Hoe werkt dat met nieuwbouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door riga01, 12 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riga01

    riga01 Bekend lid

    28 apr 2010
    977
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Wij staan ingeschreven voor een nieuwbouwproject (ons eerste koophuis) . Hebben nu een huurhuis. Mocht het zo zijn dat we uitgeloot worden hoe verloopt zoiets dan globaal? En hoe zit dat met meerwerk en dubbele lasten meefinancieren? Alles zit er namelijk in op de keuken,schilderwerk en vloeren na.

    Een oud collega gaf aan dat hij alles mee kon financieren en praktisch geen eigen geld nodig had. Leek me beetje te mooi om waar te zijn, maar misschien heeft een van jullie hier wat ervaring mee? (In semi jip en janneke taal svp :roflmao:)
     
  2. XdropjeX

    XdropjeX Bekend lid

    16 nov 2011
    895
    849
    93
    Wat ik weet van toen wij gingen kijken voor nieuwbouw was juist dat je erg veel eigen geld moest hebben..
    Ook kunnen aantonen dat je een jaar dubbele lasten kon dragen.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  3. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Wij hadden ook een woning inclusief keuken en badkamer , maar moesten echt eigen geld hebben.
    Wij gingen vanuit ouderlijk huis dus hadden geen last van dubbele kosten.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  4. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Wij moesten 3 jaar geleden toch echt eerst 30.000 euro op tafel leggen voordat we een hypotheek kregen. Je kreeg toen maar 105% van de aankoop waarde. Daar ga je overheen met je bijkomende kosten.

    Voor echt broodnodige dingen zoals een badkamer kun je een bouwdepot nemen. Bon indienen en dan wachten of de bank het goed vind en je geld geeft. Toen iig.

    Dubbele lasten...tja, vanaf het eerste paaltje in de grond ga je betalen en er was toen een overbruggingskrediet, maar man man wat was dat financieel onaantrekkelijk zeg.

    Je bent niet eerst naar een hypotheek verstrekker geweest om te kijken wat je kan lenen? Want dit zijn vragen die hun in 1 gesprek voor je kunnen beantwoorden.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  5. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Vergis je niet in de kosten voor de stoffering, laminaat/vloerbedekking, tuinaanleg en dan mn de schutting bijvoorbeeld.
    Er komt echt nog veel bij kijken aan extra kosten. Wij hadden bijvoorbeeld hele grote ramen waardoor stoffering alleen kon bij speciaalzaken, dus niet bij hema, kwantum oid.
    Tuinaanleg kan je zo duur maken als je wil en natuurlijk veel zelf doen, maar een schutting is al een stuk duurder en wil je echt wel al snel hebben (en anders je buren wel)
     
    riga01 vindt dit leuk.
  6. Boedah

    Boedah Niet meer actief

    Vaak zit er een klein bedrag voor een badkamer bij maar dat is dan wel het simpelste en kaalste wat je kunt bedenken. Wil je luxer? Zelf betalen ;) vaak is meerwerk ook erg duur, bijvoorbeeld een extra stopcontact > denk gerust aan 50,-
     
    Nightingale en riga01 vinden dit leuk.
  7. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Als ik jou was zou ik een gesprek aanvragen bij een hypotheek adviseur. Die kan al je vragen beantwoorden.

    Vrienden van ons laten een huis bouwen, en er komt echt heel veel overheen aan kosten.
    Buitenkraantje op een bepaalde plek...800 euro!!!
    Echt bizar.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  8. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ja daar verdienen ze eig aan, het meerwerk.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  9. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    Wij gaan vrijdag ons nieuwbouw huis in na ruim een haar wachten. We hebben inderdaad niet veel geld zelf nodig voor de bouw, alles is mee te financieren, meerwerk, keuken, vloer. Alleen de vrij op naam moet je zelf betalen, en alle kleine uitgave die stiekem ook wel een bedrag worden. En je moet inderdaad rekening houden met meer dan een jaar dubbele lasten, die naarmate de bouw van het huis vordert steeds meer worden. Denk dat je wel rond de 15000 tot 20000 eigen geld moet rekenen.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  10. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou jezelf niet te snel rijk rekenen met een hypotheek.

    Je hebt best een tijd dubbele lasten. Hier in de wijk is de aannemer halverwege failliet gegaan. En sommige mensen kregen dus de week van de oplevering te horen dat het hele feest niet doorging. Die hebben nog een maand of 5 moeten wachten :(

    Badkamer en keuken kan je geloof ik wel mee financieren met een bouwdepot. Maar dat is vaak niet afdoende.

