uit een bepaald boek wat erg goed zou zijn. en daar had ik het over. en daar ben ik het niet mee eens omdat ieder kind en ouder verschillend is en nou ja de rest is duidelijk geloof ik!
Nee hoor, dan heb jij mij echt verkeerd begrepen En ik vind jouw reactie erg kinderachtig. Zeker omdat de discussie waar jij he tover hebt heel fijn afgesloten is met wederzijds respect en dan kom jij er tussendoor huppelen met opmerkingen waaruit blijkt dat je dus niet goed gelezen hebt. Raar... Ook de opmerking over borstvoeding trouwens