Bevalling na totaal ruptuur, wel of geen preventieve knip

Discussie in 'De bevalling' gestart door Saar22, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Aan mijn vorige bevalling heb ik een totaal ruptuur overgehouden. Nu had ik het gisteren met de verloskundige over de komende bevalling. Ik wist al dat ik een preventieve knip krijg (was bij de nacontrole al gezegd vorig jaar). Ik had op internet al gelezen dat het dan nog niks zegt of je wel of niet uitscheurt. Ook de verloskundige bevestigde dit weer. Ik twijfel nu een klein beetje of het dan wel zo moet, zie erg op tegen het hechten namelijk.

Heb jij na je totaal ruptuur bij de volgende bevalling wel of geen knip gehad en hoe is die bevalling verlopen w.b. scheuren?

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.747
    1.073
    113
    Ikzelf heb een totaalruptuur graad 4 gehad (dus sluitspier ook half door) en ik mocht als ik echt zou willen vaginaal bevallen als alles er gunstig uit zou zien op moment van eventueel bevallen. Anders keizersnede.

Nichtje heeft graad 5 opgelopen en die wilde heel graag normaal bevallen maar dat mocht echt niet, ze kreeg geplande keizersnede.

Persoonlijk zou ik niet nogmaals zo uit willen scheuren, de arts vertelde me namelijk dat ze het niet altijd gerepareerd krijgen na eerdere ok. (de schade dan he) Althans wel dicht natuurlijk maar niet functionerend. En ik zou echt voor geen goud incontinent van ontlasting willen zijn of nog erger een stoma.

Ik zou dus voor de preventieve knip gaan of een keizersnede.

Ben dus wel benieuwd naar ervaringen van anderen. (Hier geen 2de in de planning,maar je weet maar nooit..)

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier is niet over graad gesproken, maar kringspier was helemaal door. Merk dat er veel verschil is tussen ziekenhuizen.

Maar goed de preventieve knip is dus ook niet 'heilig' verklaard. Keizersnede wordt me hier niet aangeboden en ik mag zelfs thuis bevallen (niet dat ik dat wil). Overigens laat ik de knip wel zetten hoor, maar wil wat ervaringen horen over wel/geen knip.

4. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Hier een totaalruptuur (kringspier wel heel gelukkig) en bij de volgende is de groei goed in de gaten gehouden en weer eerder ingeleid , vooral hoofdje hebben ze goed gemeten en bleek kleiner, hierbij geen enkel scheurtje opgelopen (zonder preventieve knip) en ze was er met 1 keer persen.

Zoontje had hoofdje van 38 cm en Dochter maar 32 cm DAAR zat het verschil in (en daarnaast eerste is altijd moeilijker en duurde langer e.d.) nu houden ze weer goed de groei in de gaten vooral het hoofdje.

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Dankje Tigermommy. Hier een hoofdje van 35 cm dus niet heel groot dacht ik zo.. Hier wordt niet eens naar groei gekeken.

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    nee dat is vrij gemiddeld, mijn kindjes waren 8 en bijna 9 pond met 38 weken zwangerschap misschien dat dat scheelt?? geen idee maar ik ben blij dat ze goed in de gaten houden!

7. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    als je op ziet tegen de knip en het hechten erna...
    er is een topic de knip. daar staan heel erg veel ervaringen in. misschie lang niet allemaal na een totaal ruptuur maar stelt je wat betreft hechten misschien iets gerust.

ik heb in het ziekenhuis niets gevoeld van het hechten. op verzoek spuiten ze je onderkant wel plat hoor

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ja klopt. Ik zie niet persé op tegen het hechten, maar meer de hectiek die ik bij de vorige bevalling heb ervaren. Toen heb ik niet kunnen genieten van het mooie moment van de geboorte. Was gelijk: doe je benen maar wijd, oh dit moet de gyn. hechten. Hier heb je een jasje trek maar aan en hup naar de ok. Ik heb voor mijn gevoel toen helemaal dat eerste moment met onze dochter gemist. De vk heeft me al wel gezegd dat ze best kunnen wachten met hechten dus dat is al wel fijn.

9. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Hier hebben ze gewoon 45 minuten lang gehecht en zoonlief lag gelukkig op mijn schoot, zo had ik geeneens door dat het zo lang duurde gelukkig (ik snap dat als je erger scheurt je naar de OK moet maar was hier gelukkig ook zo mogelijk)

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ja dan voelt het misschien wel anders. Hier is dl om 10 over half 5 geboren. Om 5 uur was ik bij de ok en om 8 uur weer op de kamer.

11. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

ja dat lijkt me ook vreselijk als ik eerlijk ben dus snap dat je hier erg mee zit!, Spreek dat ook gewoon uit tegen je VK / gyn , het is geen leuke start om te hebben zo met je kindje!

12. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Nee klopt. Ze weten het ook al, maar goed dat hechten heeft even een hele negatieve lading. Ik probeer er onderuit te komen haha alleen gaat dat niet;).

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

#13 Bubbel, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Hoi..
    Ik heb hier helaas ervaring mee. Bij de oudste heb ik ook een totaalruptuur (inclusief kringspier dus) opgelopen. Er kon hier toen geen speciale reden voor gevonden worden (onze dochter was niet groot, geen vreemde houding..).
    Net als jij vond ik vooral het feit dat je zoveel mist van de eerste uren van je kindje het ergste. Ik ben namelijk thuis bevallen en moest met de ambulance naar het ziekenhuis om op de ok onder narcose gehecht te worden. De eerste vijf uur ben ik niet bij mijn man en dochter geweest..

Bij de zwangerschap van de tweede heb ik het er veel met de vk-en over gehad. Maar echt eenduidig waren ze niet. Ook voelde ik me niet echt serieus genomen door hen. Helaas heb ik tijdens mijn zwangerschap geen contact opgenomen met een gyn (mijn 'eigen' gyn was inmiddels met pensioen). Uiteindelijk zouden ze tijdens de bevalling kijken hoe of wat, maar ik kreeg geen preventieve knip. Een keizersnede werd al helemaal niet besproken. En ook de groei werd niet (extra) beoordeeld. Ik moest wel in het ziekenhuis bevallen (wilde ik ook perse), maar dit was ivm het grote bloedverlies na de eerste bevalling en niet door de totaalruptuur.

De tweede bevalling ging vrij snel en ik ben niet geknipt. Alleen de Vk en een verpleegkundige waren erbij. Maar helaas toch weer een ruptuur opgelopen. Gelukkig 'maar' een subtotaalruptuur. Oftewel tot de kringspier gescheurd (en niet tot en met de kringspier). Maar weer kon de Vk mij niet hechten en moest de gyn opgeroepen worden. Gelukkig kon ik gewoon op de verloskamer gehecht worden. En dat betekende dat de eerste uren met onze kleine veel prettiger waren. Ik heb er echt van genoten.

Ik heb op dat moment gemerkt dat de gyn wel wat boos /gefrustreerd was (niet tov mij hoor). Ik dacht dat dat was omdat hij op z'n vrije zaterdagavond opgeroepen was. Maar tijdens mijn nacontrole bij hem, bleek dat hij toch wel een discussie had gehad met de Vk. Hij vond dat ze het met mijn voorgeschiedenis niet goed had aangepakt en dat ze zeker een preventieve knip had moeten zetten.

Ik heb wel wat klachten overgehouden na de laatste bevalling. Volgens mij Vk kon ik nog wel een keer vaginaal bevallen. Maar als ik dat zou willen, zou ik dit eerst overleggen met de gyn. Uiteindelijk hebben zij mij tot twee keer toe niet zelf kunnen hechten.

Lang verhaal.. Maar wat ik wil zeggen.. Heb je al contact gehad met degene die je na je bevalling heeft gehecht. Een gyn komt dit soort dingen in de praktijk toch wat vaker tegen dan een Vk.

Succes!

