Vanmorgen bij de VK bleek dat de kleine nog niet was ingedaald en niet vast zat. Nou vermoedde hij dat mijn bekken te smal zijn voor een normale bevalling dus hij begon over een keizersnee omdat de kleine toch al wel goed had moeten liggen. Ik moet over 2 weken pas weer terugkomen 3 dagen voor mijn uitgerekende datum. Hij begon ook over dat de navelstreng om hem heen zou gaan als ik normaal zou bevallen en hij nog niet ingedaald was en dat zou zuurstoftekort kunnen geven . Wie heeft dit ook gehad en is de baby op tijd ingedaald of werd het een keizersnee? En ik ben sowieso benieuwd naar de ervaringen met een keizersnee. Ben zo bang dat ik toch nog zal voelen hoe ze in me snijden en hoe is het herstel daarna.....?
Qua indalen kan ik je niet echt helpen....weet alleen dat je moet gaan liggen als je bevalling begint en de kleine nog niet ingedaald is, juist omdat anders de navelstreng rondom het nekje kan gaan zitten. Qua keizersnee kan ik je wel info geven....ik vond het super mee vallen! Ik bedoel, leuk was het niet toen ze zeiden dat het niet ging passen en een keizersnee werd (wilde nl. graag thuis bevallen en dan is dit het andere uiterste ) maar de operatie zelf was goed te doen. Je hebt wel verschillende soorten verdovingen natuurlijk, niet alleen complete narcose, maar ook 2 verschillende soorten ruggeprikken (schijnt). Ik had nl. al sinds de middag een ruggeprik met de bedoeling normaal te bevallen. Ik had ook nog gevoel in mijn benen, maar niet in mijn buik/schaamstreek. Tijdens de operatie heb ik dan ook niks gevoeld van het snijden in mijn buik. Wel voelde ik in mijn benen en lies dat ze moesten trekken aan bepaalde lagen in je buik (buikvlies e.d.). Dit deed wel pijn,maar was wel goed te doen. Overigens schijn je dus bij een geplande keizersnee e.d. een ander soort ruggeprik te krijgen waardoor je echt niks meer voelt van onder! Qua herstel viel me nog meer mee! Ik ben op vrijdagavond om 21,47 uur bevallen (21.30 uur in OK en binnen een kwartier is je kindje eruit en dan hebben ze nog zo;n half uur nodig voor het hecten!) en de volgende morgen stond ik zelf onder de douche. Buik is de eerste 2/3 weken pijnlijk, vooral niezen/lachen/hoesten en lopen. Daarna ging het steeds beter. Hoop dat je er wat aan hebt! Je mag me ook altijd een PB sturen. Succes!
Dani, ik wil ook wel even reageren. Bij ons zou het oorspronkelijk een geplande ks worden omdat onze jongen in stuit lag. Hij was ook nog niet ingedaald maar dat was op zich niet zo'n probleem. Indalen kon ook nog tijdens de bevalling zelf werd me verteld. Uiteindelijk, de dag voor de geplande ks bleek onze jongen zich toch nog in de goede richting gedraaid te hebben en zouden we toch voor een gewone bevalling gaan. Op 40 weken was ie nog steeds niet ingedaald. Op 41 weken nog niet en had ook nog zo goed als geen opening en geen voorweeën. Uiteindelijk op 41w aan de monitor, resultaat, niet ingedaald en geen (voor) weeën. De vk zei toen ook dat het er niet zo goed uitzag aangezien onze zoon nog steeds niet ingedaald was, dat ik rekening moest houden met een ks (maar dat had mijn gyn ook al verwittigd dus ik had al zo'n voorgevoel). Uiteindelijk op 41w2d ingeleid. Na 4 uur weeën had ik amper een cmtje extra opening, was onze jongen nog steeds niet ingedaald en hadden ze al vanalles geprobeerd om de bevalling te bespoedigen (vliezen breken, weeënopwekkers, etc). We hebben toen gezamelijk voor een ks gekozen. De kz viel me erg goed mee, geen pijn of zo, je