ik ben het even kwijt :(

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kittysocks, 24 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kittysocks

5 jan 2014
    83
    1
    6
    zoon
    spijkenisse
    Hallo,

ik ben het op verzoek voeden met bv even kwijt, snap er echt niks meer van. Ze raden toch aan om gelijk na wakker worden te voeden omdat ze als je te lang wacht te moe zijn om te drinken.. maar mijn zoon van 10 weken slaapt elke keer maar 3 kwartier tot een uur en soms slaapt hij echt niet verder, soms met speen wel maar af en toe is hij daarna gewoon wakker.. moet ik hem dan gewoon voeden? Of rekken tot hij zelf aangeeft honger te hebben? Ik geef hem bijv. 8 uur eten, duurt ongeveer 20 min, dan even knuffelen, box en na ong. Uurtje dus 9 uur weer slapen en dan is hij weer om 9.45 wakker... :) wie kan t me uitleggen?

Bedankt!!

2. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik geef zelf geen borstvoeding, maar het lijkt mij dat je een baby altijd voedt als hij aangeeft honger te hebben en dus niet perse iedere keer als hij wakker wordt. Mijn zoontje slaapt ook steeds maar 45 min, maar hij wordt niet altijd wakker van de honger. Dus dan krijgt hij ook geen voeding en wacht ik tot hij wel honger heeft.

3. kittysocks

5 jan 2014
    83
    1
    6
    zoon
    spijkenisse
    Dankjewel voor je reactie,

is je zoon dan niet te moe om te drinken, valt hij niet in slaap tijdens of leg je hem dan na de voeding gewoon in bed? En wat als hij na een uurtje nog geen honger heeft maar wel moe is? Gaat hij dan slapen en wacht je tot hij wel honger heeft?
    Sorryy hoor haha ik vindt t af en toe maar lastig en dan schieten er allerlei vragen door mn hoofd ;)

4. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hier ook 1tje die tot voor kort nooit langer dan 40-45 minuten sliep. Ik voedde toen wanneer het ons uitkwam, vaak voor een slaapje in plaats van erna, of tussen twee slaapjes in... Het is maar nu ze op min of meer vaste tijdstippen vaste voeding krijgt en afgekolfde melk krijgt (in een beker) als ik uit werken ga, dat er ook wat ritme in de borstvoeding is gekomen... Ik zou zeggen: voed vooral op haar of jouw verzoek!

5. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Het lijkt me in jouw geval handiger om er zelf een ritme in te gaan aanbrengen. Bij zijn leeftijd zou dat ongeveer om de 3-4 uur zijn. Volledig op verzoek is vooral in het begin nodig en daarna komen veel kindjes vanzelf in een soort ritme qua slaap en voeding. Maar niet allemaal. Dan kan je het zelf een beetje gaan sturen. Het voedingsritme pakt je baby wrs vinden een dag of twee op een het kam zelfs zijn dat er dan ook meer structuur in het slapen komt.
    Te moe om te drinken geldt niet meer zo erg bij tien weken. Mijn kind kreeg op mijn of meer vaste tijden voeding en soms was dat met na het slapen en soms net ervoor, net hoe het liep.

6. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben het niet helemaal met je eens. Dl is bijna een jaar en ik voed nog altijd op verzoek, natuurlijk niet meer zo vaak en natuurlijk krijg je op een bepaald moment wel een soort van ritme erin. Maar bij 10 weken hoeft het kindje van TS niet per se om de 3-4 uur te drinken. Ik zou juist wel op verzoek blijven voeden, heeft hij na 2 uur al honger, prima, dan fijn aanleggen, heeft hij pas na 4 uur honger, ook dat is prima. Er zijn zat bv-kindjes die op die leeftijd nog rond de 10x per dag drinken, dat is heel normaal. Maar als hij aan minder genoeg heeft is ook dat prima. Hij geeft het zelf aan. (zolang hij gewoon goed groeit dan natuurlijk).

Die korte slaapjes had dl ook rond die leeftijd, dat bleef ook nog wel even zo. Maar je hoeft echt niet steeds meteen te voeden na het wakker worden. Drinkt hij wel elke keer goed dan?

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Voeden op verzoek heeft geen ritme. Dit betekend dat je hem voedt wanneer je baby dat aangeeft. Sommige kindjes hebben dit het liefst voor of juist na het slaapje. De ene keer drinken ze heel veel en de andere keer maar heel weinig (dit heeft niets met het aantal minuten te maken dat ze aan de borst liggen). Een schema heeft hierdoor bij bv dus vaak weinig zin omdat je niet weet hoeveel ze binnenkrijgen.

