Pijnstilling, medische indicatie?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Yummy, 14 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik google me suf, maar kan het antwoord op mijn vraag nog niet echt vinden en wellicht weet iemand hier het.

Stel je gaat poliklinisch bevallen zonder medische indicatie, dan moet je dus in beginsel een deel van de ziekenhuiskosten zelf betalen.
    Wanneer je echter een medische indicatie hebt wordt het volledig vergoed.

Maar wanneer krijg je een medische indicatie? Stel er is verder niets aan de hand, maar de pijn valt toch enorm tegen en je vraagt in het ziekenhuis om pijnstilling. Je krijgt een pethidineprik (bijvoorbeeld hoor) en een paar uur later beval je van een gezonde baby en ga je weer naar huis.
    Zorgt die pijnstilling dan voor een medische indicatie?

Want zoiets hoorde ik dus, maar ik kan hier verder weinig over vinden?

2. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik ben twee keer poliklinisch bevallen, zonder medische indicatie en zonder pijnstilling, maar kreeg alles vergoed...

hoe het precies zit met wanneer het dan medisch wordt, dat weet ik niet precies... misschien kan iemand anders je daar mee helpen, en anders misschien de vk hier op het forum? die weet dat vast wel!

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Het is trouwens puur een interesse vraag hoor, ik ben sowieso van plan om thuis te bevallen en wanneer dat niet gaat of niet goed voelt gaan we naar het ziekenhuis (medische indicatie of niet maakt niet uit).

Mocht hier geen antwoord komen dan kan ik het inderdaad wel eens aan de verloskundige hier vragen. Thnx!

4. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Ik zou je zorgverzekering bellen ;)

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Dat lijkt me niet. Zij bepalen immers niet of er sprake was van een medische indicatie. Zij krijgen informatie door van het ziekenhuis en daar staat aangegeven of er sprake was van een bevalling met medische indicatie of niet. (Lijkt mij)
    Vervolgens maken zij op basis van deze gegevens de keuze of zij de kosten doorberekenen op de klant of dat er volledige vergoeding plaats zal vinden?

Mijn schoonzus kreeg namelijk gisteren een fikse rekening (€430) van het ziekenhuis omdat ze daar bevallen was zonder medische indicatie, terwijl ze op aanraden van de verloskundige in het ziekenhuis is bevallen ivm haar bloeddruk én ze heeft pijnstilling gehad. Dit vind ik raar, want ik had altijd begrepenm dat pijnstilling sowieso een medische indicatie geeft..

6. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ik snap wat je bedoelt, al kan ik niet uitleggen hoe het precies zit....

Ik wilde ook poliklinisch bevallen, zonder medische indicatie. Ik had op de dag voor de bevalling al de hele dag weeen en 's avonds om 23.00 waren ze echt zo heftig en pijnlijk dat ik de vk gebeld heb. Zij kwam aan huis en constateerde 0 cm :)$) ontsluiting en adviseerde mij om alvast maar naar het ziekenhuis te gaan, waar ik pijnstilling kon krijgen, zodat ik mogelijk wat meer kon gaan ontspannen en de ontsluiting op gang zou komen...

Daar aangekomen, kreeg ik idd vrij snel een pethedineprik in mijn been en vlak daarna braken spontaan mijn vliezen. Hierdoor werden de weeen weer heftiger. Ik heb bij de verpleegsters aangegeven dat ik de pijn echt niet vol kon houden en kon verdragen en toen hebben zij de anesthesist laten komen voor een ruggeprik... Ik heb er dus niet zelf om gevraagd, had uiteraard kunnen weigeren, maar dat wilde ik op dat moment echt niet.

En vanaf toen was mijn bevalling medisch.... :) Snap jij het nog? Ik heb dus echt veel pijn gehad en aangegeven dat ik daar niet mee overweg kon en dus heeft de vk mij voor pijnstilling naar het zh gestuurd en daar hebben ze uiteindelijk zelfs voor een ruggeprik gekozen.

