Ja, daar heb je wel gelijk in, dat is ook soms lastig. Ik denk dat wij ook wel op 1 lijn zitten. Ik vind ook zeker niet alle kinderen leuk, maar sinds ik zelf kinderen heb heb ik wel meer begrip voor allerlei soorten 'vervelend' kindergedrag, omdat een kind nu eenmaal 'ruw' ter wereld komt en een hoop dingen gewoon nog moet leren. En dan vind ik opmerkingen als ik hier net weer lees als 'een kind dat vol van zichzelf is' onbegrijpelijk. juist als je denkt dat een kind zo doet omdat de ouders er niet goed op sturen vind ik het ongelofelijk hard om dan maar plompverloren te gaan verkondigen dat zo'n kind echt niet zo geweldig is als het denkt. Zo lomp ga je niet met kinderen om. Je kan zoiets echt wel wat vriendelijker en educatiever brengen. Leg uit dat het niet leuk is voor een ander als je dat soort dingen zegt, dat niet alles een wedstrijd is, dat een ander iets ook heel goed kan, of weet ik veel. Maar ga niet als volwassene het zelfvertrouwen van een jong kind zitten beschadigen. Dat vind ik getuigen van weinig zelfbeheersing. En ga er maar rustig van uit dat ook jouw kind bij een ander wel eens iets zal zeggen of doen wat daar niet op prijs wordt gesteld. Wellicht juist dingen die jij prima of goed vindt (1000 mensen, 1000 meningen). Wat zou je er van vinden als iemand jouw kind dan 'hardhandig' terecht wijst? Iedereen mag mijn kind op een kindvriendelijke manier corrigeren en uitleggen dat in zijn of haar huis andere regels kunnen gelden, maar dus wel op een normale manier. Mijn kind hoeft niet afgeblaft of gekleineerd te worden. Ik neem aan dat iedereen daar hetzelfde over denkt. Maar blijkbaar vinden een hoop vrouwen dat de kinderen van een ander vrij spel zijn. Die moeten maar precies doen wat zij leuk vinden, en anders mag je daar allerlei kinderachtige en hatelijke opmerkingen tegen maken. Maar goed, als ZP mij meer algemeen iets heeft geleerd is het wel hoe hard en snel een hoop mensen (vooral vrouwen) oordelen over andermans kinderen, buren, schoonouders, vrienden, familie, en andere mensen in het algemeen... Allemaal een grote mond over tolerantie, maar dan wel alleen op de grote, politieke thema's. Intermenselijk is het vaak prijsschieten.