Heeft iemand daar toevallig ervaring mee gehad bij haar bevalling? En verlichtte het de pijn een beetje of merkte je helemaal geen effect? Bij mijn dochters bevalling had ik lage rugweeën die eigenlijk constant aanwezig waren (was ook een hele snelle bevalling) en ik vond ze erg vervelend, zeker omdat ik plat op mijn rug op bed lag. Nu had ik vandaag het voorbereidend bevallingsgesprek bij mijn ziekenhuis voor deze zwangerschap en vroeg ik naar de mogelijkheden m.b.t. pijnbestrijding. De verloskundige noemde o.a. deze optie, en hij sprak me wel aan omdat het geheel onschadelijk is voor moeder en kind en je er niet 'high' van wordt zoals bijvoorbeeld bij een pethidine prik kan gebeuren. Ook kan het snel gegeven worden door een arts-assistent of verloskundige en hoef je dus niet te wachten op een anesthesist (of je kan ze krijgen terwijl je wacht op de anesthesist). Je krijgt dan in de onderrug op 4 plaatsen onder de huid tijdens een wee wat steriel water ingespoten en het verlicht de pijn gedurende 30-120 minuten. Dit mag meerdere keren herhaald worden (met een tussenperiode van min. 2 uur). Het werkt dus alleen bij lage rugweeën. Het klinkt mij wel goed in de oren, maar ervaringen zijn erg welkom! Werkt het echt?
We hebben onlangs de infoavond bij het ziekenhuis gehad (poliklinisch) en zij geven aan hier nog niet aan mee te werken, omdat het nog te nieuw is. Ze willen eerst meer resultaten zien. Ik geloof dat er nog maar 2 ziekenhuizen zijn die dit nu al doen, dus qua ervaringen kunnen ze niet zoveel zeggen. Ze willen er begin juli mee starten geloof ik. De verloskundige uit mijn praktijk was er wel erg enthousiast over. Maar we hebben het er niet uitgebreid over gehad, bevalpraatje is deze week pas. Ik kies zelf het liefst voor een natuurlijke bevalling, en mocht het nodig zijn voor de remifentanil. Waterinjecties klinken erg fijn, maar omdat het ziekenhuis ietwat sceptisch is, ben ik het ook.
De gyn die ons voorlichting gaf tijdens een info avond was er juist helemaal niet enthousiast over. Hij zei dat het meer verplaatsing/afleiding van de pijn is omdat deze injecties ook zeer pijnlijk zijn. Dit klopt weet ik uit ervaring want tijdens mijn opleiding verpleegkunde moesten wij op elkaar leren injecteren met kleine beetjes steriel water. Echt geen pretje! Daarnaast is er geen wetenschappelijk bewijs what so ever dus ik zou het denk niet doen. Waarschijnlijk is het enige effect dat optreedt een placeboeffect.
@Aurora: 'Mijn' ziekenhuis doet dit vanaf juni 2011, zou wel toevallig zijn als ze net 1 van de 2 zijn dan (Meander ziekenhuis in Amersfoort afdeling Elisabeth). Lijkt me dat er wel meer zijn die dit doen..? Vanaf juni 2011 is toch 'al' 2 jaar. Ik kan me nog wel herinneren van het bevallingspraatje in het ziekenhuis bij mijn dochter inderdaad, dat het toen net nieuw was (oktober 2011). Hopelijk zijn er vrouwen hier die ze gehad hebben, ben wel erg benieuwd naar de ervaringen. En anders kan ik het te zijner tijd misschien wel aanraden/afraden
Ik weet het niet Babystew. Mijn VK zei wel dat per 1 juli vrouwen deze thuis mochten gebruiken. En in het ziekenhuis werd deze datum ook genoemd als startdatum. Ze zei toen dat er nog maar 2 waren die het al deden. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen of versprak ze zich. Misschien zei ze wel 2 jaar, of bedoelde ze 2 landen, daar ga ik nu aan twijfelen. Wel weet ik zeker dat er twijfel was over dat het goed zou zijn, aangezien het de pijn niet wegneemt, maar het verplaatst. Je voelt de pijn alleen ergens anders en uiteraard iets minder dan een gewone pijnlijke wee. Misschien dat je VK je er meer over kan vertellen. Hoop voor je dat je wat ervaringen hoort, en dat het werkt voor je natuurlijk!
Verder niemand ervaring mee hier..? Misschien moet ik het in een ander onderwerp vragen, die dames zijn natuurlijk al bevallen en zullen hier niet meer lezen misschien..
Ik heb ze toevallig gisteren gehad! Ook erg veel last van rug weeën dus vk stelde t voor. Vond het zetten vreselijk pijnlijk en heb er denk ik maar een kwartier baad bij gehad, daarna was de pijn zo weer terug. Zou t zelf niet nog eens doen dus.