voelt ze niet snijden (wel een beetje trekken en duwen maar dat voelt gewoon raar, geen pijn). Maar het is een beetje onwerkelijk... je ligt daar maar... het ene moment heb je geen kinderen... het volgende moment wel... dat vond ik heel vreemd. Ik denk dat ik een klein uurtje van ons ventje verwijdert ben geweest (toenaaien en ontwaakzaal) terwijl de papa en zoon op de kamer op mij wachtten. Die eerste momenten heb ik dus gemist maar de papa heeft wel goed gefilmd dus ik heb het achteraf kunnen zien. De bv is ook geen probleem geweest. Heb hem zodra ik op de kamer was aangelegd en het kwam meteen goed op gang. Ik heb nog een dag aan de epidurale gehangen en die hebben ze toen losgekoppeld. Ik stond 1,5 dagen na de bevalling al onder de douche en ben na 5 dagen naar huis gegaan (in BE is het meestal standaard 7 dagen voor een ks maar ik ging goed vooruit dus mocht vroeger gaan). Na 5 dagen was de wonde langs buiten ook helemaal dicht maar heb het wel 6 weken nog rustig aan gedaan. Voor mij was het een positieve ervaring (al zul je natuurlijk mensen hebben waarbij het minder is meegevallen)! Als ik mag kiezen kies ik deze keer weer voor een ks
Mijn beide kindjes lagen niet ingedaald. Hier vonden de vk en gyn het echter geen probleem en moest het gewoon zelf proberen. Ook de tweede keer weer terwijl de eerste was uitgedraaid op een keizersnede. Mijn kindjes waren te groot/bekken te smal, ik heb 2 kindjes van 10 pond gekregen. Die navelstreng kan idd uitzakken of er kan een handje voor komen te liggen, dit kan gevaarlijk. Daarom moet je als je vliezen breken en je kindje is nog niet ingedaald, direct gaan liggen. Een keizersnede is geen pretje, het is een buikoperatie, je zult het daarna ook zeker rustig aan moeten doen, maar een natuurlijk bevalling kan natuurlijk ook heel vervelend zijn. Het herstel verschilt heel erg per persoon en zelfs per keer heb ik gemerkt. De eerste keer liep ik pas weer een beetje na 10 dagen, de tweede keer was dat met 2 dagen. Wat mij wel hielp is dat ik me er al wat voorbereid op had.
Oh enne je voelt ze echt niet snijden hoor! Dat kan alleen gebeuren in heel uitzonderlijke gevallen. Ze controleren eerst even of je geen gevoel meer hebt voor ze beginnen met snijden. Je voelt wel dat ze je heen en weer bewegen, maar dat doet geen pijn. Ik heb beide keren heel weinig meegemaakt van de ks, door de ruggeprik daalt mijn bloeddruk heel snel en viel ik gewoon weg zeg maar. Niet gevaarlijk, net alsof ik sliep. Vond het niet heel erg, want zo ging het heel snel. Ze maakten me gewoon even wakker toen mijn kindjes eruit kwamen en daarna 'sliep'ik weer verder.
Ik ben ook blij dat de keizersnede mogelijk is. De eerste x heb ik weeen gehad tot 10cm ontsluiting, mijn zoon was niet ingedaald en ik kreeg geen persweeen. Na zelf proberen en vacuumpomp werd een spoedkeizersnede besloten. De keizersnede zelf is me meegevallen maar het hestel op lange duur viel me tegen. Ik heb dan ook uiteindelijk nog een bloedtransfusie gehad. Bij mijn tweede zoon (net meer dan 2 weken geleden) Heb ik weer een keizersnede gehad. In eerste instantie gepland omdat hij in stuit lag. Toen begonnen bij mij op 37 weken de weeen en kreeg ik wederom een spoedkeizersnede. Ik vond het dit x meer tegenvallen dan de vorige keer. Ik weet hoe het is om weeen te hebben (heel goed zelfs) en als ik kon kiezen dan zou ik altijd voor een gewone bevalling kiezen. Helaas laat mijn eigen lichaam dit niet toe, en dat zal ook nooit gebeuren.
