Na mijn studie ben ik het bedrijfsleven ingerold maar elke 1,5 jaar bekroop me weer het gevoel dat dit niet mijn ding is. Heb 2x eerder op het punt gestaan om iets anders te gaan doen maar er kwam altijd iets tussen waardoor het niet ging. Nu mijn man een vaste aanstelling heeft ben ik dus zo vrij als een vogeltje om het nu dus echt te doen! Ik wil graag docent worden! Gezien ik een dochtertje van 2 heb is het dus logisch dat ik deeltijd wil doen en nu heb ik 2 opleidingen in de buurt gevonden, Thomas more en hogeschool Rotterdam die beiden de pabo verkort aanbieden. Iemand ervaring met een van deze opleidingen? Hoe zwaar is het? Is het te combineren met parttime werken en gezin? Hoe is de begeleiding? Is er wel werk te vinden als leerkracht de komende jaren? ik hoor graag de ervaringen van anderen! Alvast bedankt!
Allereerst,ik heb er totaal geen ervaring mee En vindt het fijn te lezen dat je iets hebt gevonden wat je geweldig zou vinden! Ik zou in jouw situatie bekijken of je het werk echt nodig zal hebben,daarmee wil ik dus zeggen dat er inderdaad weinig banen zijn voor docenten helaas.. veelal oproepkrachten en dat moet je maar net kunnen en willen. Wie weet reageren er meer mensen die hier ervaring mee hebben,maar ik wilde je dit even meegeven zodat je er misschien iets mee kunt. Bedenken dus of je het dan nog steeds zo graag wil doen,ondanks de kleine kansen in de docentenwereld momenteel. Succes!
Ik wilde reageren maar eigenlijk heb jij het al voor me gedaan, kan me hier helemaal bij aansluiten. Het is natuurlijk super dat je wat gevonden hebt maar het ziet er helaas echt niet heel erg goed uit.. Dus is het je echt waard..?
Bedankt voor jullie reacties! Ja het is niet de grootste werkgelegenheid, maar is het echt zo bar slecht joh? Daar had ik geen idee van... Ik zou het liefst in het speciaal onderwijs terecht willen komen. Daar is dit zeker nog erger dan? He bah... Zeker iets om mee te nemen in mijn overweging bedankt!
Speciaal onderwijs net zo hard,en misschien nog wel meer inderdaad. Dit door die bezuinigingen allemaal.. Misschien is het een idee om een instantie hierover te bellen en informatie te vragen? Of gewoon een school bellen met vragen hoe dat tegenwoordig gaat? Zo krijg je ervaringen en informatie uit de eerste hand,en daarna kun je dan goed bekijken wat je ermee wil gaan doen.
In het speciaal onderwijs was het altijd juist makkelijker om een baan te krijgen - niet iedereen is daarvoor weggelegd - maar met de wet op passend onderwijs zal dit steeds minder worden vrees ik. Ik heb zelf geen verkorte pabo gedaan, maar wel een aantal keer stagiairs gehad die deze opleiding volgden. Ik ben er niet kapot van, om eerlijk te zijn. Het percentage afhakers is erg groot, veel meer danmbij de voltijd pabo. De werkdruk is gewoon behoorlijk groot.
Goed om te lezen dat je hebt gevonden wat je graag wilde. Hier zelf ervaring mee: ben leerkracht in t basisonderwijs! Mijn eigen ervaring is dat je echt geluk moet hebben bij het vinden van een baan! Hier via via ingerold! Wat betrft speciaal onderwijs: over het algemeen zijn daar relatief meer banen in te vinden! Heel veel succes met de leuke opleiding!
Bedankt voor jullie reacties, ben gelijk even gaan speuren wb de werkgelegenheid in het onderwijs en kwam het volgende artikel tegen. https://www.participatiefonds.nl/artikelen/2012/nu-ontslagen-en-straks-tekort-aan-leerkrachten-basisonderwijs.html Interessant gezien ik in 2016/2017 zou afstuderen als ik besluit me in te schrijven Ik heb me aangemeld voor proefstudeer avond in april, mooie gelegenheid om dit soort vragen te stellen. Ik weet nog niet zeker of ik erbij blijf werken, hoewel ik misschien 1 dag in de week administratie kan doen waar ik nu werk en mijn contract wellicht kan behouden indien de werkelijkheid niet zo rooskleurig is als in het artikel wordt geschetst. Ik denk iig dan genoeg tijd te hebben om me op mijn studie te richten. Maar mis is dat naïef gedacht?
Hier moeten er komend schooljaar op school weer leerkrachten uit net als vorig jaar. Het speciaal onderwijs zal gaan veranderen. Ze willen deze kinderen zo veel mogelijk onder gaan brengen in het gewone basisonderwijs. Bedenk dat er naast de opleiding en je eigen werk ook stage gelopen moet worden. Alleen jij kan bepalen of dit past in jullie situatie.
