Je zegt het zelf... Je doet al 17m met soms 1 soms 4 x per nacht. Dat is ook echt een prestatie. Maar goed, het lijkt wel te lukken bij jou als je geregeld 'maar' 1 nv hebt? ik heb de eerste 5 maanden van dat nieuw leventje maar liefst 4 a 5 nachtvoedingen gegeven. Dat zijn zo'n 150 loodzware nachten. Het breekt me op. Ik ben heus niet de enige, maar toch is deze situatie vrij zeldzaam, ook op dit forum. Ik begrijp sommige reacties (verschillende nachtvoedingen zijn normaal enz) dan ook niet... De meeste baby's kunnen op 5 maanden écht wel 4 uurtjes doorslapen...
Lieve Ukje2014, ik begrijp je heel goed! Dit moet ontzettend zwaar voor je zijn! Jouw zoontje is net als mijn dochtertje duidelijk wat borstverslaafd, we zullen overheerlijke borsten hebben nee, serieus, onze kindjes ruíken ons.... Lekker sabbelen aan de borst...tja... Hou je niet vol... Toch wat peptalk: mijn vroedvrouw vertelde me: als je kindje één keer 6 uurtjes heeft doorgeslapen betekent dat dat hij/zij het kan, fysiek dan. Op dit moment heeft hij de melk dus níet meer nodig om het uur bvb, het is dus mamahonger. Maar goed, wat doe je ermee?? Jouw kindje is natuurlijk zo'n maand jonger als het mijne, dat scheelt.. toen mn meid ook zo'n 4 maanden was heb ik haar patroon eens proberen doorbreken, simpelweg door haar in haar eigen bedje te leggen (voordien sliepen we samen) maar ze vond het echt verschrikkelijk en huilde wanhopig. Ze was er niet klaar voor. Sinds kort kan ze er echt beter mee om! Vanavond ging het zonder enig probleem! Dus misschien is het nog net wat te vroeg voor jouw zoontje om zo'n verandering door te voeren. Wat betreft zijn afgrijzen van een afgekolfd flesje... sommige baby's aanvaarden geen flesje wanneer het door mama gegeven wordt (want die slimmeriken weten dat ma nog wat lekkerder in de aanbieding heeft ). Dus ook in jouw geval vrees ik dat je er echt alleen uit geraakt als papa je er mee uithelpt... Aanvaardt ie geen speentje?? Wil hij echt alleen jouw borst? In elk geval, een oplossing dringt zich op, want dit is ondraaglijk!!
@annekijn, meestal zijn het 3 voedingen tijdens mijn slapen... hij ligt naast me en ik weet dat wanneer ik hem in zijn eigen kamer leg hij heus gaat doorslapen, na wat moeilijke nachten. maar ik geniet er nog maar even van dat hij een kleintje is die mama 's nachts nodig heeft. maar joh, je hoeft je niet te verdedigen. Zoals ik al schreef...jou goed recht!
Als voor jou de grens bereikt is, is voor jou de grens bereikt. Klaar. Dat betekent dat je inderdaad stappen zult moeten nemen om iets aan te passen. In jouw geval lijkt het me heel redelijk om je kindje wat verder weg te leggen en dan 6 uur te kunnen pakken. Dat lijkt te werken en als ze een speentje accepteert heeft ze geen honger. Prima om daar papa eerst op uit te sturen. Ik vind het een slecht idee dat we zouden moeten opbieden wie het zieligste is. Die grens is namelijk voor iedereen zo verschillend. Ik heb nooit pijn gehad bij het voeden en ik denk dat ik dan heel snel gestopt was. Maar ik heb wel altijd moeten vechten om voldoende productie te hebben. Dat is voor anderen weer te zwaar. Dat maakt iemand niet beter, slechter of luier, maar gewoon anders. Als het voor Annekijn niet vol te houden is op deze manier, gaat ze het echt niet langer volhouden als ze hoort dat anderen dit prima 4 jaar lang volhouden. Dat maakt haar grens niet anders. En het maakt haar ook niet minder. De toon vind ik soms echt wat minder verwijtend kunnen (en inderdaad deze tekst was heel erg verwijtend).
Annekijn, hoe gaat het nu?? Hier gaat het een stukje beter op wat verschrikkelijke nachten na. Ukje hoeft gelukkig de borst niet altijd meer om weer in te slapen. Om de 2-3 uur wel maar na korter dan 2-3 uur kan ik hem met zijn speentje en even aaien weer in slaap krijgen. Nog altijd wel vermoeiend, hij wordt echt vaak wakker! Bij het drinken is hij dan ook zooo moe dat hij erg weinig drinkt en in slaap valt, kort aan 1 borst. Is dat bij de rest ook zo? Het is dan best logisch dat ie al snel weer honger heeft..
Mijn dochter sliep vanaf 12 weken klokje rond. Heb nooit hoeven rekken met speentjes of andere zaken, ze sliep gewoon door. Een echte luxe. Maar zij ging toen zo krachtig drinken (7 voedingen, 20 min max) dat ze opeens veel meer achtermelk binnenkreeg en dat verzadigt meer. Ik ben ook gaan blokvoeden (dezelfde borst binnen 3 uur aanbieden en dus niet twee borsten) en opeens was ze veel meer verzadigd. Maar met 6 maanden was het weer raak. Tot 13 maanden heb ik elke nacht 1 tot 4 keer gevoed. Ik dacht er niet bij na, ik deed het gewoon. Ze had het duidelijk nodig. Nu ben ik ook niet zo gevoelig voor slaaptekort, ik stort pas in als het al veel te laat is. Dus toen we met 13 maanden wel besloten de nachtvoedingen actief af te bouwen, was ik al over mijn theewater zonder dat ik het wist. Ze dronk ook niet echt meer, het was meer een gewoonte. Mijn man ging haar troosten en ze pikte het de eerste nacht, sliep na 10 min weer verder. Aan laten huilen hebben we nooit gedaan. Sindsdien weer rustige nachten.
Hoi Ukje, dat klinkt als mamahonger! Even drinken en in slaap? Wellicht het ideale slaapmedicijn! Dat zal waarschijnlijk niet vanzelf overgaan, dat is het slechte nieuws. Bij sommige kindjes moet je het actief afbouwen, net zo bij de mijne.. Hier zijn we er in geslaagd om haar te laten doorslapen van 21u tot 4u30. Dan komt ze steevast. Nu zijn we aan het testen of we haar eond middernacht nog een droomvoeding kunnen geven, wat op zich perfect lukt, maar nog steeds wordt ze wakker om 4u30... Wat mij doet vermoeden dat dat ook niet meer dan een gewoonte is! Nescio, dat je dat zo lang hebt volgehouden is érg moedig... Ik zou het nooit zo lang trekken. Sliep je kindje op jouw kamer? Moest je er dan telkens uit?
Om (rond) 4:30 wakker worden is heel gewoon. (biologische klok ed) Belangrijk is dat een baby de kans krijgt om zelf weer in slaap te vallen. Voorwaarde is natuurlijk dat hij of zij geen honger heeft. Ik vind slapen van 21:00 tot 4:30 eigenlijk best heel lang maar niet op de juiste tijd. Waarom geen voeding om 23:00 en dan alleen in het donker even een speen of aai om 4:30. De 1 minuut regel heeft mij ook altijd enorm geholpen.. even een minuutje kijken wat er nou eigenlijk gebeurd.