Ik vind het wel vreemd hoe de vk hier mee omgaat. Toen mijn eerste niet indaalde kreeg ik een echo om te kijken of misschien mijn bekken te smal waren. Dat was niet het geval. Ik moest gaan liggen als de vliezen zouden breken. Toen ik weer keer op controle ging lag ze diep genoeg om niet meer te hoeven liggen en uiteindelijk ben ik met 39,2 week gewoon normaal bevallen... ik zou me echt nog geen zorgen maken!
Ik vind dit ook maar een rare actie van je vk... Sowieso dat je pas over 2 weken terug moet komen, het is redelijk standaard dat je aan het eind van je zwangerschap 1 x per week controle hebt. Mijn zoontje was ook niet ingedaald en toen ben ik met 38 weken doorgestuurd naar het ziekenhuis voor nader onderzoek. Er werd een echo gemaakt en een inschatting gemaakt of hij door mijn bekken zou passen. Dit deed een gyneacoloog. Mijn zoontje is uiteindelijk pas tijdens de bevalling ingedaald, ik had een hele normale thuisbevalling zonder gekkigheid. Ik vind die vk van jou maar een paniekzaaier...:x
hmm onze was afgelopen maandag (dus nu bijna een week geleden) ook nog steeds niet ingedaald. ik zat eerst bij de v.k. maar moest nu dus wel bij de gyn blijven. niet omdat ze denken dat mijn bekken te smal zou zijn of iets dergelijks, want het kindje had ook maar een klein koppie zeiden ze. maar ook i.v.m. met placenta die Erg dicht bij de uitgang ligt. maar nu ik dit lees.. ga ik denken goh.. een ks zal er voor ons dan ook dus best goed in kunnen zitten...maandag moet ik weer naar de gyn en dan ga ik het eens na vragen beebje was al wel een Klein beetje ingedaald vorrige x maar nog niet ver genoeg...moest ook nog steeds gelijk gaan liggen als vliezen braken enzo, wat hier al meer verteld werd. maar goed wie weet is ons kindje nu onderhand al wel verder ingedaald, maar wat me opvalt ik loop nu ook al wat overtijd, en dus ook totaal geen voorweeen.. dat zou dus misschien ook kunnen komen omdat beebje niet goed is ingedaald? naja ik ga het maandag dus nog eens allemaal na vragen. maar opzich heeft je kindje nog wel tijd om te kunne indalen maar tis afwachten! suc6!
@sannehai: dat zegt niks want mijn eerste was ook niet goed ingedaald en had wel een week last van voorweeën voor ik echt ging bevallen
Na een bevalling van 21 uur werd duidelijk dat m'n bekken te smal was en werd het een ks. Ik vond het best meevallen. De ks zelf vond ik minder. Je voelt vanalles maar ook niks, en je ligt er een beetje hulpeloos bij. Het herstel is me reuze meegevallen. De dagen in het zh waren wel rustig om lekker bij te komen en ik had hele lieve zusters. Daarna mag je 6 weken niet tillen en autorijden, maar daar had ik toch geen behoefte aan. Ik vond het achteraf wel lekker. Geen inscheuren of knippen. Ach, en als het moet moet het en moet je er maar het beste van maken! Heb wat foto's van de ks op m'n site staan (zie link hieronder). Succes!
Ik heb een keizersnee gekregen.. Meisje was ook niet ingedaald en tijdens de weeën in het ziekenhuis ook niet, 4 cm ontsluiting gehaald en kreeg een keizersnee.. Maar had al aangegeven dat het misschien niet zou lukken vanwege het zelfde probleem als jij wat in m'n familie zit! De keizersnee is me heel erg mee gevallen, ik was blij dat ik geholpen was zeg maar.. En tja, 't is wat gevoelig na die tijd en ik had heel erg last van een branderige pijn maar verder zou ik het zo over doen, beter te doen als de rest
Ja ik vind ook dat je vk je wel erg ongerust maakt, misschien wel om niks... Ik lees nu dat ze een echo kunnen maken of je bekken idd te smal zijn, maar anders zouden ze daar toch niet mee wachten tot de uitgerekende datum!? Ik zou iig even bellen en je ongerustheid kenbaar maken. Dat je kindje niet is ingedaalt leek mij ook geen probleem, alleen moest je dan idd gaan liggen als de vliezen breken. Over een ks hoef je je geen zorgen te maken, je voelt helemaal niets. Bij mij zeiden ze dat ik een drukkend gevoel kon voelen (omdat ze op je buik duwen) maar dat voelde ik helemaal niet. Ineens hoorde ik een huiltje en daar was mn binkie! Herstel is wisselend, van een natuurlijke bevalling herstel je wel sneller, maar toch was ik al redelijk snel weer op de been.
