Adoptiekindje binnen de kinderopvang (gastouder)

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door misa, 8 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Vanaf half juni krijg ik een adoptiekindje in mijn (gastouder)opvang. Hij komt uit china en is sinds half maart in nederland. Hij wordt in juli 2 jaar en zal de eerste tijd 2 ochtenden komen zodat hij niet bij een ander hoeft te slapen. Hij heeft hiervoor altijd in een kindertehuis gewoond.

Ouders zijn nu een paar keer geweest met hem en willen nog graag een keer de kleine een uurtje bij ons laten en het zo een beetje opbouwen. Lijkt me een goed plan! Hij lijkt het voor nu heel goed te doen trouwens. Het lijkt me erg leuk, ik heb er zin in dat hij bij ons begint!

Hebben jullie nog tips? Waar moet ik op letten, wat is handig te weten, enz?

2. misa

misa Niet meer actief

Niemand ervaring of tips?

3. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Deze vraag zou ik neerleggen bij de ouders, die kunnen het beste aangeven waar ze zelf tegen aan hebben gelopen of nog tegen aan lopen.

De ouders hebben zelf ook vast nog wel wel een mapje met algemene info over adoptiekindjes (die krijgen ze bij de verplichte voorlichtingen), hierin staat ook informatie over eventuele gedragsproblemen.

Verder zou je nog op de onderstaande site kijken (dit is de officiële Nederlandse instantie voor adoptie)

Pedagogisch medewerkers

4. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Onze oudste komt uit China en is bijna drie jaar bij ons!

Wat wil je weten? Pb me maar :)

5. misa

misa Niet meer actief

Dank voor jullie reacties!
    Natuurlijk heb ik open contact met de ouders en zullen hun wensen en ideeen besproken worden. Maar ook voor hen is dit alles nieuw dus vandaar mijn vraag..! :)

Ik heb dus nog geen specifieke vragen, maar als ik een gerichte vraag heb dan zal ik je pb-en twoboys! Dankje!

6. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Waarschijnlijk heel kort door de bocht en ik geef ook direct toe geen ervaring te hebben, maar is het kind niet gewoon een kind? Uiteraard zal in eerste instantie de taal een "probleem" zijn gezien hij achterstand heeft op het Nederlands, en misschien moet hij meer aan bepaalde gewoontes wennen dan je andere gastkindjes, maar uiteindelijk is een kind een kind en hebben ze allemaal eten, spelen, liefde, ... nodig. Ik zou ook pas zoeken naar oplossingen voor problemen die zich stellen, dus niet op voorhand "wat kan er allemaal mis gaan" bekijken.

7. misa

misa Niet meer actief

Een kind is niet altijd gewoon een kind. En een kindje wat op deze leeftijd in een ander land komt door adoptie, daar komt wel wat bij kijken. Maar het kan natuurlijk heel goed dat hij zich goed ontwikkeld en hecht en dat er geen problemen komen!
    Dus het is niet op voorhand zoeken naar problemen, maar voorbereid zijn op misschien wel belangrijke dingen.

8. Babsies

Babsies Bekend lid

16 mrt 2010
    817
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb geen tips maar wil even zeggen dat ik het super vind dat je je als gastouder hier zo in verdiept! Dit kindje gaat vast heel veel plezier en geborgenheid ervaren :)

9. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Uiteraard is een kind gewoon kind. Alleen hebben adoptie kinderen een hele totaal Andere achtergrond.

Waar je tegen aan zal lopen is hechtingsproblemen .

Onze oudste was 2,5 jaar toen hij uit China bij ons kwam. Er word zeer streng geadviseerd minimaal de eerste 3 maanden niemand anders je kind : te troosten, op schoot te nemen, eten en drinken geven, kadootjes geven, mee spelen enz enz dan ALLEEN de ouders zelf.

Het kindje moet leren dat hij/zij bij de ouders en de ouders alleen terecht kan met alles.

Nou zijn adoptie kinderen heel erg open en vrij, kruipen overal op schoot en maakt t niet uit wie ze troost. ( tuurlijk niet alle adoptie kinderen)

Je gaat ze eigenlijk eenkennig maken.

