Hoi! Vorig jaar hebben wij voor een verbouwing een lening van 10.000 euro boven op onze hypotheek gekregen. Aflossingsvrij. Nu de verbouwing achter de rug is en we nog eens onze spaarrekening goed hebben bekeken. Komen we tot de conclusie dat we eigelijk wel in staat zijn de 10.000 euro af te lossen. Is dit belastingtechnisch verstandig of kunnen we de lening beter laten staan de komende jaren??? Ik hoop dat iemand hier een antwoord weet op mijn vraag. graag antwoord in pb.
Volgens mij is het belasting technisch niet verstandig om een groot bedrag in één kee af te lossen. Volgens mij kun je het beter laten staan en je spaargeld voor andere dingen gebruiken. Hoe het precies zit weet ik niet, maar dit was geloof ik eens bij een consumentenprogramma.
De rente die je betaalt voor die 10.000 mag je aftrekken van de belasting, dus een groot deel van de betaalde rente krijg je terug gedurende de looptijd van de lening. De rente dat je over je spaargeld ontvangt mag je houden. Hierdoor is het aantrekkelijker om de lening niet in 1x af te lossen van je spaargeld.
Ik zou aflossen. Waarom? Omdat ik zo'n muts ben die het heel fijn vindt om zo min mogelijk rente te betalen, dus minder vaste lasten en de belachelijk lage rente die je nu over spaargeld krijgt is niet echt rendabel. Maarja, misschien kun je beter uit laten zoeken door een prof wat echt voordeliger is.