Hallo, Momenteel ben ik bezig met een opleiding tot financieel medewerker. Echter sta ik inmiddels echt niet meer achter die keuze. Zowiezo ga ik deze opleiding afronden tot administratief medewerkster. Voor het financiele gedeelte moet ik enkel nog boekhouden theorie doen en dat examen valt op de dag voor mijn uitgerekende datum. Dus of ik die kan afronden is nog maar de vraag. Het kan altijd maar dan zou ik een half jaar moeten wachten. Nou wil ik na de bevalling een tijdje thuis blijven bij de kids. Maar dan wil ik ook een thuisopleiding doen. Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren en kwam o.a. uit bij MBO Sociaal Dienstverlener. Wie heeft deze opleiding gedaan? En vooral, bij wat voor soort organisaties kan je vervolgens aan de slag? Bij de omschrijving van de opleiding vind ik dat je er o.a. terecht kan bij thuiszorg, ouderenzorg en jongerenadviescentra. Dat o.a. geeft aan dat er dus nog meer plekken zijn waar je terecht zou kunnen. Weet iemand welke? Dan kan ik beter mijn keuzes afwegen tegen elkaar.
Tijdens de opleiding Sociaal Dienstverlener leer je hoe je hulp verleent aan mensen die problemen hebben met regels op het gebied van werk of sociale voorzieningen. Een uitkering aanvragen, huisvesting of huurtoeslag regelen, opvang van vluchtelingen, betalingsachterstanden wegwerken of hulp aan mensen die in de gevangenis hebben gezeten: dit soort zaken behoren tot je werkterrein. Om hulp te kunnen verlenen, leer je hoe je informatie verstrekt, advies en voorlichting geeft, maar ook hoe je praktische ondersteuning en begeleiding biedt. Na afronding van de opleiding kun je de belangen van je cliënten behartigen, onder andere door te bemiddelen tussen je cliënt en de organisaties die de voorzieningen moeten leveren.
Ik volg momenteel de thuisopleiding tot sociaal dienstverlener Het is idd zoals Mora al uitlegde; informatie, advies, voorlichting. Echt hulp bieden bij de hulpvraag. Maar ook uitzoeken wat nu precies de hulpvraag is, kijken of ze dan aan het juiste loket staan of dat je ze moet doorsturen etc... Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!