Hallo dames, Koken, niet mijn hobby maar ik houd wel van lekker eten. Van lekker en gezond eten. Nu kook ik echt heel standaard, meestal niets bijzonders. En bijvoorbeeld venkel, erg lekker maar wat moet ik ermee doen? Weten jullie een manier om lekkerder (wel gezond) te leren koken? Bij de koks draait het altijd erg om het vlees, maar ook groenten vind ik erg belangrijk! We stomen nu veel groenten, maar kruiden is dan wat lastiger. Standaard zout en peper, soms nootmuskaat. Maar er zijn nog zoveel andere kruiden. Ik zou willen beginnen om 1 x per week iets lekkers op tafel te zetten. Enkele verse soepen ken ik al (succesvol), dus dan maak ik die er ook bij.
Wij ( wel allebei kook-fanaten ) koken de laatste weken dagelijks uit Jamie Oliver in 15 minuten. Het zijn vrij simpele gerechten die wel bomvol gezonde ingredienten zitten... en je bereidt ze in ongeveer een kwartier ( hoewel wij niet zo snel zijn... dus bij ons een half uurtje max ). Een mooie introductie op veel groenten en kruiden die je in eerste instantie niet gebruikt. En echt niet de eerste-de-beste-dingen, dus je zet ook daadwerkelijk 'iets' op tafel! Op 24kitchen ( kookzender ) is zijn programma ook te zien ( nav dat boek ). Zo zie je hoe simpel, maar overheerlijk gerechten te bereiden zijn! Veel kookplezier!
Voor mij is koken ook niet meer zo leuk als dat ik het vroeger vond. Sinds ik mijn man ken, is koken een "uitdaging". Hij lust bijna geen groenten, geen vis, ui, tomaat, rauwkost etc. Dus bij ons is het vaak standaard aardappelen, groente uit een potje (jakkie) en een stukje vlees met jus. Niet echt een uitdaging dus. Manlief wil alleen groente die zo ontzettend gaar gekookt is, dat je het kunt prakken met aardappels tot bijna babyvoeding -( Indirect betekend dit dat ik bijna nooit meer iets lekkers kook zoals stoofgerechten, ovenschotels, pasta etc. Als ik dat wel een keer doe, dan moet ik dus twee maaltijden maken. Een voor ons (mij en de kinderen) en één voor mijn man... En vaak is me dat teveel moeite... Gelukkig eten de kinderen meestal wel gewoon wat ik kook, dus dat bied perspectief voor de toekomst hahaha...
Ik kwam gisteren toevallig op Kruiden en specerijen kopen in de kruidenwinkel - Kruiden kopen en bestellen terecht. Hier kun je ook kruidenmixen (zonder toevoegingen, dus niet die vieze mixjes uit de supermarkt) kopen. Er staan vaak ook een aantal simpele recepten bij. @zus: Vreselijk lijkt me dat. Mijn vriend was ook nooit zo'n groentenfan, ik wil best een beetje rekening met hem houden, maar niet zoals jij doet hoor. Dan gaat hij zelf maar koken. En ondertussen lust hij steeds meer (hij was overigens niet zo kieskeurig als jouw man hoor ) Mijn kinderen daarentegen....
Ik ben vooral erg inspiratieloos.. Het is hoog tijd voor voorjaar en zomergroente Enneh.. Van venkel maakte ik altijd stamppot voor Baby Anne. Heerlijk vond ze dat Geen idee waarom het nooit is doorgedrongen tot onze maaltijden want wij lusten het ook toch..
waarschijnlijk heb je geen tijd voor mijn tip, maar ik deel hem toch. ik merk bij mezelf ook regelmatig dat ik baal van alweer moeten koken. ben dan helemaal inspiratieloos. vaak neem ik dan een middagje voor mezelf (klinkt luxer dan het is hoor) als daymian op bed ligt en alyssa op school zit en dan ga ik lekker 24kitchen kijken. krijg daar altijd een hoop inspiratie van en dan vooral van rudolph van veen. verder heb ik de appie app op mn telefoon en kijk ik vaak in de allerhande. kan soms heel inspirerend werken. je kan bij de appie app ook de ingredienten intypen die je hebt en dan komt er een recpet uit met die dingen erin. heel veel kook plezier. liefs doris
ik kook ook vaak avg(aardappel vlees groente) maar ook ovenschotels of 1pansgerechten. maar t is allemaal zo eentonig geworden. wil vaak nieuwe dingen proberen maar in veel recepten staat er 20gr van dit, 10dl van dat, snufje dit en dat. maar die dingen heb ik vaak niet in huis en als ik ze wel haal dan gebruik ik t te weinig en kan ik t weggooien wat zo zonde is. ik zoek lekkere recepten met gewoon alledaagse ingr maar dat het toch nog iets speciaals is wat er op je bord ligt
ik kijk vaak op internet voor recepten. Of verzin gewoon zelf wat met ingredienten die ik nog heb liggen. Ik heb een heel erg groot kruidenrek en zou echt niet zonder kunnen.
