Te veel harde buiken bij 19 weken zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door princesje83, 4 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    Ik heb al sinds 14 weken zwangerschap harde buiken... Toen ik dit rond die tijd aangaf aan de vk vertelde ze dat dit normaal is omdat de baarmoeder toch een spier is die onwillekeurig kan samentrekken....

Nu heb ik dus vandaag ineens de ene na de andere achter elkaar.... leken soms echt wel lichte weeen.... Ik was erg bezorgd en heb toch maar de vk op haar spoednummer gebeld (praktijk was tel niet bereikbaar) en nu vertelde ze me dat ik maar naar de dokter moet om me voor blaasontsteking te laten onderzoeken en dat ik de komende dagen rustig aan moet doen, donderdag en vrijdag ziek melden, niet tillen, niet stofzuigen en gewoon heel rustig aandoen, in de hoop dat het gauw weer over gaat....

Nu vraag ik me af..... mocht het dus overgaan na de rust... betekend dit dan dat ik te veel hooi op mijn vork neem en het dus vanaf nu af aan rustig aan moet doen.... ik ben pas 19 weken en heb wel veel lichamelijke klachten als rugpijn en pijn aan mijn stuitje en schaambeen, maar om nu al zo extreem rustig aan te gaan doen... lijkt me toch erg moeilijk!

Zijn er meer dames die hier last van hebben of hebben gehad die tips kunnen geven?

vast bedankt!

xxxx

2. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Geen last van harde buiken, maar als je zoveel lichamelijke klachten hebt dan is het sowieso verstandig om naar je lichaam te luisteren.
    Ook al is het moeilijk, voor je kindje is het belangrijk dat jij goed voor jezelf zorgt!

Ik heb (dom dom dom) een paar weken doorgelopen en op volle kracht alles gedaan terwijl ik enorme rugpijn had. Eindigde ermee dat ik 2 weken terug opeens niet meer kon lopen. Duidelijk signaal dat ik eerder had moeten luisteren naar m´n lijf :)
    Bleek trouwens gewoon een hernia te zijn, hoewel ik me nog steeds afvraag of het niet m´n bekken is.

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hier geen last gehad van harde buiken dus daar kan ik niets over zeggen. Maar volgens mij is het niet heel goed omdat vroeg in je zwangerschap te hebben. Ik zou je verloskundige nogmaals raadplegen.
    Over last van je rug en bekken: zorg ervoor dat je je lichaam sterk en soepel houdt. Dus gericht een aantal spieren trainen en je heupen en benen soepel houden door strekoefening. Op deze manier voorkom je bekkenklachten. Je bent nu nog zo vroeg in de zwangerschap als je er niet elke dag iets aan doet dan wordt het alleen maar erger en je moet nog zo lang. Alleen maar meer rust nemen helpt echt niet (ben zelf fysiotherapeut), werkt vaak juist averechts. Zorg dat je naar een therapeut gaat die gespecialieerd is in de bekkenklachten.

Succes!

4. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    Ik ben bij fysio geweest voor mijn rug en die heeft me getest op bekkeninstabiliteit en hij vertelde dat de rugklachten in elk geval niet met het bekken te maken heeft, omdat het op een andere plek zit. (heb eerder bij hem gelopen met dezelfde rugklachten)
    Hij heeft me boven in de rug "losgekraakt" omdat ik daar helemaal vast zat en hiermee de onderrugpijn iets verlicht, maar niet veel... ik kan gewoon niet lang zitten want ik zak in en krijg dan rugpijn.....
    nou ja, ik moet in elk geval dinsdag weer naar de vk dus ga het zeker even voorleggen bij haar....

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als je pijn aan je stuitje en schaambeen hebt, dan is de kans groot dat het met bekken te maken heeft. Ik zou het toch even goed uit zoeken.

Succes.

6. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    Dit dacht ik idd zelf ook al... :(

Bedankt voor de tips...
    xxx

7. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    heb ook veel harde buiken gehad, toen heel rustig aan gedaan en nu gaat het goed :)

8. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik heb het ook sinds kort, veel harde buiken als ik me druuk maak en met werken (op een kdv) Ik moet nu al halve dagen werken, is een stuk beter, maar ben alleen nog zo vreselijk moe.

9. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Heb je je urine inmiddels wel laten onderzoeken? Verwaarloosde blaasontsteking kan weeën opwekken. En een blaasontsteking voelt tijdens je zwangerschap heel anders dan daarbuiten!

Verder bij zoveel harde buiken inderdaad echt rustig aan doen! Hoe beter je nu naar je lijf luistert, hoe meer kans dat je straks weer wat meer kunt doen. Ik had dezelfde klachten met 26 weken. Werden wel weeën en heb dan ook paar dagen in het ziekenhuis gelegen. Na periode van bedrust (alleen eraf voor wc en douche) kan ik nu weer boodschapjes doen en een beetje werken. Maar als ik niet genoeg rust neem, worden mn klachten meteen erger. Hoe moeilijk ook, luister naar je lijf.

En over bekken/rug/andere klachten: niets ten nadele van de goede fysiotherapeuten maar ik heb altijd heel erg veel baat bij een ortho manueel therapeut. Die kan je tot ver in je zwangerschap behandelen. Helpt bij mij altijd meteen.

10. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    Ja, urine is onderzocht, idd geen blaasontsteking...
    Ik heb op mijn werk een werkomstandighedengesprek aangevraagd bij de arbo, zodat ik ook de helft van mijn uren kan gaan werken...
    Het is absoluut niet zoals ik het had gewild, me nu al zo beperkt voelen, maarja.. ik wil ook een op tijd geboren gezond kindje straks! Dus zal idd toch goed naar mijn lijf moeten luisteren!

Gelukkig zijn bij jou de weeen weer opgehouden! En gelukkig kan je nu weer het een en ander doen... hele dagen op bed liggen lijkt me helemaal niks!

xxxx

11. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Is ook niks meid. Maar door dat wel op tijd te doen, kan ik nu gelukkig weer wat actiever zijn. Naar mijn idee werkt het gewoon het beste om zo goed als mogelijk naar je lijf te luisteren. Als je dat op tijd doet, kun je actiever blijven dan wanneer je eigenwijs doorloopt.

12. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik heb er ook last van, dus vrijdag naar de huisarts. Ook geen blassontsteking. Zijn redenatie: de een heeft meer last van harde buiken dan de ander en de een heeft het eerder dan de ander. Dus ik neem aan dat het niks ernstigs is.

Deel Deze Pagina