De tip om direct na het slaapje te voeden gaat voor jouw kindje dus niet op (en ik denk voor heel veel bv kindjes).

Mijn dochter vond het fijn om aan de borst in slaap te vallen. De eerste weken sliep ze overdag trouwens heel erg lastig en kort, eigenlijk alleen wanneer ze op schoot lag of in de doek. Zodra we haar neerlegden begon ze te huilen.. Gewoon je kindje volgen. Wil het bij je liggen dan eraan toegeven, wordt het rustig aan de borst dan lekker voeden, ookal is de vorige voeding een uur geleden.

8. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij ons heeft ritme aanbrengen echt geholpen. Ik probeer ongeveer 3 uur tussen de voedingen aan te houden en na een dag had mijn dochter dat ritme al overgenomen. Ze slaapt nu overdag een heel stuk beter dan toen ik nog echt voedde op verzoek. De tijd tussen de voedingen werd steeds korter, ze lustte elk uur wel een slokje. Aan echt slapen kwam ze niet toe, nu duidelijk wel. Ze drinkt ook beter en langer en kan er dan weer even tegenaan in plaats van heel snel weer wakker worden en weer willen drinken.

Je zou kunnen proberen om wat ritme aan te brengen, gewoon om te kijken of het voor jou en je kindje werkt.

9. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Hij is nog nooit te moe geweest om te eten. Als hij na een uur nog geen honger heeft, maar wel moe is gaat hij inderdaad weer naar bed. Maar met flesvoeding "mag" je ook niet onbeperkt blijven voeden. Dus ik hou er wel enigzins rekening mee dat er niet te weinig tijd tussen de voedingen zit.

10. sther3

sther3 Niet meer actief

Nee maar bij fles krijgen ze een bepaalde hoeveelheid binnen en bij bv weet je dat niet.. Dus kunnen ze de ene keer 50 en de andere keer misschien wel 75 drinken en komen ze dus eerder of later.
    Ik zou ook niet weten hoe je een ritme erin moet krijgen? Ik ga mijn kind niet laten huilen omdat hij nog niet mag eten..

11. kittysocks

5 jan 2014
    83
    1
    6
    zoon
    spijkenisse
    Gigi85 haha nee hij drinkt niet elke keer goed gelijk na zn slaapje, hij wordt soms ook boos omdat ik hem probeer aan te leggen hihi dan weet ik dus dat hij niet wil en daarom snapte ik dat hele voeden direct na slapen niet meer. Maar ik ga nu gewoon idd kijken wanneer hij het aangeeft (duh voeden op verzoek;)nu snap ik het weer!) Soms is het effe verhelderend om wat te horen van andere mensen want af en toe haha. En voeden op schema of perse 3 a 4 uur ertussen wil ik niet want dan zit ik straks met een huilend kind omdat hij honger heeft terwijl hij nu gewoon een hele tevreden baby is die veel lacht ;)

Bedankt allemaal!

12. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi kittysocks! Je doet het hartstikke goed zo! :) Als je twijfelt of hij nou wel of niet honger heeft is het natuurlijk niet erg als je hem even aanlegt - je merkt het snel genoeg als hij niet wil. :) Mijn baby dronk naar mijn idee niet zo vaak (tenminste, vergeleken met wat anderen zeiden op die leeftijd), dus probeerde ik hem zelf vaker aan te leggen (en vaak weigerde hij)... Achteraf denk ik niet nodig geweest, hij is goed op gewicht en groeit prima. Baby'tjes weten toch wel het beste wat ze nodig hebben, dus als je inderdaad gewoon gaat voeden zodra je denkt dat hij honger heeft zal het helemaal prima zijn!

13. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar niet iedereen houdt dat vol. Ik bijvoorbeeld niet (12 voedingen peretmaal bij drie maanden) en mijn zoon (en ik) raakte uitgeput. Hij dronk per keer weinig, sliep dan te kort dus bleef moe en werd weer hongerig wakker. Het rustig invoeren van een voedingsritme ( en dat hoeft echt niet exact op de klok) ging soepel en leverde een uitgeslapen en tevreden baby op. Het heeft ons dus geholpen.

Deel Deze Pagina