Ik ben op. Wanneer mag baby zelf op buik slapen?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Liefje13, 29 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Givenchy

Givenchy Bekend lid

28 jan 2016
    873
    0
    16
    Hier ook buikslapers, ik heb altijd mijn moeder gevoel gevolgd..
    Scheelt natuurlijk wel dat je kind zijn hoofd omhoog kan houden en draaien.
    Dat hadden ze bij mij allemaal...

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Moeilijk he? Onze oudste zoon heeft ingebakerd geslapen tot hij kon omrollen en toen bleek hij een buikslaper. We hebben onze jongste zoon al vanaf een week of 2 overdag en vanaf een week of 5 ook 's nachts op z'n buik laten slapen.

Inbakeren kan dus helpen om die eerste maanden op de rug te overbruggen.

Wij hebben er bij onze jongste voor gekozen om hem wel al op z'n buik te leggen. Hij heeft daarom langer op onze kamer geslapen, dat vond ik toch een fijner gevoel.

Als je het geen prettig idee vindt, moet je het vooral niet doen. Wij hebben een weloverwogen keuze gemaakt waar we ons goed bij voelden.

3. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beiden altijd op de buik geslapen. Op de rug was echt een drama..niet alleen voor ons maar ook voor hun. Ze sliepen wel bij ons op de kamer tot een maand of 6.

4. rbnlin

rbnlin Actief lid

28 jul 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    #24 rbnlin, 2 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2016
    Mijn jongste dochter had ook verborgen reflux en slaapt ook vanaf dat ze 2 weekjes oud is op haar buik. Ik heb via mp een nanny care sensormatje gekocht. Deze leg je onder het matras en registreert ademhaling en beweging. Ook hebben wij een aerosleep matras. Ik vond het ook doodeng maar het is bekend dat reflux kindjes het liefst op hun buik slapen. Ook draaide mijn dochter haar hoofd heel goed en is haar nekje heel sterk.

5. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    bij borstvoeding en samen slapen zou ik het wel aandurven (zoons sliepen hier beide op buik in cosleeper)

flesvoeding en op eigen kamer slapen zijn ook grote risicofactoren en die heb je al vermeden.

wat ook nog kan en wat hier werkte was op je zij liggen en dan de kleine op zn zij op borsthoogte. Hij lag dan met zn hoofd op mijn arm.

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    hier precies zon zelfde verhaal. Onze dochter heeft ook forse verborgen reflux, en ze heeft zich hierdoor al meerdere keren ernstig verslikt.
    Zij sliep niet meer, wij sliepen niet meer. Na nachten vol wanhoop, baby op mijn borst laten slapen, en meer van dit soort toestanden, hebben wij gekozen voor zij ligging en als dat niet gaat buikligging. Ze ligt eigenlijk alleen overdag of het laatste deel van de nacht ( na de vroege voeding) op haar buik omdat ze dan minder diep slaapt. Vind ik zelf een prettiger idee.

Ze ligt in zo'n delta baby zijlig kussen. Als ze echt veel last heeft gaat ze op haar buik. Ze slaapt naast me in een co sleeper en ik geef bv.

Ze kunnen leuk zeggen dat buikligging niet veilig is, maar als een kindje niet meer slaapt en zelfs een paar keer bijna stikt in dr eigen braaksel lijkt me dat ook niet bepaald gezond.

7. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    HIer ook verborgen reflux toen mijn dochtertje baby was. Bedje stond naast me en heel erg schuin met de voeten tegen de voetenwand aan zeg maar. Ik liet ze alle 3 buikslapen zodra ze dit zelf gingen doen. Maar zeg erbij , de eerste zes maanden sliepen de jongste 2 overdag alleen in de bondolino en snachts op mijn borst. Allebei gingen pas na 6 maanden in hun eigen bedje slapen.

8. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Omdat het nu vooral gaat over baby's met reflux, hierbij nog een keer een reactie van VeiligheidNL.

In principe is rugligging de veiligste slaaphouding, maar er zijn uitzonderingen. Als er sprake is van hevige reflux kan in overleg met een arts besloten worden om de baby schuin en/of in zijligging te laten slapen. De meest veilige manier om een baby in zijligging te leggen is het gebruik van een slaapwikkel, zoals de Safe T Sleep of de Snoozzz. Stabilisatierollen en wigjes worden vanwege het kussenachtige materiaal en de kans dat je baby daar met het gezichtje tegenaan komt te liggen, afgeraden.

Het gebruik van de slaapwikkel moet wel afgebouwd zijn zodra de baby sterker wordt, in ieder geval met 9 maanden.

Groet, Laura
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina