Suikers in je bloedcellen versnellen het natuurlijike oxidatieproces (afsterven van cellen). Vanuit dit oogpunt kan ik me dus best voorstellen dat wanneer je eicellen toch al van niet al te beste kwaliteit zijn, minder suiker eten een gunstig effect zou kunnen hebben. Echter, volgens mij is het vooral een kwestie van mate en niet van geheel onthouding. Suikers zitten ook in fruit, brood, volkoren en zelfs speltproducten. Suikers volledig mijden is heel erg lastig en volgens de meeste artsen ook helemaal niet per sé gezond. Verwerkte (fabriekssuikers) zoveel mogelijk mijden door geen zoete snoep, koek, ijs, frisdrank, etc. te kopen lijkt me wel de moeite van het proberen waard. Overigens zou ik, als ik vanwege vruchtbaarheidsredenen op de gezonde tour zou gaan, zeker ook transvetten mijden (chips, koekjes, harde broodjes). Hiervan is wel bewijs dat de enig effect op vruchtbaarheid hebben.
@humptydumpty: ik had later een keer gereageerd, ik eet inderdaad wel natuurlijke suikers, maar geen toegevoegde suikers. En doordat er in zoveel producten toegevoegde suikers zitten, eten we automatisch geen snoep en koek meer, dus tevens minder transvetten. Is ook nog eens goed voor de lijn.
Allereerst proficiat! Sommige namen blijven je bij op deze subforums. Geweldig dat het gelukt is! Ik ga ook mee met je bevindingen en heb mijn eetpatroon ook drastisch aangepast. Veel meer en louter bio groenten en fruit, bij iedere maaltijd groenten en idd weg met transvetten en geraffineerde suikers. Dat je bevindingen niet door alle mm'ers enthousiast ontvangen worden snap ik ook. Immers kan het dan ook voelen als schuld waarom het niet lukt, net als overgewicht en MM een delicaat onderwerp is.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop dat alles goed gaat met je. Ik heb ook suikervrij gegeten maar ik werd graatmager en de embryo's bleven alsnog niet zitten. Ik werd er echt doodongelukkig van, ben een echte zoete kou, als ik weet dat ik iets niet mag eten heb ik des te meer trek erin.. Ik had maatje 36 en trok de broeken letterlijk van mijn kont, mijn botten bij mijn hals staken uit.. Ik was het zat, dit werkte ook niet.. Laat ik het zo zeggen, mijn behandeling was nog beroerder dan ik ooit gehad had.. Dus weer normaal gaan eten. Onder normaal eten versta ik, gewoon avondeten (groente, pasta oid) soms ook echt weleens patat of pizza oid. Als ik trek in snoep had pakte ik dat gewoon. Als je niet gelukkig wordt door suikervrij eten heeft dat ook invloed op je gestel.. Doe alles met mate. Ook ik had PCOS. De MMM vergt al heel veel van je, als je ook nog is ongelukkig wordt van het suikervrij eten zou ik het niet heel strikt doen. Doe waar je je goed bij voelt. Je kan er natuurlijk wel wat rekening mee houden. Ik at wel veel ongezouten noten
Ik ga dit ook proberen na m'n vakantie! Las net ook een heel artikel over nagellak. Dat dit onwijs hormoon verstoren is! Best in shock wat ben nu zo bezig om m'n voeding aan te passen naar wel elke week met een nieuw fris kleurtje nagelak op.. Ga dat ook maar even een paar maanden laten. Even een link voor wie het wil lezen. Nagellak, kies een merk waar je hormonen ook blij van worden!