Hallo ik vroeg me af als je kindje nog niet ingedaald is en in stuit ligt word er dan niet eerst geprobeerd het te draaien? Dat heb ik wel is gehoord maar lees nu veel dat als het in stuit ligt er een keizersnee gedaan word.
Sorry ik typte dat ik bij de VK geweest was maar was dus bij de Gynaecoloog, ik loop in het ziekenhuis en heb wisselend andere mensen. Maar ik vind het ook heel raar ja, er is geen echo van mijn bekken gemaakt, ook dat ik pas over 2 weken moet terugkomen vind ik ook heel vreemd. Hij pakte ineens kei hard zo het hoofdje van de baby vast kijk maar eens hoe los hij nog ligt pfffff dat deed zeer! Vind het een beetje lopende band werk, maar ja dat is het nadeel van in het ziekenhuis op controle gaan....Ja ik wacht het maar af ik maakte me wel zorgen toen ik naar huis ging ook omdat hij over zuurstofgebrek en alles begon en ja die hormonen he dus ik hup huilend naar buiten Maar als ik jullie zo hoor dan moet ik me dus nog geen zorgen maken, dat doe ik dan ook maar niet, maar een rare gang van zaken is het wel ja. Maar zal vast loslopen er is er nog nooit eentje blijven zitten he! Dankjewel voor jullie reacties meiden.
Ik heb ook een ongeplande ks gehad. De ingreep viel mij erg mee. Ik voelde geen pijn oid, maar wel dat ze aan het duwen en trekken waren. Ook kon ik mijn voeten nog bewegen, wat ik zelf een eng idee vond. Was bang dat het daardoor niet goed verdoofd zou zijn, maar dat was echt niet zo! Is inderdaad onwerkelijk, je voelt wat gepor en getrek en ineens hoor je je kindje huilen! Heel bijzonder! Herstel is mijn ook erg meegevallen. De eerste dag was het meest rot qua pijn. De tweede dag liep ik alweer over de gang. Maar het herstel is erg wisselend. Een goede vriendin van mij heeft zowel een ks als een normale bevalling gehad, en zij zou 100 x liever weer een normale bevalling doen. Vooral wat herstel na die tijd betreft. Na een normale ongecompliceerde bevalling ben je wel een stuk sneller weer op de been en in je gewone doen...
Dani: Ik had verloskundige dan.. Maar goed, met 39 weken was ze neit ingedaald en heb ik een echo bij Gyn gehad om uit te sluiten dat armpje boven het hoofd lag.. Dat het aan de bekken ligt kunnen ze niet controleren, zeiden ze tegen mij en dat moet bij bevalling uitwijzen.. mijn tante (mei bevallen) precies het zelfde, aangegeven dat ook bij mij het niet lukte maar Gyn zei, dat wil niet zeggen dat dat bij jou het zelfde is.. Uiteidnelijk ook een keizersnee gehad..
Is dat een nieuwe techniek dan? Bij mij zeiden ze dat ik gewoon uit moest lopen tot het vanzelf begon.. Al was ze neit ingedaald of iets.. elke bezoek aangegeven dat het misschien niet zou lukken enz. Maar toch werdt er niet gehandeld.. Na 39 weken kwam het op de verloskundigekaart te staan.. Gelukkig was de arts in het ziekenhuis vlotter met die dingen en zei meteen anders maar een ritsje
Meid, maak je daar alsjeblieft geen zorgen over; dat is nl. niet de normale gang van zaken! IK heb een spoedks gehad vanwege zwangerschapsvergiftiging, maar heb echt helemaal niks gevoeld hoor tijdens de ks! En het is voorbij eer je het weet. Daarna doet het pijn, maar dat gaat ook weer over; bij de een sneller dan bij de ander. Sterkte met de laatste loodjes, hopelijk daalt de baby nog in!