Vraag traject arbeidsongeschiktheid

Discussie in 'De lounge' gestart door Liekje81, 24 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wie heeft er verstand van, zie titel.
    Situatie: vriend 3 jaar geleden motorcrossongeluk. 2 nekwervels en 4 rugwervels gebroken, 2 klaplongen, 12 gebroken ribbel, enkel gebroken en hielbeen gebroken.
    Nek en rug zijn vastgezet. Hij bleef aan zn rug pijn houden. Naar orthopedisch chirurg, foto's en CT gemaakt. Niks boeiends te zien. Dus de rugpennen en schroeven zijn verwijderd. Pijn werd erger en weer terug naar orthopedisch chirurg. Weer foto's en CT, niks te zien. Uiteindelijk MRI gemaakt. Blijkt dat hij osteonecrose heeft in 2 rugwervels. Zn bot is daar dus afgstorven. Dit was niet te zien op de foto en CT. Als zij dit had geweten, had ze de boel er niet uit gehaald. Uiteindelijk bij pijnpoli terecht gekomen en experimenteel infuus met APD, wat bv ook gegeven wordt bij mensen met botkanker die daar bestraald zijn.
    Werkt uiteindelijk wel weer fulltime, als bakker, maar met morfinepleisters.
    Het gaat niet goed, mede door teveel hebben moeten werken, 6 dagen per week, omdat er iemand ontslag nam en er geen vervanger is. Hij heeft zn werkgever gesproken, en die 6 dagen zijn nu van de baan. Maar hij blijft pijn houden, veel misselijk ervan. Hopelijk trekt het na de vakantie weg, wordt het wat beter en hoeft ie geen overuren meer te draaien. Dat is echt funest.
    Maar, stel dat het niet meer lukt? En hij meldt zich ziek, hoe gaat zo'n traject er dan uitzien? Wat vervangend werk is er niet in het bedrijf. Stel dat ie na die 2 jaar toch niet kan werken? Wat dan?

2. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Geen idee hoe dit precies zit.

Maar ik wil wel zeggen dat ik verbaasd ben dat hij nog werkt... er zitten er met minder compleet thuis.

Echt een goede arbeidsmotivatie!!!

Volgens mij moet voor aow er gestart worden bij de bedrijfsarts, en dan kan er worden bepaald hoeveel hij nog kan werken. De werkgever moet kijken of er geschikt werk voor hem is.

Het kan maar zo zijn dat hij voor 50% wordt afgekeurd.
    Volgens mij krijg je dan ook 50 % aow.

Hoe dat allemaal zit weet ik niet.

einad, Ysabella, Indiana en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Het traject duurt echt de volle 2 jaar. De keuring door UWV komt pas aan het einde van die 2 jaar, in de tussentijd moet er met de werkgever, ARBO arts en hem zelf gekeken worden wat wel nog kan. Een vervroegde keuring bij UWV kan ook, maar daar weet ik de voorwaarden niet van.

Bij de WIA keuring door UWV wordt er gekeken wat hij nu verdient. Daarna bepalen ze een aantal banen die hij met zijn beperking nog wel kan doen en het loon wat daarbij hoort. Dan kijken ze naar het gemiddelde loon van 3 banen die hij op papier nog wel zou kunnen doen. Ze verwachten niet dat je ze ook echt gaat doen, het is alleen om het maatmanloon te bepalen. (ik kon volgens hun graafmachine bestuurder worden :roflmao:) Het percentage in loon wat hij met dat maatmanloon achteruit gaat ten opzichte van zijn huidige loon is het afkeurpercentage. Hoe meer je nu verdient, hoe sneller je meer afgekeurd wordt met de zelfde beperking... :rolleyes:

AOW is trouwens voor oude mensen, dat zal nog een paar jaartjes meer kosten voor hij dat kan krijgen ;)

Succes met het traject, het is een lange weg.

Leesteken, goblins en Liekje81 vinden dit leuk.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, ja aow duurt nog ff.
    Doordat hij altijd 's nachts werkt, verdient hij best veel. Dus dat is dan nu een voordeel?
    We hebben ook nog een aov, die keert 300 euro uit, maar weet nog niet hoe dat dan werkt.
    Ik kan ook nog wat meer werken gelukkig, we kunnen dan wel in ons huis blijven.
    Na de vakantie loopt ie 10 weken 2 dagen per week mee op de bakkersopleiding, als leraar. Hopelijk is er daarna wat mogelijk daar.

spruitjes en Youtan vinden dit leuk.
  5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, aan zijn arbeidsethos ligt het niet. Maar ja, dat nekt hem dus ook. En werkgever lijkt altijd heel begripvol, maar dan moeten er ineens toch 6 dagen gewerkt worden. We zijn er klaar mee nu, het gaat gewoon niet.

6. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Goed verdienen is een voordeel ja, hoe krom dat ook is in dat geval. In die 2 jaar moet de huidige werkgever ook mee passend werk vinden, dat kan ook bij een andere werkgever zijn. Hij kan na overleg met de arbo arts en zijn werkgever ook ergens geplaatst worden als proefplaatsing tijdens die 2 jaar. Dan hoeft hij dus niet meteen te solliciteren, maar kan eerst kijken of het andere werk wel gaat. Maar daar zitten ook weer allemaal regels aan en procedures die gevolgd moeten worden.

Liekje81 vindt dit leuk.
  7. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Voor hoeveel uren is zijn contract?
    Ik zou mij gewoon aan die uren houden en dan kijken hoe het gaat.

Dat hij 6 dagen en overuren niet aankan valt te verwachten met wat hij heeft moeten doorstaan. Zou dus gewoon harde grens trekken en zeggen, zeg werkgever het is niet dat ik niet wil, maar mijn lichaam laat het niet toe. En ik ga mij nu echt alleen nog aan de contracturen houden, anders moet ik mij dalijk misschien ziekmelden en daar zitten wij beiden niet op te wachten.

Veel overuren draaien en arbeidsongeschikt zijn passen niet echt in dezelfde zin. Behalve dat hij geen overuren moet draaien om arbeidsongeschiktheid te voorkomen.

Syane vindt dit leuk.
  8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    40 uur. Hij werkt nu een paar weken minder zelfs, maar het wordt niet beter. Het is natuurlijk van de zotte dat je je werk alleen maar kan doen met morfinepleisters.
    We wachten sowieso even af wat de vakantie doet, en dan hopelijk wil zn werkgever beetje meewerken met vrij geven 2 dagen per week om die 10 weken voor de klas kunnen staan. Maar we zijn wel in gedachten vast een stapje verder denken, en vroegen ons af hoe dat dan in zn werk gaat.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En dat laatste, het is dan zelf komen, of de winkel sluiten die dag. Mijn vriend heeft gewoon hart voor de zaak gehad. Achteraf denk ik teveel, en de werkgever vond het wel best.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Kleine kanttekening. ( is wel 15 jaar geleden dus kan intussen veranderd zijn)

Ik werkte in de zorg, dus ook onregelmatig, toen ik ziek werd. Stond op papier voor 20 uur maar werkte regelmatig rond de 36 uur. Maar bij het keuren voor de wao keken ze alleen naar de 20 uur die op papier stond ( en niet naar de 36 uur die ik regelmatig werkte).

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Is hij voor die uren die hij nu minder werkt ziekgemeld? Het ligt ook aan de arbeidsvoorwaarden, bij ons krijg je 2 jaar lang 100% uitbetaald, 1 jaar is volgens mij een wettelijke verplichting. Heftig hoor, als ik het zo lees, sterkte!

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee, volgens mij niet.

13. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.315
    8.812
    113
    Vrouw
    Hij wordt ziekgemeld en blijft 2 jaar in de ziektewet. Na die 2 jaar gaat Uwv het overnemen. Hij gaat dan keuringen krijgen bij de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige. Hun gaan een rapport opstellen wat zijn mogelijkheden zijn. Aan de hand daarvan kan hij arbeidsgeschikt worden verklaard, deels ongeschikt of volledig ongeschikt. In het geval van een volledige afkeuring krijgt hij een WGA of IVA uitkering. Bij een WGA krijgt hij om de +/- 2 jaar een herkeuring. Bij een IVA is dit niet zo en is hij 'voorgoed' afgekeurd. Bij een gedeeltelijke afkeuring krijgt hij een WGA uitkering die zijn gedeeltelijke loon aanvult tot zijn loon die hij verdiende op het moment van ziek melden.

Het kan makkelijk gaan bij Uwv, maar ook heel moeilijk zoals bij mij het geval was en is. Ik ben al 11 jaar steeds weer bezig met het Uwv en heb zelfs een rechtzaak gehad. Momenteel heeft Uwv een onafhankelijk bureau ingeschakeld die hun advies moet geven over mijn situatie.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Heel helder, bedankt!
    Wat vervelend van je eigen traject, succes!

Mim89 vindt dit leuk.
  15. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.315
    8.812
    113
    Vrouw
    Graag gedaan. Dankjewel!

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.684
    18.754
    113
    Vrouw
    Bestaat er in Nederland niet iets als medisch ontslag?
    Dus dat je nog wel zaken kan maar niet meer uw eigen job?

17. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    @missle ik word oud...
    Aow en wao altijd doormekaar gehaald,

Arbeidsongeschiktheidswet of wet op arbeidsongeschiktheid.
    Algemene ouderdomswet...
    Wet op algemene ouderdom
    Pfft...
    En de WIA onthoud ik al helemaal niet. Hahahaha

Mijn excuus

missle vindt dit leuk.
  18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, daar gaat het hele euvel over idd. Dat is de WIA hier in nl.
    Mijn collega bv zit in de wia, is voor x percentage afgekeurd, en kan dus dit werk wel doen, maar wegens dr medische reden niet meer dan x aantal uur.

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Neemt hij dan nu die uren op als vakantie uren? Dat zou ik dan sowieso anders gaan regelen.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zal het eens vragen. Denk van overuren. Zn werkgever is met vakantie. Die spreekt hij dinsdag hier allemaal over.

Deel Deze Pagina