Goedemorgen allemaal, Wij hebben een dochter die in januari twee jaar is geworden. Sinds december 2015 lopen we tegen wat slaapproblemen aan. Normaal konden we haar wakker in bed leggen, weglopen en ze ging slapen tot de volgende ochtend 7:00 Sinds december is dit ineens allemaal anders. Nu zijn we inmiddels zover dat met de deur op een kier, lamp aan op de gang en ik rommelend in de kamer ernaast ze gaat slapen. Nog steeds wordt ze in de nacht wakker en dan nemen we haar mee naar onze kamer waar we een bed naast ons bed hebben staan. Ergens besluipt me het gevoel dat ze hier inmiddels aan gewend is geraakt en daardoor wakker wordt. Vooralsnog is dit voor mij geen probleem. Nu het volgende: vanochtend werd ze wakker en direct dikke paniek omdat ik niet in de kamer was (ik was beneden koffie aan het zetten) Ik heb geen vergelijkings materiaal maar hoort dit er een beetje bij? Ik benoem steeds dat ik er altijd voor haar ben, ik haar nooit in de steek zal laten en dat als ze me roept ik dan ook naar haar toe kom. Groet,
Mijn dochter Had ook zo'n periode toen ze net twee Was, ineens slaapproblemen, voorheen nooit, en een opspeling van verlatingsangst. Het hoort een beetje bij de leeftijd geloof ik, ik hoor het wel meer.
Ik weet het niet meer precies, wel een maand of twee denk ik. We hadden er na een tijdje wel allerlei oplossingen voor dus toen waren we er ook niet meer zo mee bezig. Als ik bijvoorbeeld nog even 5 minuutjes naast haar bedje bleef zitten ging ze gewoon rustig slapen. 's nachts liet ze zich gelukkig altijd vrij makkelijk troosten op haar kamertje, dat scheelt ook. En op de dag soms even huilen als ze me kwijt Was of als ze schrok van anderen die iets tegen haar zeiden, maar dat Was dan ook zo opgelost. Ik zei in die periode wel soms tegen mensen dat ze haar maar even moesten laten, dan ontdooit ze vanzelf wel.
Dus het ook steeds wakker worden in de nacht hoort erbij? Het is dus niet zo dat ze wakker wordt omdat ik haar als het troosten te vaak of te lang duurt haar bij ons op de kamer laat slapen (eigen bed naast ons bed)?
Hier werd ze ook vaak wakker 's nachts en had dan echt een knuffel nodig om weer verder te kunnen slapen. Soms nog wel trouwens voor een paar weken ineens. Ik geloof niet dat een kind wakker wordt alleen om dan bij jou te kunnen slapen. Wat wel kan is dat het kind wakker wordt (wat elke nacht meerdere keren gebeurt, maar vaak vallen ze meteen weer in slaap), en dan niet meer zelf in slaap kan komen maar daar jou bij nodig heeft. Maar je merkt dat snel genoeg aan je kind: als het jou roept of bij je bed staat terwijl het redelijk kalm is weet je dat het tijd wordt voor slaaptraining. Maar zolang ze echt overstuur is en vaak dan ook maar half wakker, hier tenminste, zou ik er in meegaan zolang het jou niet stoort om haar bij je op de kamer te nemen. Als deze onrustige fase voor haar voorbij is zal ze vrijwel zeker gewoon doorslapen en is het probleem vanzelf opgelost.
Als ze wakker wordt dan is het inderdaad huilend of roepend om mij. Ze slaapt nog in een ledikant want het peuterbedje was ze nog niet aan toe dus die hebben we weer weggehaald.
kan natuurlijk ook besluiten een tweetal weken alleen maar vanuit haar eigen kamer te troosten om te kijken of dat het in de nacht wakker worden verminderd.
Ja, dat kun je ook proberen, dan weet je het zeker. Maar je neemt haar niet bij je in bed, want dat is wel erg gezellig natuurlijk, maar ze heeft een eigen bedje op jouw kamer, dat maakt wel veel verschil. Maar als ze gewoon in haar eigen bed kan blijven is dat beter natuurlijk. Ik had voor mijn dochter zo'n projector met sterren en een muziekje, daar werd ze ook altijd rustig van, misschien heb je daar nog wat aan?
Rond die periode sliep onze dochter opeens ook slechter. Iedere nacht moest ik wel 2-3 x naar haar toe, omdat ze huilend wakker werd. Ik kon haar altijd gewoon op haar kamertje troosten (even in mijn armen wiegen, slokje water, knuffeltjes herschikken). Ik vond het een zware periode, omdat ik ook net was bevallen, maar ging eigenlijk vanzelf weer beter. Nu hoef ik er nooit meer naartoe. Ze meldt zich wel een stuk vroeger dan eerst, zo rond 7 uur.