    Ik heb een huurhuis. Nieuwbouw. En zelfs wij moest voor meerwerk gewoon de portemonnee trekken. Dat ging om hele logische dingen als een vaatwasser aansluiting (350 euro) een toilet boven (280) en de wasmachine aansluiting in de cv ruimte was bijna 400 euro :eek:

    Vergis je ook niet in het werk dat je nog aan de muren hebt vaak moet het toch nog gestuct worden.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  11. riga01

    riga01 Bekend lid

    28 apr 2010
    977
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Jahoor zijn we geweest toen we gingen voor een bestaand huis met k.k. en aangezien een nieuwbouwproject met v.o.n. anders in elkaar zit hebben we die vragen nog niet kunnen stellen.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Vloer? Wij hebben een bouwdepot voor een grote verbouwing, maar de vloer mag daar niet uit. Keuken e.d. wel. Vloer staat expliciet benoemd dat dat niet mag. Ik dacht, ik noem het even, want een heel huis voorzien van vloeren kost zo 10.000 euro (beetje afhankelijk van hoeveel m2 je huis is en hoe luxe je het wil, wij zitten waarschijnlijk aan 20.000 euro voor de vloer, dan hebben we een gietvloer door het hele huis van ongeveer 250 m2).
     
  13. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    nieuwbouw werkt(e) dat dan anders want wij konden bij nieuwbouw ook de laminaat vloer mee financieren
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #14 GroeneBomen, 13 okt 2020
    Laatst bewerkt: 13 okt 2020
    Eigen geld is absoluut een must. Voor ons bestaande huis al veel eigen geld erin gestoken omdat wij geen bouwdepot wilden (meer dan 25000, was goedkoper dan via hypotheek. Om überhaupt hypotheek te krijgen minimaal 5000 kwijt) Vrienden vonden t meerwerk bij hun nieuwbouw zo duur, dat ze de badkamer zelf hebben gedaan. Ze kregen dus korting omdat het huis casco werd opgeleverd maar hebben zelf heel veel geld erin gestoken: deel via bouwdepot, maar ja dat is evengoed een lening. Stopcontacten laag ipv hoog kostte ook echt heel veel: dat meerwerk is heel duur.
     
  15. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    O, ok, dan heb ik niets gezegd ;). Misschien omdat daar uiteraard een vloer moet komen, omdat er nog geen is, dat het daarom als essentieel onderdeel van het huis wordt gezien?
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Vloer verkoop je met het huis, hoort bij het huis en hoort vaak bij bouwdepot idd
     
    Dubbelgeluk en riga01 vinden dit leuk.
  17. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    Kwam je soms ook uit een ander koophuis? Want als je als starter begint of als doorstromer met overwaarde doorgaat is natuurlijk een heel verschil. Ik wilde dit nog even onder de aandacht brengen. Ik zag het voorbij komen op de facebook pagina van een makelaar.....

    Op Prinsjesdag 2020 is bekend gemaakt dat de overdrachtsbelasting voor jonge kopers, starters en doorstromers tot 35 jaar vanaf 1 januari 2021 wordt afgeschaft voor een periode van 5 jaar.
    De regeling is dus niet alleen voor starters, maar ook voor de jongere doorstromers tot 35 jaar. Uiteraard kan je maar één keer gebruik maken van de vrijstelling en heb je een verklaring van de notaris nodig.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  18. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Ja, mijn excuses, ik had dat verkeerd in mijn hoofd, blijkbaar mag ook bij een bestaand huis de vloer uit het bouwdepot. Ons bouwdepot is sowieso niet voldoende voor de verbouwing, dus we gaan de vloer zelf betalen en in mijn hoofd mocht die dus niet uit het depot.

    Gordijnen mogen er dan weer niet uit, maar die kun je eventueel ook best goedkoop doen, is wat makkelijker te vervangen dan een vloer.
     
  19. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Maar bij nieuwbouw hoef je sowieso geen overdrachtsbelasting te betalen, dus voor TS gaat dit niet op.
     
  20. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Wij konden bij ons nieuwbouwhuis eigenlijk alles mee laten financieren dmv het bouwdepot.
    Alleen zaken die niet schroefvast zitten niet, zoals lampen en gordijnen.
    Vloer, muren, trapbekleding, zonnescherm, zonnepanelen, meerwerk, keuken en badkamer konden we bijvoorbeeld wel mee laten financieren. Dit was in 2016/2017.

    Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je maximaal mag lenen bij de bank. Zit je al aan de max, dan moet je het direct uit eigen zak betalen.
    Of je dubbele lasten kunt betalen moet je ook kunnen aantonen.
     
    riga01 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina