Dochter van net 3 is al een ruim half jaar dag en nacht zindelijk. Alleen heel af en toe een ongelukje. Sinds we terug zijn van vakantie, een week, doet ze het expres in haar broek. Poepen en plassen. Geen grote hoeveelheden. Altijd een klein beetje en de rest houd ze op tot ze op de wc zit. ‘S nachts gaat het gewoon goed. Dit heb ik geprobeerd: - Zelf laten opruimen en schone kleding halen. - stickerkaart en met genoeg stickers een cadeautje. - negeren - uitleggen hoe het wel moet - elk uur op de wc Wie heeft voor mij de gouden tip om dit te laten stoppen? Ik zit op een punt dat ik de deur eigenlijk niet meer uit wil met haar aangezien ze het buiten de deur ook doet.
Hier ook een dame van 3,5 die bijna altijd haar broek nat heeft, maar ik kan niet zeggen dat ze het expres doet. Dus ik lees even mee.
Frustrerend he. Als ze een ongelukje heeft dan schrikt ze ook echt van haarzelf en meestal moet ze dan ook huilen. Als ze het expres doet zegt ze niks en gaat ze gewoon door met wat ze aan het doen was. Wat heb jij allemaal al geprobeerd?
Nog niet zo heel veel eigenlijk. Er valt niet zo veel op te ruimen, want ik kan nergens een plas op de grond vinden. Maar haar broek is dus wel nat. Meestal negeer ik het en laat ik haar een schone onderbroek aantrekken. Ik wil haar nu om de zoveel tijd gewoon op de wc zetten.
Hoe gaat dat dan? Ze plast in haar broek, gaat naar de wc voor de rest en dan merk je dat haar broek nat is? Maar ik lees ook dat je een week terug bent van vakantie, dan ben ik geneigd te zeggen: besteed er zo min mogelijk aandacht aan en wacht het twee weken af. Mijn dochter heeft ook nogal eens van die fratsen na een vakantie en dat gaat altijd met een paar weken vanzelf over.
Geen verstopping bv? Hier had de jongste dat en dan moest ze vaak ineens heeeel nodig plassen, dat ging dan soms nét goed, een beetje mis of gewoon de volledige plas op de vloer. Poepen deed ze op de wc, maar gewoon te gehaast en niet vaak genoeg; ze hield het dus een beetje op, waardoor ik niet door had dat ze uberhaupt last had van verstopping. Met veel vezels, wat meer drinken en een extra beetje olijfolie door het avondeten ging het al snel beter. Nu gaat ze meestal 2x per dag poepen en heeft ze geen ongelukjes meer.
Ze kan nog niet alleen naar de wc. Ze komt naar me toe dat ze moet plassen en is dan al nat. Of als ik haar op de wc wil zetten bijv een drie kwartier na drinken dan is ze ook al nat.
Verwacht geen verstopping. De ontlasting is goed. 1 of 2 keer per dag. Wel vervelend zeg een verstopping!
Weet je wel zeker dat ze het wel in de gaten heeft dat ze een beetje in haar broek doet? Omdat ze er verder helemaal niet op reageert en wel netjes aangeeft dat ze naar de wc moet. Ik blijf erbij: als ze nat blijkt te zijn, trek een schone broek aan en maak er verder geen ophef over. Hoe meer aandacht je eraan besteed, hoe meer spanning erop komt te staan wat het er meestal niet beter op maakt. En wat betreft de deur uit gaan, neem schone kleren mee en gaan, zij moet vooral niet in de gaten krijgen dat jij daar tegenop ziet. Ik heb makkelijk praten , dat besef ik ook wel, maar het geeft misschien wat rust als je het beschouwt alsof je nog midden in de zindelijkheidstraining zit, en dus voorbereid op ongelukjes de deur uit gaat. Wat je ook nog zou kunnen proberen is een preventief wormenkuurtje, wormpjes geven ook wel eens dit soort problemen en je ziet ze niet altijd in de ontlasting. En eventueel urine laten controleren op blaasontsteking. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten .
Bij onze dochter was het een blaasontsteking. Verder geen aanwijsbare klachten. Maar ik kreeg ineens toen ik dacht en nu? Het idee om haar plas in te leveren en op kweek te laten zetten.
Urine laten checken hadden we ook aan gedacht ja. Dat eerst maar eens doen en dan zien we verder. Ja ze weet het wel. Als het namelijk echt een ongelukje is dan schrikt ze er van en begint ze te huilen.
Hier was het ook een infectie. Elke keer een paar druppels/halve plas in der broek. Had verder geen last ergens van. Ze had wel geen poepbroeken. Kreeg toen ook de tip om even te laten checken. Ik zou het gewoon doen. Kan geen kwaad en als dat het niet is kun je dat weer uitsluiten.