Afgewezen bij sollicitatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Meiske2015, 8 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik heb een x aantal weken geleden ergens gesolliciteerd.
    Na een paar dagen afgewezen omdat ze kandidaten zochten die beter in het profiel passen.
    Dat vond ik al vreemd aangezien ik aan alle voorwaarden voldoe.

Heb het naast me neergelegd tot ik vorige week zag dat de vacature nog steeds open staat. Nogmaals gesociliciteerd en aangegeven dat ik nog steeds erg enthousiast ben.
    Nu ben ik dus vanochtend om 06.13 weer afgewezen.
    Exact dezelfde tijd als de vorige keer.

Ik ben gewoon afgewezen door een of ander automatisch mailtje zonder dat ze mijn sollicitatie hebben bekeken.

Is dit normaal tegenwoordig?
    Zou ik hier iets mee kunnen bij het uwv of iets dergelijks?

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik zou eerst even bellen? Misschien gaat er iets onbedoeld verkeerd in de automatisering?

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik zou bellen of desnoods langsgaan met je brief. Wat sneu zeg!

4. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    Waarschijnlijk is de afwijzing dan gebaseerd op iets van leeftijd ofzo. Maar dat mogen ze uiteraard niet zeggen, dus komen ze met het excuus dat andere kandidaten beter bij het profiel passen of iets dergelijks.

Enige wat je nog zou kunnen doen is naar het bedrijf bellen en vragen of ze willen uitleggen aan welke voorwaarden jij dan niet voldoet volgens hun.

5. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Voor zon bedrijf wil ik niet eens werken

6. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.410
    765
    113
    Dat is ook zuur! .. maar idd na 2 afwijzingen zou ik niet meer voor het bedrijf willen werken.

7. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik denk dat ze wel gelezen worden, maar dat je op een soort lijst komt die automatisch een afwijsbrief krijgt. Stel dat er 200 mensen reageren, zou ik ook geen zin hebben om 195 keer te antwoorden :). Ik kan me niet voorstellen dat dat automatisch gaat, stel je was wel perfect wat ze zochten kreeg je een afwijzing?

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.635
    5.661
    113
    Mijn vriend had ook een keer een afwijzing op een raar tijdstip, midden in de nacht...

9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Dat is heel normaal. Wen der maar aan. Het is niet persoonlijk. Ik ben al langere tijd op zoek naar werk. En krijg vaak van deze mailtjes.
    Ik denk omdat men echt honderden mailtjes op een vacature krijgen. Ze zeggen dat de crisis voorbij is. Nou dat merk ik nog echt niet. Er zijn zeer weinig (passende) vacatures in mijn geval.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.093
    113
    Ik zou echt wel bellen en vragen naar de reden. Misschien is het wel iets wat je bij komende sollicitaties helpt.

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit. Waarschijnlijk zit je in de automatische poule van afgewezen kandidaten. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom zij denken dat je niet 'in het profiel' past. Wees blij dat je niet voor zo'n bedrijf komt te werken, vaak zijn het een stelletje bekrompen cv schuivers die alleen maar zo snel mogelijk willen scoren, wij noemen dat 'weeders' itt de zeldzame recruiters/hiring managers die 'seeders' zijn. Mijn bedrijf werkt gelukkig niet zo, ik wil dat iedereen gezien wordt die aan de basis vereisten voldoet.

Zet hem op meid, je vindt wel wat leukers en beters! 💪🏻💪🏻

12. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik heb precies hetzelfde! Waardeloos. Ik voldoe serieus aan ALLES. Enigste is dat ze MBO niveau vragen en ik heb HBO niveau. Lijkt me heel vreemd wanneer dit de reden is. Telkens vacature opnieuw online, dus weer gesolliciteerd. Op onmogelijke tijden een afwijzing. Al gemaild, maar geen reactie. Ik laat het nu lekker zitten, ik wil niet eens voor zo'n bedrijf werken waar je slechts een nummertje bent.

13. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Gewoon even bellen.

Ik heb ook wel vaker gehad dat ik compleet voldeed aan de vacature eisen en dat ik toch afgewezen werd omdat er mensen beter bleken te passen. Bij nabellen bleek dat ik inderdaad prima voldeed en ook door was naar de volgende ronde, maar dat er ook nog mensen hadden gereageerd die aan alle eisen voldeden én nog extra ervaring hadden op gebieden die niet hoorden bij de oorspronkelijke eisen, maar de organisatie wel in geïnteresseerd was. Als ze vierhonderd reacties krijgen op een vacature, komt dat nog wel snel voor. Als je belt, weet je het gewoon zeker. En wellicht kunnen ze je anders uitleggen wat je de volgende keer zou moeten doen of hebben om wél uitgenodigd te worden, bijv je brief anders opstellen of ervaring of een cursus opdoen in een extra richting oud.

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Dit denk ik ook inderdaad

15. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Misschien dat ik er maar even een belletje aan waag ja.
    Ondertussen zoek ik gewoon lekker verder. Ik hoef niet te werken, wil gewoon paar uur week weer even nuttig zijn haha.
    Was dus ook absoluut geen topfunctie.

Vind het gewoon vreemd dat ik op zondagochtend om 06.13 een afwijsmail krijg. Voel me totaal niet serieus genomen.
    Snap best dat ze niet iedereen een persoonlijke afwijzing kunnen sturen maar ik steek er tijd in om te solliciteren. Door een computer afgewezen worden is wel ernstig als je het mij vraagt.

Maar goed. Heb er nog aantal lopen dus wie weet 😊

Bedankt voor alle reacties!

16. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Mensen die bij ons voor de tweede keer solliciteren op de zelfde vacature worden ook automatisch afgewezen. Het staat zelfs in de vacature.

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Als je het gevoel hebt perfect in hebt plaatje te passen en je wordt zonder toelichting afgewezen, zou ik altijd even bellen! Dan weet je in ieder geval waar ze hun keuze op hebben gebaseerd.

18. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Dat was hier niet het geval ;)

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    ^ Dat. En daarnaast kun je op die manier ook laten zien dat je echt geïnteresseerd bent.

20. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

#20 Soulfood, 8 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2017
    Je cv is wel beoordeeld hoor. Bij ons werkt het zo dat de managers de sollicitatie binnen krijgen en behandelen. Vervolgens kiezen ze de optie maar wordt het afwijsmailtje met de nachtverwerking van het systeem verzonden. Dat moet wel wij krijgen bijv 300.000 sollicitanten per jaar dat kan niet allemaal persoonlijk per mail uitgetypt worden. Maar het cv wordt wel beoordeeld. Pas je in het profiel? Qua relevante en dus recente ervaring en opleiding? Het kan best dat er kandidaten zijn die aan alles voldoen maar als hij nu dan nog open staat zou je welmowten voldoen en minstens even contact hebben. Dan altijd even bellen.

Persoonlijk zou ik even bellen of langsgaan en vragen naar de manager om een gerichte afwijzing.

Deel Deze Pagina