Binnenkort ga ik bevallen van ons tweede kindje. Daarna neem ik de helft van mijn huidige werkuren als ouderschapsverlof op. Mijn dochter is bijna 2 en gaat op dit moment 2 dagen naar het KDV. Ze heeft het hier erg naar haar zin en het is goed voor haar ontwikkeling. Om deze reden wil ik haar gewoon deze beide dagen daar laten. Omdat ik nu 16 uur ouderschapsverlof op ga nemen, zou ze in principe maar één dag naar het KDV hoeven. Als ik haar toch 2 dagen laat gaan, wordt ik dan door de ouderschapsverlof gekort op de kinderopvangtoeslag? De baby gaat overigens de eerste tijd maar gewoon één dag naar het KDV. Ze mag natuurlijk vanaf 2 jaar ook naar de peuterspeelzaal maar dat kost natuurlijk ook geld en aangezien ze gewend is op het KDV heeft dat echt mijn voorkeur.
Nee juist niet, omdat je minder gaat verdienen, krijg je meer toeslag. De belastingdienst kijkt niet naar het aantal dagen dat je kindje gaat en hoeveel je werkt, maar naar je salaris en de kosten van het kdv. Hier straks hetzelfde, ik neem vanaf ongeveer eind mei (ligt eraan wanneer de baby geboren wordt ) ouderschapsverlof op, eerst volledig, vanaf eind juni 1 dag per week (van de 3). Eva blijft gewoon op dezelfde dagen naar het kdv gaan. Moet ook wel, want je kan het niet tussendoor even opzeggen... dan is er daarna geen plek meer
sja eigenlijk is het vreemd dat je kindje gewoon kan gaan zonder dat je werkt. Ik ga het ook zo doen hoor. Ik neem ong. 5 weken extra volledig ouderschapsverlof op en dan gaat mijn dochter ook gewoon de beide dagen naar het kdv. Het is onmogelijk om dit te controleren dus ze korten je toeslag niet hoor!
Ik vind het inderdaad ook wel vreemd, maar je kan eigenlijk ook niet anders, je kan niet voor een paar weken/maanden 1 of 2 dagen opzeggen. Nog vreemder vind ik dat je in principe 2 dagen opvang per week kan nemen het hele jaar, terwijl je het hele jaar maar 1 dag werkt. Daar kan dus wel misbruik van gemaakt worden. Maar het is wel fijn dat als je een paar maanden werkloos bent, je gewoon het contract kan houden bij het kdv en werk kan zoeken.