Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag moet stellen aangezien ik geleidelijk aan het afbouwen ben met borstvoeding maar ik probeer het hier maar. Mijn dochter heb ik altijd op verzoek borstvoeding gegeven met als gevolg dat ze elke 2-3 uur komt voor voeding. Alleen de nacht begint ze vaak met een slaapje van 4-5 uur. Ze drinkt dan meestal rond de 100 cc. Hooguit 125. Nu wil ik overstappen op flesvoeding maar op de verpakking staat voor baby's van 5-6 kg 200 ml voeding in 5 voedingen. Dit krijg ik er never nooit in. Weet iemand wat ik kan doen zodat de frequentie van de voedingen wat naar beneden gaat en zodat ze wat meer drinkt? Of moet ik het zo laten? Ik doe het nu als volgt. In de nacht geef ik gewoon borstvoeding. Overdag kolf ik af en geef dat met een flesje. Voor de nacht geef ik een flesje kunstvoeding.
Op een pak staan gemiddelden. Je mag rustig veel meer flessen geven, als de totaalhoeveelheid maar niet te hoog wordt. Als je wilt afbouwen, doe het dan heel rustig aan! Beter voor de darmen van je kind en beter voor je borsten. Begin met het vervangen van een voeding op een moment dat je aanvoelt al wat minder melk te maken, meestal is dat aan het einde van de middag. Pak dan GEEN fles van 180/6, dan verzuipt je kind, maar begin met het aanbieden van een fles van 90/3 of 120/4 en geef alle andere voedingen op een dag op verzoek. Doe dit een dag of 10-14 voordat je begint met de volgende voeding af te bouwen. Merk je dat je kind het te weinig vindt, maak dan een fles van 150/5, maar maak zolang je combineert de flessen bij voorkeur niet groter. Pak voor elke voeding die je afbouwt zeker 10-14 dagen en blijf daarnaast gewoon op verzoek voeden. Dat is het beste voor jouw borsten en voor jouw kind.
Wat er op pakken staan is heel fijn, maar het zijn richtlijnen. Sowieso wil jouw kindje nu nog vaker drinken. Ik zou eerder flesjes van 90/3 (= 100cc voeding) of 120/4 (= 135cc voeding) geven en dat op verzoek. Je merkt snel genoeg wat ze wil. Fv kun je ook heel goed op verzoek geven en zeker als ze dat nu gewend is is dat het prettigst en maakt het de overstap het kleinst. Mijn jongste krijgt nu 6 flesjes van 150/5, op verzoek, en hij is over de 6 kg. Hier doet hij het super op! Ik ben sowieso niet van de grote flessen.
5-6 kg is idd 180x6 en dat 5x. Waarom start je niet met 5x150? Dan kan je alsnog borst geven als je kleine honger heeft en het zo een beetje aanpassen. Met bv heb ik geen ervaring, weet wel dat een nichtje tot 8 maanden alleen de borst gaf en toen ging afbouwen. Nu is ze een jaar en krijgt ze nog 2 voedingen (ochtend en voor de nacht)
Flesvoeding is ook zwaarder dan borstvoeding. Probeer eerst 1 voeding te vervangen totdat je productie minder wordt en pak dan een andere voeding om af te laten vallen maar dan later op de dag. Zodat er geen 2 voedingen kort op elkaar afvallen want dan is de stuwing niet te houden. Hier heeft het 4 weken geduurd tussen volledig afgebouwd en dat ze in de richting komt van wat ze zou "moeten" drinken.