Vraag product met alleen melkeiwit en alleen lactose

Discussie in 'De lounge' gestart door suus02, 26 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Wie weet een voedingsmiddel met alleen melkeiwit (enige melk gerelateerde ingrediënt) andere ingrediënten mogen natuurlijk wel. Zelfde vraag voor lactose. Misschien iemand een idee voordat ik alle etiketten moet gaan lezen:D

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Je vraag is me niet duidelijk. Waarvoor wil je de producten gebruiken? Om er achter te komen of er sprake is van een koemelkallergie of voor een lactose intolerantie? Als je gewone koemelk koopt, zit daar koemelk in (dus zowel melkeiwit als lactose).

Als je lactosevrije koemelk koopt, zit er geen lactose in (of enkel sporen), maar wel koemelkeiwitten.

Lactosevrije melk is daardoor wel een alternatief voor mensen met een lactose intolerantie, maar is zeker niet geschikt voor mensen met een koemelkallergie (voor de eiwitten).

Idem met harde Goudse kaas. Harde Goudse kaas (gewoon 48+ kaas) bevat wél koemelkeiwtten, maar géén lactose.

Beantwoordt dat je vraag?

3. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    We moeten weer melk gaan proberen (op advies kinderarts) bij onze dochter. Wanneer er maar een melk gerelateerde ingrediënt in zit kunnen we zo dingen uitsluiten. Dus lactose vrije melk is zonder lactose maar verder melk, wil het echt specificeren tot 1 ingrediënt. Begrijp je me vraag nu beter? Zodat we duidelijk krijgen op welk bestanddeel ze reageert. Na bijna 2 jaar melk vrij gegeten en gedronken te hebben.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Hoe oud is je dochter? Als ze ouder is dan 1, kan je in principe gewoon starten met kleine hoeveelheden melk/yoghurt/kaas en kijken of er een reactie komt. Daarbij is het wel zaak om heel rustig op te bouwen. Na een lange periode van koemelkvrij, kan een kindje echt even moeten wennen.

Is eerder vastgesteld dat je dochter allergisch is, of is het een vermoeden en is de introductie een geleidelijke provocatie? Heb je ten tijden van de "verdenking" borstvoeding gegeven (al dan niet met een dieet), of kunstvoeding? Mocht je borstvoeding hebben gegeven, en zelf op een koemelkvrij dieet hebben gestaan, dan heeft je dochter lactose binnengekregen via de moedermelk. Moedermelk bevat namelijk van nature ook lactose, maar met een koemelkvrij dieet geen koemelkeiwitten.

Bij mijn zoontje zijn we na een negatieve provocatietest weer melk mogen gaan introduceren. (Eerder was de provocatietest positief, dus we wisten zeker dat hij eerder allergisch was voor melkeiwitten, en later niet meer).

Introduceren was hier met gewoon melk, yoghurt, vla, net wat je zelf wilt. Vaak valt yoghurt of vla net iets minder zwaar na het dieet dan koemelk, al merkten wij daar geen verschil in.

Als je echt zonder lactose zou willen starten, is Goudse kaas of lactosevrije melk een goed idee. Maar wat je nu vraagt is wel een aparte manier van introduceren, is dat zo voorgesteld door de kinderarts? "Melk" is namelijk maar één ingrediënt, lactose is geen apart ingrediënt maar onderdeel van melk. Het is niet apart toegevoegd, maar wordt er speciaal uitgehaald in het geval van lactosevrije koemelk. In ons geval werd geadviseerd om gewoon te starten met introduceren van gewone melk, dat heel geleidelijk op te bouwen, en zo te kijken hoe het gaat.

Zoals gezegd, houd er rekening mee dat het wel even kan duren. Mijn zoontje heeft een paar weekjes nodig gehad om de overstap te maken van volledig koemelkvrij naar een voedingspatroon waar alles weer mocht. In het begin ging het introduceren iets te snel, waardoor hij toch last leek te hebben. Dat hebben we wel de tijd moeten geven, maar nu kan hij (gelukkig) weer alles probleemloos eten.

5. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    De wijze waarop is mijn eigen wens. Ze was 5 toen we gestopt zijn met koemelk na lang tobben. Lactose test gehad maar dat was het niet, dus mijn vermoeden is het melkeiwit. Maar om tobben te voorkomen hoop is duidelijk te krijgen waarop ze reageert als ze reageert.
    Mag ik vragen wat de klachten waren van je zoontje? En in de opbouw fase, had hij toen wederom klachten of bleven deze achterwege door rustige opbouw?
    Mijn dochter reageerde namelijk zelf op vitamine pil met melkbestandsdeel (weet niet meer welke helaas) vandaar mijn voorzichtigheid.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dan is harde goudse kaas 48+ een eenvoudige. Het is de meest standaard kaas die te koop is, maar door het proces van kaas-maken zit er geen lactose meer in. Wel koemelkeiwitten.

