Heeft iemand verstand van hypotheken? Ik wil, zonder daarvoor naar allerlei banken en instanties te moeten een beetje inzicht krijgen hoeveel hypotheek we ongeveer kunnen krijgen. Maar tussen de Hypotheker en de Rabobank zit 35.000,- verschil!!! Ik vind dat nogal wat! Wie heeft er ervaring? Welke site is het meest betrouwbaar? Of zat er bij jullie ook nog een verschil tussen de berekening op internet en de uiteindelijke maximale hypotheek?
Bij ons zat er heel veel verschil tussen. Kijk ook naar de maandlasten die er uit rollen. Wij zijn nu al heel wat jaren verder. Maar wij konden bij de meesten bij de berekening op interner ergens tussen de 240 000 en 275 000 lenen. Bij de postbank kwamen we toen uit op 350 000. Maar als je dan de maandlasten zag! We zijn bij postbank dus niet eens meer langs gegaan, die konden we gewoon niet serieus nemen. Dat was echt vragen om problemen. De maandlasten liggen dan al zo hoog dat we bijna niks leuks meer hadden kunnen doen. En dat betekent dus ook dat je nergens meer op kunt bezuinigen als het financieel tegen zit. Wij hebben uiteindelijk een 'onafhankelijke' hypotheek adviseur ide arm genomen. Zij kunnen gewoon veel meer hypotheken vergelijken. Ik weet trouwens niet of hij ons 'het beste' advies heeft gegeven. Want ondanks het feit dat mijn man en ik ons echt wel ingelezen hebben, vond ik het allemaal zo ondoorzichtig. Echt vervelend om voor zo'n belangrijk iets op een ander te moeten vertrouwen. Maar goed: wij zijn eerst vooral gaan kijken naar wat wij als maandlasten wilden missen. (En dat is wat anders dan we aan maandlasten konden missen!! Hoewel die twee tegenwoordig wel wat dichter bij elkaar zitten, geloof ik.) En daar en ik nog steeds heel blij mee. Ik kon gerust nog een dag minder gaan werken toen onze oudste geboren werd en daar hebben we niet voor hoeven bezuinigen en gewoon op vakantie en regelmatog uit eten kunnen e.d. We hebben een flinke buffer met spaargeld, waardoor we financiële tegenslagen kunnen opvangen en zelfs extra kunnen aflossen waardoor onze maandlasten lager worden. (Wie weet wat de toekomst brengt.) Voor mij zijn dat soort dingen belangrijker dan de maximale hypotheek nemen en het mooiste / grootste huis wat daar bij past. Ik zou dus niet vertrouwen op degene die jou de duurste hypotheek wil aansmeren. En natuurlijk wil je voordat je een huis gaat zoeken weten hoeveel je kunt lenen. Maar kijk ook echt serieus hoeveel je per maand echt wilt uitgeven en hoeveel je wilt overhouden en houd daar ook rekening mee als je een hypotheek afsluit. En ga daarbij laag genoeg zitten dat als je ooit in een situatie komt dat de lasten hoger worden (rentewijziging, andere vaste lasten die omhoog gaan etc.) dat je dit kunt opvangen.
Dankje! Inderdaad, de maandlasten zijn ook erg belangrijk! We nemen daarbij ook de stookkosten & onderhoud mee! We willen misschien die maximale hypotheek bijvoorbeeld wel inzetten bij een energiezuinige nieuwbouw woning, maar niet bij een ouder huis met veel stook en onderhoudskosten.
Ik adviseer zoiezo om niet het max aan hypotheek te doen, dan heb je in de toekomst met tegenslagen bijv. bij baanverlies nooit geen ruimte.
ik zou echt met iemand bij de bank gaan praten en dat bij verschillende banken.zo hebben wij dat gedaan.
Wij zijn bij de hypotheker geweest. Zeer te spreken over. We hebben nu een hypotheek alleen op mijn salaris. Geld van mijn man is voor extra's. Qua maandlasten zitten we nu bijna 60 euro lager als wat we aan huur betaalden (betalen echt weinig). Ook de stookkosten zijn hier stukken minder. Ik vind het belangrijk dat je naast je hypotheek ook nog kan leven. Ik heb zelfs op mijn werk aangekaart dat ik misschien een paar uur minder wil werken. Dat is hoogstwaarschijnlijk gewoon mogelijk. Ik vind leuke dingen doen en vakantie met het gezin heel erg belangrijk! Omdat wij in een goedkope regio wonen hebben we een mooi halfvrijstaand huis met garage en een fatsoenlijke tuin. Echt genieten!
Mijn man zit nog maar aan het begin van zijn carrière(met wel al een vast contract) en ik werk al minder i.v.m. onze dochter en zit ook nog lang niet op mijn max salaris (ook met een vast contract) Dat is de reden dat we toch wel een hogere hypotheek durven te nemen, wel alleen als HET huis voorbij komt, kan ook gerust over 5 jaar zijn. Maar als je dan toch op Funda kijkt is het wel handig om naar reeële opties te kijken
Het is natuurlijk eigen keuze hoor, wij zitten ook aan begin van onze carrière maar toch absoluut niet de max gedaan we hebben zelfs hypotheek op 1 inkomen gedaan.. Als we een paar jaar verder zijn dan kijken we wel weer verder, hoe groot de zekerheid ook is dat mijn man de komende jaren aanzienljjk meer zal verdienden speelde wij liever op safe en een goede adviseur zou een top hypotheek ook afraden. Moet zeggen dat wij gelukkig voor weinig geld een top huis hebben gevonden, wel een kwestie geweest van rustig rond kijken.