Als je één dag in de week werkt zal dat geen struikelblok hoeven zijn. Je loopt daarnaast nog 1 dag per week stage. Ik geloof dat je twee avonden in de week naar school gaat. In theorie houd je dus 5 volle dagen over voor studie en lesvoorbereiding. Je kunt zelf inschatten hoeveel van die tijd je daadwerkelijk kunt gebruiken naast huishouden en natuurlijk de zorg voor je dochter. Als je alleen met haar bent, zul je niet echt aan (door-)werken toekomen denk ik. Is het mogelijk om één dag in de week echt vrij te roosteren om met je studie bezig te zijn? Dus dochter bij partner / oppas, geen huishouden, sociale verplichtingne enzovoorts. Dan kun je het zeker redden. Maar ik merk dat veel vrouwen met een gezin toch afhaken, ook als ze maar weinig werken. Want ondanks veel 'vrije tijd'... We weten als moeder wat die vrije tijd inhoudt en dat is meestal geen tijd dat je echt geconcentreerd voor jezelf bezig kunt zijn. En die tijd heb je wel nodig.
bedankt tupp je maakt een goed punt ja ik heb straks 3,5 dagen 'vrij'.(Dan is mijn dochter niet thuis) Een dag daarvan loop ik stage dus houd ik er 2,5 over om te studeren. De dagen dat ze thuis is kan ik het huishouden doen. Tenzij ik 1 dag blijf werken dan houd ik 1 volle dag over en een ochtend, dan is ze naar de psz. Het blijft natuurlijk een sprong in het diepe... Ik hoop dat het me lukt!
Leuk de pabo! heb ik ook gedaan Er is nu inderdaad weinig werk. Maar dit is elke paar jaar verschillend. Als dit jou droom is moet je het lekker gaan doen! Misschien vindt je niet meteen een baan. Blijf je gewoon nog even op je huidige werk en kijk je ondertussen verder. Ik deed de pabo in Dordrecht (ook van hogeschool Rdam) ik hoefde alleen op donderdag naar school en moest een dag stage lopen. Heb zelf nog geen kids maar is natuurlijk ideaal met kids, de schoolvakanties Als je ervoor gaat, veel plezier! Leukste baan die er is!!
Hoi, Hier wel ervaring. Ik ben inmiddels al enkele jaren juf . Ik heb de Hogeschool Rotterdam gekozen. Dit was goed hoor, maar ik zou nu voor de Haagse Hogeschool of Thomas More gaan. Studenten van deze scholen kregen vaak voorrang bij stages, zij stonden beter bekend. En wat betreft je arbeidskansen. Ik ben in 2010 begonnen en heb nu vervroegd mijn vast contract gekregen! Wel bijzonder in deze tijd. Maar kansen zijn er en ze verwachten binnen enkele jaren wel dat er veel meer docenten nodig zijn. Ik ben nog altijd blij dat ik hier voor gekozen heb en heb het ontzettend naar mijn zin. Ik ben er nu een master SEN bij gaan doen zodat ik kan doorgroeien over een tijdje!
Ik heb na mijn studie pedagogiek aan de universiteit de Pabo Verkort gedaan. De werkdruk is erg hoog, veel afhakers. Moeders met baan en gezin vonden het erg zwaar. Ik ben er zo doorheen gerold, mede misschien door mijn achtergrond. Ik vond het af en toe zelfs vrij simpel. Ik denk dat de PABO vooral veel "doe werk" is. Wij hadden twee dagen in de week stage. Dat is erg weinig, het is een vak dat je in de praktijk leert. Ik lees dat jij 1 dag in de week stage hebt? Dat is erg weinig hoor! In het verlengde hiervan, kies voor een goede school. Hier in het noorden is er bar weinig werk in te vinden, en ook invallen maar mondjesmaat. Er moeten er hier zoveel uit, die mogen dan weer eerder invallen. Ik ben nu weer aan het werk in de pedagogische sfeer (betaaldf ook nog eens beter). Ik vond het een leuke aanvulling op mijn studie maar ik doe er niks meer mee in de zin van voor de klas staan, ik gebruik het nog wel.
Mooi dat je weet wat je wil! Onderschat een verkorte studie niet, 40 uur wordt in verkorte tijd aangeboden. Heb zelf ook de TOP gedaan, 2 jaar bikkelen niet qua niveau wel qua veel doen. Ik vond het erg leuk, vooral de stage. Ik werkte er eerst 20 uur naast en later 12 uur. De werkgelegenheid is momenteel knudde, weinig nwe contracten worden er gegeven en er vallen veel ontslagen onder het vaste personeel. maar goed je weet niet hoe het over een paar jaar is. Succes met alles!