uitkering..? help..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door scheetjuh, 31 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    hallo meiden
    ik heb een vraagje, een dringend vraagje eigenlijk,
    want maak me nogal zorgen, ik werk zo'n 15 tot 20 uur voor een baas, ik heb een ontract voor onbepaalde tijd, heel fijn dus, maar nu hebben die slimmerikken zo'n contract gegeven van 8u in de maand.. dat is altijd al zo, heb al geregeld gevragen of ik niet 20 u op contract kan krijgen maar nee dat doen ze niet:( de reden waarom ze dat niet doen, is als er niets te doen is, hoeven ze maar 8u uit te betalen lekker slim van hun,, maar minder voor mij, nu ben ik dus zwanger, en doe erg zwaar werk en ik voel dat dit ook erg zwaar begint te worden. maar ik krijg dan bijna geen salaris als ik de ziektewet in zou gaan, en met mijn zwangerschapsverlof krijg ik ok niks uitbetaald ja die 8 u in de maand.. ik kan daar niet van rondkomen, mijn vriend werkt ook, maar het word erg krap allemaal..:( heb ik recht op een fatsoenlijke uitkering??

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

heel leuk van je baas, maar als jij die 20 uur een bepaalde tijd (dacht 3 maanden) heb gewerkt, heb je RECHT op die uren op je contract. dus laat je niet afschepen, ze zijn verplicht je die uren contractueel te geven!!!!

3. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    hun zeggen dus van niet, heb echt al een aantal keren gevragen en gedaan, maar krijg het niet! er gaat nu ook weer een hoop veranderen waardoor ze niet weten hoe het zit met de uren enz enz, en ze weten ook dat ik zwanger ben, en doen ze zoiezo al moelijker, ze hebben al een paar uurtjes van me af gepakt omdat ik er straks niet meer ben als ik met zwangerschapsverlof ga, zo oneerlijk daar, ik kan met 8u in de maand gewoon niet rondkomen :S heb ik dan recht op een of andere uitkering..

4. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    maak me al zo zorgen over vanalles, alles zit tegen, een woning, het werk.. echt alles word er even niet goed meer van! sommige mensen geven gewoon helemaal nergens niks om

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voor zover ik weet kijkt het UWV naar het gemiddelde aantal uren over een bepaalde periode. Ikverwacht dat wanneer dat erg ongunstig voor je zou uitpakken, dat je misschien wel een herziening kunt aanvragen. Dus stel dat je het hele jaar ofzo altijd gemiddeld 20 uur hebt gehad en ze plannen je de laatste maand maar 8 uurtjes in..... dat je dan kunt vragen om herziening. Maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
    Ik zou in ieder geval eens contact zoeken met het UWV ivm je uitkering tijdens zwangerschapsverlof.

6. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Ik heb ook zoiets...
    Mijn contract heeft geen vaste uren, maar een gemiddelde van 30 uren per week.
    Heb ik vakantie dan moet ik wel 30 uur per week opgeven. Maar is het een rustige week op het werk en zijn er bv. een paar uur geen klanten > dan ben ik vrij. Onbetaald. Dus ik 'krijg' dan niet 30 uur uitbetaald.

Máár, mocht ik ziek zijn, dan schrijf ik gewoon mn uren op die ik anders gewerkt zou hebben. En krijg ik die ook gewoon uitbetaald.

Voor de rest klinkt jouw werkgever net zoals die van mij.. Nogal moeilijk, weinig meelevend.
    Erg op de uren, maar dan alleen positief en gunstig voor hemzelf.
    En die van mij is ook nogal laks. Ik ben er bang voor..
    Mag ik wel blijven of niet (hij zou me vast aan moeten nemen, of mn contract niet verlengen)?
    Regelt hij het verlof wel of tijd?

7. Germpie85

Oja, ik schrijf dus maandelijks mn uren op. Ene maand heeft meer werkdagen dan de andere.
    Dus ene maand ook meer uren, dan de andere.
    Mijn maandloon wisselt dus ook mee! Omdat het een gemiddeld contract is..

Ik weet niet welke maand ze berekenen voor het verlof?
    Want heb eens gekeken.. In oktober en november werk ik minder uren dan in december.
    Dus als ze het verlof berekenen over oktober of november, is dat ongunstig voor mij...

8. Germpie85

Ik lees net op de site van het UWV dat ze kijken naar de maand vlak voor je verlof ingaat.
    Zou voor mij dan in ieder geval fijn zijn.

