Voedsel omhoog na eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Ballie, 9 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ballie

Ballie Niet meer actief

Even een vraagje. Hebben jullie er vaak last van dat je eten weer omhoog komt nadat je gegeten hebt?

Ik ben toen ik een jaar of tien was een keer onderzocht in het ziekenhuis omdat er de hele tijd eten terugkwam. Daarna toen volgens mij niets uitgekomen en werd er door de artsen gezegd dat het waarschijnlijk kwam doordat ik zenuwachtig was (kan me voorstellen dat ik zo overkwam, er speelde wat dingen op dat moment). Ik heb het er eigenlijk nooit meer over gehad daarna, maar het is altijd gebleven, in minder of meerdere maten.

De laatste tijd word ik er echter gek van, het blijft maar gebeuren. Soms wel tien keer nadat ik bijv. Avond gegeten heb. Nu ben ik bang dat het na al die jaren langzamerhand mijn maag eb slokdarm aantast, omdat je als je dit op het internet zoekt continue tegenkomt. Maar misschien komt het nu juist wel zoveel voor omdat ik er steeds bang voor ben dat het gast gebeuren en ik daardoor "zenuwachtig" ben iedere keer dat ik eet. Ik weet niet zo goed hoe ik het anders kan verklaren want ik ben normaal gesproken geen zenuwachtig type en heb ook geen redenen momenteel om gestrest te zijn. Ik wil ook niet voor niets naar de huisarts, vooral omdat hij echt niet opeens van alles gaat onderzoeken vanwege omhoogkomend eten lijkt me.

Mijn vraag dus eigenlijk aan jullie, komt dit bij jullie ook voor en zo ja, hoe vaak is ongeveer normaal?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee, ik heb hier eigenlijk nooit last van. Het lijkt me ook zeker niet normaal, helemaal niet als je er continu last van hebt. Heb je het na elke maaltijd? En heb je er last van, in de zin van dat het pijn doet en brandt?

Mijn vriendin heeft een ernstige en zeer zeldzame voedselallergie waardoor haar slokdarm erg is aangetast. Ik wil dus maar zeggen dat een dokter je echt wel serieus moet nemen als je hiermee komt.

En in de tussentijd: misschien kan je de tips opvolgen bij een zure maag (weet niet of je dit al doet, sorry voor de herhaling)? Kleinere porties vaker eten, 'rustige' voedingsmiddelen (weinig vet of sterk gekruid eten), echt de tijd nemen voor je maaltijd, beetje water drinken, niet direct na de maaltijd gaan liggen, etc..?

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier brandt het nogal vaak na 't avondeten. Maar ik heb er gewoon mee leren leven.
    Huisarts heeft mij wel es iets gegeven om te slikken, maar echt helpen deed dat niet.

In 't verleden slikte ik overigens geregeld een Rennie als 't echt te zeer deed. Maar tegenwoordig zit ik 't zo uit. Van Gaviscon geef ik gewoon over.

Bepaalde zaken probeer ik te mijden. Zo kan ik niet tegen kant-en-klaar gemaakte lasagne en ravioli. Vooral de tomaatsaus erin is "dodelijk" qua pijn achteraf.

Ik heb het overigens na alle mogelijke eten en een mens moet wel eten natuurlijk ... Echt veel uitsluiten heeft dus weinig zin bij mij.

Als ik echt zou aandringen, stuurt mijn huisarts mij wel door om mijn slokdarm en maag es te bekijken. Hij weet dat ik er geregeld last van heb en dat 't zuur zelfs soms mijn stem een stuk aantast (ik ben geregeld half hees en dat zou daarvandaan kunnen komen). Maar dat onderzoek zie ik zelf niet zitten, dus ik stuur er niet op aan.

4. Ballie

Ballie Niet meer actief

Bedankt voor de reacties :)

Ik moet inderdaad wat meer op m'n eten gaan letten. Ik weet alleen dus niet zeker hoe "normaal" dit is en of ik me dus zorgen moet maken. Er staat namelijk de ene kant op het internet dat heel veel mensen last hebben van maagklachten en dit dus vrij normaal is, en aan de andere kant staat er dat langdurige klachten voor hele vervelende dingen kunnen zorgen die bijna altijd te laat worden opgemerkt.

Ik heb dit al zo lang dat ik er eigenlijk niet zoveel meer bij nadacht, tot het de laatste tijd wel heel veel gebeurde en ik weet dus niet zo goed of ik hier wat mee moet.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Waarom ga je er niet mee naar de dokter? Het klinkt als een vorm van reflux en daar zijn goede medicijnen voor, dus misschien blijf je wel onnodig met iets ongemakkelijks én mogelijk schadelijks (voor je maag/slokdarm) rondlopen. Waarom zou je ha je niet serieus nemen?

6. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Het kan zijn dat je maagklepje niet goed sluit. Daardoor komt het eten en ook het maagzuur makkelijker naar boven. Het maagzuur kan een brandend gevoelig geven en zou je slokdarm kunnen irriteren.
    Je zwangerschap kan het verergeren.
    De huisarts kun je iets voorschrijven maar bij de drogist zijn er ook middeltjes te koop, zoals rennies.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Vraag om omeprazole bij je huisarts. Het is natuurlijk symptoom bestrijding dus ik zou in de tussentijd wel ook heel goed op mijn eetgewoonten letten. Heb je toevallig (zwaar) overgewicht? Kan ook een oorzak van reflux zijn en een niet goed sluitend maagklepje, alhoewel dat laatste ook bij magere mensen kan voorkomen. Blijf er niet zomaar mee rondlopen, het hoort niet.

8. Ballie

Ballie Niet meer actief

Omeprazole heb ik inderdaad een keertje gehad toen ik een maagontsteking had. Hielp toen goed, maar normaal is het niet dat het pijn doet, het is vaak niet eens zuur, er komt gewoon eten omhoog.

Overigens heb ik geen overgewicht, ik had inderdaad gezien dat het daar ook door kon komen maar ik ben altijd slank geweest.

Deel Deze Pagina