hallo ik heb even een vraagje ik had gisteravond een beetje branderig gevoel in mn mondhoek dit was wel moet ik erbij zeggen na het eten van bolognese chips toen ik in de spiegel keek meende ik wel een ieniminie blaasje te zien maar twijfelde wel ik heb nog nooit een koortslip gehad, maar moet zeggen dat ik er met ons zoontje van 4 weken als de dood voor ben nu vandaag heb ik af en toe een beetje branderig gevoel, mijn vriend zegt dat ik geen koortslip heb hij zei ja het is een beetje gescheurd maar toen ik vroeg waar dan wees hij naar de andere mondhoek waar niks mis mee is haha mijn vraag is nu kan dit een beginnende koorstlip zijn, en hoeveel dagen gaan er overheen wil je een flinke blaas krijgen of korst oid? vind het namelijk heel eng nu om mijn baby de fles te geven en als hij een boertje moet doen om hem tegen me aan te houden, terwijl het misschien helemaal niks is ik heb gegoogeld maar kan niet echt vinden na hoevel dagen het echt zichtbaar wordt, wel dat het op kan spelen bij stress en vermoeidheid en ik moet zeggen dat ik enorm vermoeid ben en ook veel stress heb op het moment doordat ik totaal niet lekker in mn vel zit hoop dat iemand me kan vertellen hoe of wat alvast bedankt liefs kim
het klinkt idd wel alsof je een koortslip hebt goed je handen wassen als je een fles gaat maken etc. en niet zoenen tot het weer over is. Dat hebben ze (kraamhulp) mijn moeder toen aangeraden.
Volgens mij geef je het alleen over met zoenen idd, dus jouw mond op je baby's mond? Of speekseloverdracht toch?
Je hebt ook evt van die pleisters van compeed die er je erop kunt plakken. Dan beschermt het weer wat beter. Verder niet met je mond bij de kleine komen en elke keer als je de kleine pakt handen goed wassen, dan kan het niet zo heel veel kwaad. Moet zeggen dat het zich bij mij altijd heel snel uit, als het branderig voelt dan heb ik binnen een dag ook de blaasjes die erbij horen en bij manlief precies hetzelfde. Het kan ook zijn dat het heel klein blijft, bv maar 1 of 2 kleine blaasjes.
Vind het ook niet echt als een koortslip klinken. Na het krijgen van de tinteling en branderige gevoel is het hier een kwestie van uren voordat ik de blaas krijg. Volgens mij is dat juist een kernmerk van een koortslip dat het zo snel gaat. Andere familieleden hier idem dito. Het krijgen van koorts na het hebben van een koortslip heb ik zelf nog nooit gehoord. Voor de zekerheid kun je inderdaad compeed gebruiken en het is alleen overdraagbaar door middel van zoenen ed. Niet via lucht.
gewoon rustig blijven meid, pas zodra het bloed, vcht uit komt of wat dan ook, dan pas kan het kwaad, als je er last van hem, kun je er een ijsklontje op doen, neemt de zwelling af en haald branderig gevoel weg, vor de rest even een pleister van het reclame spotje voor koortlippen gebruiken en klaar. Had er minimaal 4 pr jaar, mijn lichaam heeft zichzelf er tegen beschermd, als ik een kus krijg van iemand met een koortlip dan krijg ik nu nergens last van.
Beste Kim, ik ben ervaringsdeskundige want ik heb altijd heel snel een koortslip. Ik heb het alleen meestal niet op mijn lip zitten maar soms onder mijn neus of vlaknaast mijn mond. Dit heet bij mij herpes infectie. En dat heeft trouwens niks met soa's te maken hoor, omdat er ook een soa is die herpes genitalis heet. Als klein babytje had ik het al en ik weet niet beter of eens in de zoveel tijd heb ik koortslip. Ik heb het meestal als ik wat minder weerstand heb, zoals bij verhoging/ koorst, verkoudheid of menstruatie. Ook door stress merk ik dat ik het sneller krijg. Bij mij begint de huid heel erg te tintelen en zodra ik dat voel weet ik gelijk hoelaat het is. Er vormt zich al heel snel één of meerdere blaasjes en meestal al binnen 1 dag. (Ik ging een keer met getintel bij mijn mond naar bed en de volgende ochtend zat er al een klein blaasje). Als er eenmaal pus uitkomt dan komt er ook heel snel weer een korstje op. Dan is het een kwestie van genezen. Er werd al eerder genoemd: je hebt compeed lipblaasjes pleisters: liphttp://www.compeed.nl/bgdisplay.jhtml?itemname=cold_sore Lees dat maar door. Als ik die bij mezelf opplak geef ik mijn man af en toe wel voorzichtig een kusje. Maar met een baby zou ik wel oppassen. Verder heb je nog meer smeerseltjes als Zovirax en meer van dat soort merken. En wat ik zelf een hele goede vind is Prevner: Koortslip voorkomen? Gebruik Prevner lippencrème! Daarmee is het bij mij heel snel over. Kun je bestellen op internet en volgens mij hebben ze het tegenwoordig ook te koop in de apotheek. (Eerder niet.) Maar als ik jou hoor over een branderig gevoel, dan herken ik dat niet. Ik zou het meer als tintelingen omschrijven. Kan het ook niet zo zijn dat inderdaad van het chips eten een sneetje in je lip is ontstaan en dat daarbij zout is gekomen die in de chips zit? Dat kan ook enorm branden. Wat het ook is, succes ermee. Hopelijk heb je wat aan mijn tips.
Ik weet niet of het een koortslip is, maar dan inderdaad de bovenstaande adviezen opvolgen. Ik heb in mijn mondhoek ook wel eens een beetje eczeem. Tintelt dan ook een beetje en doet soms ook een beetje zeer. Dan zit er soms een barstje in mijn mondhoek of een paar schilfertjes. Met een zalfje van de dokter is dat dan zo weer over. Komt soms ook zo opzetten.
nog een ervaringsdeskundige op dit gebied helaas. Heb het ooit van de peuterspeelzaal mee gekregen door een kindje waar ik uit dezelfde beker dronk. Ik heb dan geen ervaring met tintelingen enzo maar word de volgende ochtend gewoon wakker met een dikke lip of onder mijn neus waar allemaal met vocht zittende blaasjes zijn verschenen. Als je blaasjes zijn uitgedroogt komt er een korst op en dan is ie met een week weer weg. Tips en tools. Niet aankomen. Voordat je je kindje pakt je handen wassen en dat ook als je de fles maakt. Zorgen dat je kindje niet in de buurt van je mond komt met handjes, voetjes of gezichtje. Kleintjes kunnen er heel erg ziek van worden en hele hoge koorts krijgen. Als je ouder bent heb je alleen de uiterlijke gevolgen en dat is als puber niet zo leuk op een date hahahaha Oh ik smeer er trouwens niets op omdat mijn korst anders zo'n prutlip wordt en dan verdwijnt ie niet zo snel. Daar is ieder wel anders in natuurlijk.
@ Kimmetjuh 1981: ben wel benieuwd, maar is er een koortslip doorgekomen of is het toch wat anders geweest?
aaargghh koortslippen! Het komt inderdaad door verminderde weerstand.. sinds de geboorte van mijn zoontje, nu zo'n maand geleden, heb ik vandaag mijn 3e te pakken.. eerste keer (was mijn zoontje een paar dagen oud) had ik een kleintje op mijn lip.. gewoon geknuffeld want had het niet door, toen ik het doorkreeg meteen gestopt met zoenen, handen goed wassen etc. 2e keer een onder mijn neus en nu vandaag heb ik weer een op mijn lip tegen mijn mondhoek aan.. grrrr word er echt panisch van met zo'n kleintje. Elke keer is de incubatietijd van de vorige koortslip net voorbij.... komt de volgende.. zit nu al aan de sinaasappelsap en probeer goed te rusten in de hoop dat mijn weerstand zich gaat verbeteren want elke keer die angst dat mijn zoontje er ziek van zal worden is niet leuk meer..