Is er een dierenarts in de zaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door Within, 6 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Kleine situatieschets;

Mijn moeder heeft 5 katten. 1 kater (die is eigenlijk van ons, maar was niet te scheiden van 2 andere katten) en 4 poezen. De kater is gecastreerd en 1 van de poezen is gesteriliseerd. Geen van allen komen buiten op de gesteriliseerde poes na, 2 van de 3 proberen het niet eens en de 3e rent dan ook meteen weer naar binnen.

De katten zijn 8 (2x), 6(2x)en 4 (de kater) en al sinds kitten af aan bij mijn moeder. Die van 8 toen ze 5 weken waren (beide via de dierenambulance), die van 6 toen ze 8 weken waren en de kater is bij mijn moeder thuis geboren, zijn moeder loopt hier bij mij in huis.
    Waarom ik dit vertel? Om reacties van "dan moet ze ze weg doen" te voorkomen. Deze dieren zijn alles voor mijn moeder. Ze eet zelf liever nog droog brood dan dat haar dieren iets te kort komen. Er zit 1 maar aan; Ze zit in de WSNP, nu 1,5 jaar. Normaal vangen wij als kinderen de dierenarts kosten op mocht er iets nodig zijn, zo hebben wij het afgesproken. Maar ook wij zitten financieel even in zwaar weer met alle jaar afrekeningen, belastingdienst en de toch al dure decembermaand.

Het probleem;

1 van de katten is Amy. zij is 6 en een ontzettend lief en aanhankelijk katje. Zij heeft een vrij tenger postuur, altijd al gehad.
    Amy is dus niet geholpen. Romeo, de enige kater die ooit in de buurt van Amy komt, wel. Die 2 zijn dikke maatjes en niet uit elkaar te halen. Afgelopen zaterdag gingen we koffie drinken bij mijn moeder en toen schrok ik me kapot hoe dik Amy was.
    Na wat voelen aan de buik, blijkt haar hele baarmoeder opgezet te zijn en door andere symptomen (tepels donkerder, veel eten, zoeken naar plekken om weg te kruipen) kan ik niet anders bedenken als dat ze zwanger is. Echter is ze nooit buiten geweest, ze komt nog niet eens in de buurt van de deur. De enige rede die ik dan kan verzinnen is; Is de castratie van Romeo "fout" gegaan? Kan dat? Hij is 3 jaar geleden gecastreerd, dus niet heel recent. Het lijkt mij ook niet dat een kat spontaan zwanger word....

Weet iemand of dit kan? Heb al contact met de dierenarts opgenomen waar we al 15 jaar komen, wat we het beste kunnen doen zo. Maar de vraag of Romeo opeens kan dekken blijft me bezig houden..

(aub als je toch wilt zeggen "Als ze ze niet kan betalen moet ze ze weg doen", reageer dan niet... dieren kunnen net kinderen zijn, die doe je ook niet weg als de luiers toch te duur worden..)

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ze zou schijnzwanger kunnen zijn.
    Een andere mogelijkheid is een ontsteking.
    Weet je zeker dat er met geen mogelijkheid een andere kater bij kon?
    Want van de gecastreerde kater lijkt mij heel stug, dan was ze al eens eerder zwanger geweest.

3. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Wat ik weet van een oude kennis is dat dit wel kan, zij had ook een binnenpoes en kater en de kater was geholpen.
    Maar zon jaar later was poes toch echt mams van 3 kittens, deze kwamen nooit buiten.
    De dierenarts zei toen dat het heeeeeelllll soms voorkwam dat de zaadleiders van de kater weer aan elkaar groeide.
    Of dit kan of niet weet ik niet maar een andere mogelijkheid was er bij haar echt niet en er waren toch echt 3 kittens.

Kan het niets anders zijn??Zoals schijnzwanger of zoiets?

4. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Dit denk ik ook.
    Of schijnzwanger, of een ontsteking of tumor...ontsteking denk ik niet zo gauw, want dan zou ze wel pijn hebben.

5. DutchDiamond

DutchDiamond Niet meer actief

Inderdaad schijnzwanger
    Ontsteking
    Of een andere kater in de buurt geweest
    Romeo lijkt mij sterk
    Anders toch bezoekje aan de dierenarts om het zekere voor het onzekere te nemen?

6. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Als de kater gecastreerd is heeft ie geen ballen meer en kan dus niets meer wat betreft dekken.
    Heeft ie zijn ballen wel nog dan is ie gesteriliseerd en dan zou het kunnen.
    Een heel ander verhaal wordt het als meneer de kater een bal had die niet was ingedaald, die zou dan nog in de buikholte kunnen zitten en dan is het dus ook mogelijk.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou ook denken aan schijnzwangerschap. Kater die gecastreerd is kan toch niks meer:( Ballen zijn eraf dus er valt niks aan elkaar te groeien lijkt me. Wel bij een poes die op de oude manier gesteriliseerd is. Dus eileiders door geknipt.

Bij een ontsteking zijn ze vaak lusteloos, minder honger, koorts, buikt iets opgezet en vaak troep uit de achterkant.

8. GreyhoundLover

GreyhoundLover Actief lid

22 nov 2012
    199
    0
    0
    Gelderland
    Bij honden is het zo dat als ze "geholpen" zijn, ze nog vaak 1 shot "erin" hebben zitten en dat blijft vrij lang goed helaas... wie weet bij katten ook wel?? Heb geen verstand van katten...
    Succes ermee!

9. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Dat is bij honden hooguit een maand, de castratie van Romeo was drie jaar geleden....dat shot is allang opgenomen door het lichaam.

10. GreyhoundLover

GreyhoundLover Actief lid

22 nov 2012
    199
    0
    0
    Gelderland
    Ik dacht dat het langer was, maar drie jaar lijkt me overdreven ja hahaha

11. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Lastig. Zou toch proberen om naar dierenarts te gaan om alles uit te sluiten. Dadelijk is het "maar" schijnzwangerschap maar voor hetzelde geld is er sprake van tumor of echte zwangerschap....

12. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    hé bah wat een rottige situatie zeg!!

Als een kater gecastreerd is worden inderdaad de zaadballen verwijderd. Dat hij het vrouwtje gedekt heeft terwijl hij gecastreerd is, is inderdaad onmogelijk.
    Tenzij hij een binnenbal had/heeft gehad. Maar dat zou je even bij je DA moeten navragen, dat staat gewoon in het patientendossier.

Is er toch niet stiekem een kleine kans dat ze een keer buiten is geweest of er een kater bij haar in de buurt was? Een ongelukje is zo gebeurd.

Baarmoederontsteking is mogelijk, maar hier krijgen ze niet zo'n dikke buik van en vaak zie je dan wel uitvloeiing en ze zijn daar toch wel echt goed ziek van.

Schijnzwangerschap zou heel goed kunnen, maar hiervoor zou je toch even bij de dierenarts langs moeten, deze kan door middel van voelen of een echo maken kijken of de poes wel of niet zwanger is.

Succes!

13. Within

Within Niet meer actief

Dit is ze. Deze komt even van m'n mobiel, zal ff een andere foto plaatsen via m'n laptop hoe ze eerst was..

14. Within

Within Niet meer actief

En dit was ze. (ze is altijd al "tante" geweest)

15. koffiekoekje

koffiekoekje Actief lid

1 jun 2013
    167
    0
    0
    Lio Wiskunde
    Overijssel
    Heb geen antwoord voor je.. maar... wat een poepie.. :D

16. knap

knap Niet meer actief

Die kater is een snoesje ik hou meer van katers.

Ze ziet er wel zwanger uit.

Ze zou best ontglipt kunnen zijn hoor als ze krols is geweest. Ze zal niet de eerste en niet de laatste zijn.

Ze ziet er ( zwanger uit)

17. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ze ziet er inderdaad behoorlijk zwanger uit....

18. Within

Within Niet meer actief

Zo gek zat ik dus niet te denken... Maar stel je voor dat Romeo nog wel kindjes kan maken.. hoe kom je daar dan achter?

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dierenarts. Maar zou eerst eens met de poes gaan. Voor hetzelfde geld is ze "gewoon" schijnzwanger. Klinkt helemaal niet gek als ze normaal al tantetje speelt.
    En die van mij was ook altijd tenger en ging veel vreten. Leek goed drachtig maar dat was echt onmogelijk. Nu is het weer een slanke den. Gewoon teveel eten icm te weinig beweging. Mocht ze wel zwanger zijn dan zal je met de kater moeten voor een test. Beter nu even voor alleen schijnzwangerschap gaan, dan niet en dat het misschien iets ernstigs is wat verholpen had kunnen worden.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    En niet toevallig een kattenluik waar een kater door naar binnen is gekomen?
    Sowieso lijkt het me wel slim als ze die poes laat helpen. Je hebt nu een grotere kans op baarmoeder en melkklierkanker. Of een ontsnappingspoging of kater binnen die voor een nestje zorgt.

Deel Deze Pagina