Mijn zoontje was een stuk jonger tijdens de introductie (bijna 2 jaar), dus kon nog niet zelf zeggen waar hij last van had. Wel moest hij meer huilen, last van zijn buik, andere (dunnere) ontlasting, maar allemaal in geringe mate. Door rustig op te bouwen, steeds iets meer, was het zoeken naar het evenwicht en ging het goed. De kinderarts gaf aan dat kleine beetjes ook goed zijn. Er zijn kinderen die bijvoorbeeld nooit goed grote hoeveelheden melk kunnen verdragen (blijven intolerant), maar een klein beetje blijkt wel te kunnen zonder klachten. Dat is al een hele winst ten opzichte van volledig koemelkvrij.

Tijdens zijn allergie periode moest hij overgeven en zat hij onder de uitslag als hij koemelkeiwitten binnenkreeg. Dat was een duidelijke reactie. Het introduceren vond ik wel lastig, omdat je extra alert bent en ook moeilijk kan inschatten of het hierna weer beter gaat of slechter wordt. Het was wel goed om te weten dat we het de tijd moesten geven. We hebben er overigens 2x over gedaan. De 1e keer zijn we na een paar dagen gestopt, omdat we vonden dat hij te veel last had. Daarom zijn we enige tijd later rustiger gaan opbouwen, en hebben het meer tijd gegeven. Dat heeft gelukkig succes gehad.

Als ze een lactose test heeft gehad, waar hebben ze dan mee getest? Voor zover ik weet bestaan er namelijk geen (huis-tuin-en-keuken) koemelkproducten die wél lactose bevatten, maar géén koemelkeiwitten. Andersom wel, zoals ik al aangaf. (Maar mogelijk dat ze in het ziekenhuis op een specifieke manier alleen lactose kunnen testen, die ik niet ken.) Eventueel zou je nog kunnen kiezen voor melk van andere dieren, zoals geitenmelk. Dat bevat wel lactose, maar geen koemelkeiwitten. Het lastige daarvan is dat de eiwitten in geitenmelk en koeienmelk wel sterk op elkaar lijken. Het kan dus zomaar zijn dat áls je dochter allergisch is voor koemelkwitten, ze ook reageert op geitenmelkeiwitten. Daarmee sluit je niet 100% iets uit.

7. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Koemelk eiwit is er wel zonder lactose, maar lactose is niet zonder de eiwit. Hoop dat het een beetje duidelijk is. Wij hebben er eentje met een lactose intolerantie. Wij zijn daar achter gekomen door een provocatie test met lactose vrije melk.
    Je kan bijvoorbeeld nu ook oude kaas pakken. Hier zit ook geen lactose in.
    Mocht je vragen hebben dan mag je mij altijd een pb sturen.

8. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Ze is getest in het ziekenhuis met zo n blaastest.
    Oke die kaas of lactose vrije melk is een idee.
    Maar weipoeder is ook melk, is dit het eiwit of lactose of beide of? Zo zijn er nog wel meer namen die melkbestandsdeel betekenen

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    melk eiwit bestaat uit snelle en langzame eiwitten, wei en caseine, hier staat het wel duidelijk uitgelegd wat het verschil is:

https://www.frieslandcampinainstitute.nl/zuivel/melkeiwit/

lactose is een suiker (melksuiker) en zit niet in bijv. harde kaas.

Dus mocht het zijn dat je kind allergisch reageert op de melk eiwitten, dan zou er nog verschil kunnen zijn of het aan het wei eiwit of het caseine eiwit ligt, echter zitten ze allebei in melk producten.

10. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Dit is beide..
    Je kan het (bij de Albert Heijn) goed bij de allergie informatie zien. Er staat dan of er eiwitten of lactose in zit of melk (dit is dan beide).

11. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Dank je wel dames, wordt stuk duidelijker zo.

12. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Graag gedaan. Weet uit ervaring hoe lastig het allemaal is. Maar zodra je er een beetje aan gewend ben dan heb je een stuk meer vrijheid qua eten.
    Het lastige vind ik het uiteten gaan of ergens wat eten. Een hele hoop mensen weten helaas nog steeds niet wat het betekend als je lactose intolerant bent.

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Is het nog gelukt?

14. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Net voor de vakantie bij een vriendje een beker melk naar binnen gewerkt haha. Opa en oma hadden niks anders? Twijfelachtig of ze erop gereageerd heeft? Dus gaan het rustig proberen komende weken.

Deel Deze Pagina