Wat ik dan wel moet toevoegen, uiteindelijk is mijn dochter met een KS geboren, dus dat is natuurlijk wel medisch. Maar er is tegen mij gezegd dat in eerste instantie vanwege de pijnstilling mijn bevalling al medisch was, en later pas door die KS....

7. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik denk misschien dat zodra er ziekenhuispersoneel aan te pas komt dat het medisch wordt...
    dus een anesthesist of een gyn...
    normaal bij een poliklinische bevalling heb je nog je eigen vk...

ik weet het ook niet hoor, maar misschien is dat een verklaring.

8. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik heb een bevalling gehad met medische indicatie, maar die heeft mijn eigen vk gedaan. Ik weet wel dat de dienstdoende gyn aanwezig was en kon bijspringen als het nodig ia. Maar vaak wordt je bevalling met medische indicatie ook gedaan door een ass gyn of een 'vergevorderde vk' (weet niet precies hoe je het noemt hoor..) van het ziekenhuis.

Ik denk dat je bevalling medisch wordt als de gyn een beslissing moet nemen, dus bijv over pijnstilling. Volgens mij mag een ziekenhuisvk geen beslissing nemen over een pethidine prik, maar helemaal zeker weet ik dat niet

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik ben op eigen verzoel in het ziekenhuis bevallen, en op eigen verzoek pethidine-injectie gehad. Ik heb nooit een rekening gezien...

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dan was je gewoon goed verzekerd :) Ik heb mijn verzekering er dit jaar speciaal voor verhoogd van 2 naar 3 sterren.

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Nee dat klopt niet, want indien er sprake is van een medische indicatie zou dit zou gedekt moeten worden door de basisverzekering en dat staat helemaal los van of je aanvullend verzekerd bent.
    Schoonzus heeft zojuist gebeld met zowel het ziekenhuis als haar zorgverzekering en er is aangegeven dat er inderdaad een fout is gemaakt en dat omdat er sprake is van een medische indicatie (door de pijnstilling die ze heeft gehad) ze alles vergoed krijgt. :)

12. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Een klinisch verloskundige... En dat hoeft geen vergevorderde vk te zijn hoor. Ik had ook een medische indicatie en mijn vk was een meid van 25. Top mens overigens!

13. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ok, weer wat geleerd, ik wist niet hoe zo'n vk heette, dus heb er maar een eigen beschrijving aan gegeven. :D

14. Linana

Linana Niet meer actief

Ik dacht ook altijd dat pijnstilling automatisch een medische indicatie werd. Maar ik kan het je niet met zekerheid zeggen. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan omdat ik pijnstilling wou. Toen ben ik wel uit handen gegeven, hoe ze dat mooi noemen, dus mijn eigen vk zag ik pas de volgende dag bij mij thuis weer.

Op een gegeven moment kwamen ze tot de ontdekking dat mijn zoontje klem zat en werd er een gyn bijgehaald, deze heeft het verder begeleid.
    Dus wanneer het medisch werd weet ik niet, maar ik zou sws je zorgverzekering er goed op nakijken.
    Vanaf dit jaar werd een ziekenhuisbevalling bij mij volledig vergoed en dit was vorig jaar nog niet zo (zelfde aantal sterren).

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij ons werd het als volgt uitgelegd: ik ben verplicht poliklinisch bevallen, wij woonden nl in Duitsland maar ik wilde graag in NL bevallen met een NLe VK... daarom verplicht poliklinisch (verzekeringstechnisch etc)

Daar werd aangegeven dat mijn eigen VK in eerste instantie best een pethidine-injectie mocht geven, en dat ik dan nog steeds niet medisch zou zijn. Pas bij ruggeprik of anderzins ingrijpen werd het medisch.

Uiteindelijk ben ik ook medisch geworden vanwege ingrijpen mbv vacuumpomp door gyn (en inknippen, maar da's niet direct medische indicatie)

Deel Deze Pagina