Wat ik al schreef is dus heel belangrijk om te doen. Heel langzaam aan kan je in dat proces andere mensen gaan betrekken , opa en oma, oom en tante, dan eigenlijk pas opvang of school.

Wij hebben nadrukkelijk gevraagd aan de psz leidsters ( hij ging daar pas heen een jaar na thuiskomst) om hem alleen door de vaste leidsters te troosten of op schoot te nemen. Niet bij invalkrachten of door andere ouders. Onze zoon wilde met alles en iedereen knuffelen en dat wil je dus niet.

Kwa spelen regels en leren is een kind een kind idd en niets anders..

Er komt echt veel bij kijken en ik vind het geweldig dat je op zoek gaat naar info!!

Succes en veel plezier!

10. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Lees m'n post hierboven 😉 er komt echt , naast alles wat jij beschrijft idd, veel meer bij kijken 😉..

Wat ts doet vinden vele adoptie ouders geweldig want onze kinderen hebben echt een totaal andere start dan onze bio kinderen!

11. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel dat het zo gewaardeerd wordt. Ik merk dat aan de ouders van dit kindje ook. Ze zijn erg blij met me (kan er nog maar moeilijk aan wennen haha). Ik vind het gewoon altijd belangrijk om het goed te doen met kinderen en aangezien dit toch wel iets meer 'bijzonder' is, wil ik dit goed aanpakken.

De ouders hebben dit kindje nu drie maanden in nederland. En deze week is de opvang werkelijk begonnen nadat we elkaar 3 keer samen hebben gezien. In het begin bleef hij erg aan mama plakken (goed!) en later ging hij spelen. Bij vertrek wilde hij ook graag weer mee.

Nu is hun zoontje nu 2x een korte tijd hier geweest zonder ouders. De eerste keer gaf hij geen kik bij het afscheid. De tweede keer verzette hij zich even (goed!). Bij terugkomst van mama was hij heel erg blij!

Hij sliep nog niet super goed en zal hier de eerste tijd ook niet slapen. Ze gingen altijd bij hem liggen en hielden zijn hand vast, want anders ging het niet. Nu heeft ze sinds een paar dagen hem in bed gelegd na een ritueeltje en is ze weg gegaan en het ging zonder problemen.

Tijdens de opvang zoekt hij ook contact met mij en probeert hij veel duidelijk te maken. Een aantal nederlandse woorden kent hij al (betekenis, geen spraak). Hij wil echt graag leren lijkt zo.

Moeder gaf aan dat het vooral belangrijk is dat hij alles laat zien, van blijdschap tot verdriet en boosheid.
    En hij lijkt zich dus goed te hechten. Wat natuurlijk van enorm belang is voor zijn latere leven. Ik hoop dat ik een goede bijdrage kan leveren voor dit kindje en deze ouders. Ze doen het namelijk met alle liefde die ze in zich hebben, dat zie je zo.

Ik vond het trouwens een heel jammere gebeurtenis dat dit jongetje al vanaf zijn eerste dagen in het kindertehuis zit en pas (bijan 2) nu een papa en mama heeft. Triest dat dat zo moet lopen... Bij jullie net zo, twoboys. Wat hebben die ukkies al mee moeten maken zeg.

Twoboys, ik bewaar je berichtjes en als ik vragen heb dan neem ik contact met je op!!

12. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hier slaapt onze oudste idd pas sinds twee maanden in z'n eigen bed. Hij is aug drie jaar bij ons. Hij had en heeft ontzettende verlatings angsten.

Nu is twee maanden terug z'n broertje bij hem op de kamer gaan slapen en sinds dien slaapt hij in z'n eigen bedje!

Denk dat de ouders je alles precies kunnen vertellen! Maar je kan me altijd pb en bij vragen.

Er is ook een besloten fb pagina adoptie uit China, daar komen heel veel problemen aan bod ;)
    En kam je heel veel vragen , zitten ook deskundigen tussen.

13. misa

misa Niet meer actief

Dankje voor de tip. Uiteraard zal ik de meeste dingen eerst met ouders bespreken! Openheid vind ik erg belangrijk, uberhaubt in de opvang. :)

Deel Deze Pagina