9. Marieke1983

laat ze lekker kletsen, zolang er in je cao geen uitzondering staat heb je daar zeker wel recht op. zoek het uit, desnoods met behulp van een deskundige en ga erachteraan!! want ook al kijkt het uwv naar de maand voor je met verlof gaat, je baas hoor zich gewoon aan de regels te houden.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik lees hier nog iemand die gemiddeld een aantal uren per week/maand heeft. Stel dat je gemiddeld 30 uur per week werkt, dat is 13 weken * 30 uur = 390 per 3 maanden, gedeeld door 3 = 130 uren per maand.
    Je baas is verplicht je minimaal die 130 uren per maand uit te betalen!!!!! Ook als je eens een maand aan 120 uren komt. Dat zelfde geldt voor ziekte.
    Inderdaad als je vakantie opneemt gedurende bijvoorbeeld een maand, dan dien je die 130 uren op te nemen als verlof.

11. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    ik heb er weinig verstand van, waar ik wel en niet recht op heb enzo, maar ze werken gewoon niet mee, ik ga nu vragen of ik een of andere uitkering kan krijgen, heb ook allemaal geen zin in da gezeik, heb al zat gezeik daar op het werk gehad, en ze lullen mij er elke keer weer uit als ik er over begin,.. dusja ik weet dat ook niet meer hoe het zit,omda ik er geen verstand van heb :S pff wan ellende allemaal, maargoed ik ga eens rondbellen voor eventuele uitkering of iets...

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Als jij een 8u contract hebt en je werkt structureel 'over' voor een bepaalde tijd dan moeten ze je volgens mij inderdaad een contract geven voor meer uren. Mij schoonmoeder heeft ook zo gezeten en heeft uiteindelijk ook een contract met meer uren gekregen. Ik zou het inderdaad even na vragen bij UWV, CWI of jurist of iets dergelijks want jou werkgever maakt het zich wel lekker makkelijk zo en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb ook maar een 8 uur contract maar dit wil niet zeggen dat je maar 8 uur verlof geld krijgt hoor. ze kijken gewoon naar het gemiddelde daguren en daarop berekenen ze jou verlof. werk je normaal 20 uur per week dan krijg je ook gewoon 20 uur per week verlof geld.

wat je baas nu doet is je contract zo maken dat je genoodzaakt bent onslag te pakken. onslaan mag niet maar wat ze nu doen dus wel. diep triest maar zo gaat het nu eenmaal tegenwoordig.

14. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    neehoor heb het nagevragen en als ik in de ziektewet zou gaan of met verlof, krijg ik gewoon 8u per maand, hebbe ze me 3x heel duidelijk gezecht! dusja ik weet het niet meer hoor...

15. jessie84

jessie84 Bekend lid

22 jul 2008
    609
    1
    0
    rotterdam
    Ik geloof ook dat je via de WW de uren krijgt die je op papier staat en niet de uren die je werkt.... in jouw geval. Het gaat geloof ik altijd naar contract. Helaas voor jou in dit geval.

Succes ermee.

16. Marieke1983

nogmaals, zoek het uit. ik weet namelijk heel zeker dat ik gelijk heb. heb het zelf eens meegemaakt en ik stond gewoon in mijn recht, maar ik moest wel mijn baas er zelf op attenderen.

17. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Ben je ook lid van een bond? Ik zou even met hen bellen en anders met het juridisch loket?

18. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

hoi

ik heb een 0 uren contract en werk ook gemiddeld 15 tot 20 uur per week. ik poets vakantiehuisjes en wordt per huis en per bed wat ik maak betaald.
    toen ik zwanger werd was het voor mij niet meer mogelijk om zoveel huisjes te doen zodat ik aan mijn 15 uur minimaal kwam, dus heb ik mij ziek gemeld! wegens rug en bekkenklachten.
    ik krijg nu voor 100% van het uwv een uitkering en die is dus gebaseerd op de uren die ik afgelopen 12 maanden heb gemaakt! en daar dus een gemiddeld van. ik ben dus nu ik zwanger ziek thuis zit beter af dan als ik zwanger ga werken(qua geld) dus ik vermoed dat het in jouw geval hetzelfde moet zijn!

succes en laat je niet afslepen!;)

19. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    ik doe ook dat soort werk, en het is inderdaad erggggg zwaar pff! maargoed het lijkt mij inderdaad dat het dan het zelfde moet zijn als bij jou en dat ik ook recht heb op ietss, maar ga vandaag er eens achter aan!

20. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    ik heb na het uwv gebeld, maar hun kunnen ook niets voor mij betekenen, dus ik heb verder geen recht op een uitkering ofiets, mooi balen is dat :S :S

Deel Deze Pagina