Wij hebben laatst uit India een "schaal" (20cm doorsnee ofzo) met kruiden gekregen Inclusief wat dingen die ik zelf nooit koop ivm nooit gebruikt Maar ik begin een aardige kardemom-verslaving te ontwikkelen... Het kan werkelijk overal in! Alleen oppassen dat je niet te veel gebruikt anders overheerst het nogal. Verse(re) kaneelstokjes, ander soort gember (dunner en heel hard maar wel heel lekker als het lukt er wat vanaf te krijgen) En foelieblaadjes... Maar daarvoor heb ik nog niks bedacht
Wow, wat lijkt me dat moeilijk dat je man bijna niks lust en wat ben je dan een lieverd dat je voor hem kookt wat ie lekker vind, ookal vind je het zelf minder.. Kan hij niet een keer een pasta carbonada proberen ? Heel simpel en kan je alleen wat champignons door doen..
Mja dat is wel heeeeeel ongezond Wel lekker trouwens dus ik maak af en toe wel iets wat er op lijkt. Alleen dan met extra champignons waardoor het meer champignonsaus is dan carbonara. Echte carbonara is saus van kaas en room met spekjes erdoor. Goed recept als je graag een hartkwaal wil maar zoooooooooooooooo lekker
Voorheen kookte ik ook meestal "prakkies" maar sinds ik met mijn man samen ben eten we nog maar 1x per week aard,groente en vlles.Moet zeggen dat ik daar erg van geniet. De rest van de week is het rijst,pasta,zelfgebrouwen eenpansgerechten,mie,soep...ook erg lekker! Nog beter is het wanneer ml kookt en hij houdt daar ontzettend van dus dat zit wel goed! Ik vind het leuk om iets te maken met wat er nog in huis is, moet me alleen wel goed herrinneren hoe ik iets heb gemaakt want vaak is het heel lekker maar weet ik niet precies meer wat ik erin heb gedaan.
Sorry maar ik zou me echt niet constant aanpassen aan mn man, hij zou dan lekker z'n eigen maal mogen bereiden. Je gaat toch niet altijd eten eten wat niet erg gezond en al helemaal niet lekker is omdat hij niet anders lust? Ik zou anders echt om de dag koken wat betreft keuzes van jouw of je man.
Hier laatst happy family trouwens Ik had 3-kleuren pasta gemaakt... Daarop spinazie (alleen even laten slinken in kokend water) Dan een stukje gebakken en gekruide zalm En er overheen saus van Kookroom met champignons (champies eerst even bakken..) en Italiaanse kruiden. (Ik had de kookroom en de kruiden aan het begin van de middag even aan de kook gebracht en daarna laten staan tot ik echt ging koken.. Dan kon de smaak er vast intrekken. ) Iedereen heeft gesmuld. Heb wel om de kosten wat te beperken zalm uit de vriezer gebruikt overigens.. Anders was ik meteen kwijt wat ik normaal kwijt ben voor een kleine week Makkelijk en snel.. En toch zag het er luxe uit en smaakte het heerlijk.
Als je man zo'n moeilijke eter is, waarom kook je dan niet ontzettend simpel voor hem? Dan zou ik lekker en gezond koken voor je gezin en dan eet hij maar elke avond een zakje aardappelpuree en de helft van een potje groente. Dan ben je in 5 minuten klaar voor hem. Misschien gaat ie dan beseffen dat het wel erg raar en (sorry dat ik het schrijf: bekrompen) is dat hij niks wil proberen. Blij voor je dat dat gedrag niet is overgeslagen op de kinderen! Eten moet fijn zijn en daar moet je echt van genieten! Niet maar 1 persoon, maar het hele gezin!
phoe, lijkt me moeilijk als je hubby niks lust. heb hier juist paar vuilnisbakken. man lust alles, zoonlief ook. spruiten, witlof, stampotten, noem t maar op. Enige waar zoonlief niet gek op is, is bami. en hubby vind eigenlijk alles wel lekker.
Ik zou het ook niet trekken als mijn man zo kinderachtig zou zijn met eten. Hier eten we ook altijd gezond en lekker (al zeg ik het zelf). Vooral mijn man is erg van het beste vlees, de beste vis, etc. We eten dan ook niet elke dag vlees. Gemiddeld 2 keer per week, dan een keer vis (meestal zalmfilet, jam), twee keer kip en twee keer vegetarisch. Meestal met rijst, pasta of gebakken aardappels in de schil en een palet aan groenten. Ik houd zelf erg van koken maar heb niet veel inspiratie. Gelukkig heb ik een aantal goede kookboeken waar lekkere, gezonde en makkelijke recepten in staan (kookook-serie). Wat ook onwijs lekker is, is zelf groene pesto maken. Een beetje pasta erbij en je hebt een lekkere en snelle maaltijd. Eventueel met wat salade erbij.
Kook wat je wil en doe je man z'n portie in de blender, of geef 'm een paar potjes babyvoeding. Zijn kieskeurigheid belemmert het stimuleren van een gezond eetpatroon bij jullie kinderen, en dat is toch wel het laatste wat je wil.
dank jullie voor de reacties, zal eens gaan neuzen... De kookzender 24kitchen, dat heb ik niet helaas. @zus76 wat vindt je man van gestoomdegroenten? Is echt lekkerder. Maar ja, dat is lekkerder omdat je het zo juist minder gaar maakt. Maar je kunt t ook langer stomen.