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ow ja.. En het hechten had bij mij ook een enorme lading. Bij elke controle bij de Vk vroeg ik.. Ik word toch wel verdoofd als ik gehecht moet worden?? Ik zag er enorm tegenop.
    Tuurlijk ben ik voor het hechten verdoofd (tot 3x toe zelfs). Maar toch was ik vreselijk gespannen tijdens het hechten. Maar de gyn was heel rustig en op sommige momenten een beetje streng (dat moest ook wel, anders lag ik er na 2 dagen nog..;)). En hij heeft me goed gehecht. Achteraf viel het me heel erg mee..

15. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wat vreselijk, bubbel. Ik voel me gelukkig wel serieus genomen, al vraag ik me af of de ernst en de gevolgen van de totaal ruptuur echt worden erkend door de vk. Heb wel het idee dat er redelijk gemakkelijk over wordt gedaan. Maar de knip krijg ik sowieso. Ik heb al besloten om in het geboortehuis in het ziekenhuis te gaan bevallen om zo zo dicht mogelijk bij het ziekenhuis te zijn voor het geval dat. Gelukkig was ik tijdens de eerste bevalling medisch en dus in het ziekenhuis. Met de ambulance weggehaald moeten worden lijkt me helemaal vreselijk. Wel fijn om te lezen dat je de 2e bevalling echt hebt genoten van die eerste uren met de kleine. Ik krijg zoveel reacties van mensen om me heen dat ik me niet moet aanstellen en dat het allemaal niet zo 'romantisch' en fijn is als dat ik me voorstel.
    Ik heb geen contact gehad met de gyn. volgens de vk niet nodig. Ik ga het toch nog eens bespreken, net zoals waarom dingen niet beter in de gaten worden gehouden. Ik hoor gewoon zoveel verschillende dingen om me heen dat ik me echt afvraag hoe de dingen nou in het mooiste geval zouden moeten gaan. Het wordt nu afgedaan als iets heel vervelends, maar zonder grote gevolgen voor de volgende bevalling, terwijl ik het niet zo voel. Nou weer stof tot nadenken..

Dat hechten voelt voor mij net zo inderdaad. Ik zei al geef me na de bevalling maar een ruggenprik.. Daar lachte de vk wel om. Maar goed ik heb ook geen flauw idee hoe lang het hechten van een knip duurt.

16. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hoe lang het hechten bij mijn tweede bevalling heeft geduurd weet ik eigenlijk niet. Half uurtje ofzo. En natuurlijk zijn de eerste uren met je baby niet superromantisch. Maar als je er niet bij bent geweest, dan mis je het echt wel hoor.
    Ik heb ook wel het gevoel (gehad) dat de Vk de gevolgen van een totaalruptuur niet onderkennen. Ze gingen bij mij hetzelfde de begeleiding tijdens de bevalling in als bij ieder ander. Wel lastig, want je weet zelf ook helemaal niet waar je op moet rekenen, of waar je op moet letten. In het ziekenhuis bevallen vind ik sowieso wel verstandig van je.

17. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Met 'romantisch' bedoel ik ook meer gewoon het lekker bij elkaar zijn, als gezinnetje. Lijkt me gewoon heerlijk om een uur of anderhalf of 2 lekker bij elkaar te zijn voordat er mensen komen enzo.

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

En dat is het ook.. (ondanks het hechten, controles enzo..).

19. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Maandag ga ik het gesprek aan met de vk en ik zie er enorm tegenop. Ik heb besloten dat ik ook in gesprek wil met de gyn. die me heeft gehecht. Ben heel benieuwd wat de vk er van gaat zeggen, maar de angst voor het persen zit er echt goed in. De bevalling zelf (de pijn) zie ik niet tegenop, maar ben echt super bang om weer uit te scheuren (heb op de site van de nvog gelezen dat die kans 4-8% is bij een 2e bevalling).

20. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Ik was bij de 2e (1ste was kz) geknipt en daarna nog gescheurd en had een subruptuur. bij de 3e geen preventieve knip (wist niet eens dat dat er was) maar alleen een klein scheurtje. denk ook dat t ligt aan hoe groot het kindje is. dylano was 3490 gr en 51 cm en dylarius was 2920 gr en 48 cm. zou zeker contact proberen te krijgen met een gyn.

Deel Deze Pagina