Groeicurve baby

Discussion in 'Baby en dreumes' started by podiki25, Jul 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik had even een vraagje.
    Ik weet dat ik me niet druk moet maken maar als mama doe je dat toch en vermits dat jullie altijd goed kunnen helpen stel ik mijn vraag hier maar even:

Onze jongen is nu 19 weken oud. Toen hij net 4 maanden was, 17 weken dus, woog hij 6250 gr en was hij 65 cm lang.
    Volgens de groeicurves en gewichtscurves is hij langer dan de gemiddelde jongen van zijn leeftijd maar ook magerder dan de gemiddelde jongen. Vermits hij niet altijd even flink eet (met momenten), had ik dus graag geweten hoe dit bij jullie was voor mama's wiens baby dus ook onder de lijn zat van de P50 en of dit verbeterd is of niet. Kortom, is het erg???

Onze jongen had op 17 weken:
    Hoofdomtrek: P50
    Lenge: P75
    Gewicht: P25

2. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Hier vanaf t begin af aan een jongen die meer in de lengte dan de breedte groeide. Hij zat met zn lengte helemaal boven en zn gewicht wat onder t gemiddelde. Maar nu zit hij mn zn ewicht precies in t midden en zn lengte nog steeds hoog. Nooit geen commentaar op gehad van t cb, t was altijd goed. Nou at onze kleine ook wel goed hoor. Was eerder bang dat hij over de max aan kv heen kwam.

3. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Onze oudste zat op of boven het bovenste lijntje qua lengte en qua gewicht rond het middelste lijntje. Omdat hij an die lijnen volgde nooit commentaar. Tot hij een keer teveel was aangekomen. Bleek voorbode van een groeispurt. Hij is nu 1.10 lang en 18 kilo dus hartstikke mooi.

De jongste kwam met 2 maanden een tijd te weinig aan, dus kukelde naar onder gemiddeld. Nog steeds bovengemiddeld lang. Erg vergelijkbaar aan jouw kindje alleen een cm langer en iets lichter. Hij volgt inmiddels weer zijn lijntje maar heeft niet ingehaald wat hij heeft gemist. Maar hij is vrolijk en actief en cb complimenteerde ons laatste keer met ons lekkere mannetje.

4. Gazy

Gazy Niet meer actief

lijntjes lijntjes.. hij lacht speelt is gelukkig toch?
    uitzonderingen op de regels zijn altijd de mooiste!

(mijn dochter zit op de 2,5+lijn, nog even en ze heeft geen lijntje meer :D ) )

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb er geen percentielscores van, maar onze oudste (geboorte 4330 en 53 cm, dus gewicht en lengte +2) groeide in eerste instantie qua lengte +1 en gewicht op de 0-lijn. Rond 9 maanden zakte ze fors af en groeide vervolgens verder met lengte op de 0-lijn en gewicht -1.
    Onze jongste werd geboren met 3600 gram bij 49 cm, dus lengte gemiddeld en gewicht +1. Zakte heel snel af en heeft door een hartritmestoornis een lastige start gehad, waardoor ze heel snel met gewicht zakte tussen -1 en -2. Lengte bleef wel gemiddeld. Pas sinds een maand of 2 is ze aan het bijtrekken en groeit nu lengte gemiddeld, gewicht -1.
    De kinderarts geeft aan dat gewicht 1 lijntje onder de lijn die ze voor lengte volgen, eigenlijk de groeiverhouding is die ze het liefste zien :)

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Volgens mij is het vooral belangrijk dat ze in de lengte blijven groeien.

Hier ging het trouwens heel erg in stapjes. Dus eerst gewicht erbij, dan groeien in de lengte maar hetzelfde gewicht houden, dan weer gewicht erbij enzovoort. Dus dan is het maar net op welk moment je gaat wegen en meten.

Niet teveel zorgen maken dus, en zeker met het wegen kan net na een voeding of net na een poepluier heel veel verschil maken!

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Geef je borstvoeding? Zo ja, dan kun je ook een grafiek invullen op
    borstvoeding.com
    De curve die het consultatieburo aanhoud is voor kv-kindjes, die een andere groei hebben dan bv kindjes..

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Bedankt voor de reacties!
    Ik geef geen bv (enkel de eerste 6 weken gedaan). En onze jongen lacht idd en is een blije baby. Maar ja, als er dan zo een periodes optreden zoals nu dat hij niet eet zoals de gemiddelde baby zou moeten eten begin je je al snel zorgen te maken.
    Ik ga in ieder geval proberen me er niet te veel mee bezig te houden met die percentages en het consultatiebureau niet al te nauw nemen als ze hierover iets zeggen.

9. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Niet te druk om maken, zolang hij een vorlijke baby is die goed eet, drinkt, slaapt en speelt is er weinig aan de hand :)
    Hier hebben we juist het tegenovergestelde.
    Vorige week op CB geweest en toen woog Ivan 6235 gram en is 59,5 cm lang.
    Hij is met z'n 2 maanden dus best wel heel erg zwaar, maar hij is helemaal niet extreem dik en hij eet normaal, hij heeft de nachtfles zelfs laten vallen.

Lekker van je kleintje genieten :D
    Geen één baby is het zelfde, en gelukkig maar ;)

Share This Page