Doop vraagje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door saartje27, 6 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hoi,

Ons zoontje word over 2 weken gedoopt. We zijn druk bezig met de voorbereidingen, en blijven alleen hangen bij het probleem wie hem vast gaat houden.

De peetouders of de ouders zelf?

Groetjes

2. mariette74

mariette74 Nieuw lid

6 feb 2008
    1
    0
    0
    Hoi,

Onze zoon is ook gedoopt en wij hebben het zo gedaan. Ik heb hem de kerk binnengedragen en bij het dopen heeft zijn peettante hem vastgehouden. Wij vonden dit heel mooi en goed zo.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Groetjes, Mariette.

3. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hoi,

Bedankt voor je reactie.
    Onze zoon heeft een peetoom en een peettante. Hoe kan je dat dan het beste verdelen? We hebben echt helemaal geen idee hoe we het allemaal moeten gaan doen zeg maar.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Heb je geen voorbereidingsavond gehad? Op het moment zelf wijst zich dat ook wel hoor... de pastor zal bepaalde dingen aan mensen vragen om te doen. Wij hielden zelf onze kinderen vast bij het dopen maar de mitjes (hebben geen peters) werden er zeker ook bij betrokken. Gaat vanzelf.

5. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Als je niet kan kiezen en je bent bang voor scheve gezichten, dan zou ik, als ik jou was, je kindje zelf vasthouden of je man.

6. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    er word 2x water over het hoofdje gedaan zo kan zowel de peter als de meter tijdens de doop de kleine even vast houden

7. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Nou dat heen en weer gepak van het kind lijkt mij in ieder geval niet echt ideaal.
    Mijn vader heeft ons zoontje de kerk in en uit gedragen, mijn man heeft ons zoontje vastgehouden tijdens de doop.
    (ik ben niet katholiek, dus bij wij hebben geen peetoom/ tante.)
    Maar het is zoiets speciaal, ik zou zelf je kindje vasthouden! ;)

8. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    We laten onze zoon niet in een standaard kerk dopen, maar in een kapel waar zijn opa werkt. We hebben we een gesprek gehad met de pastoor die de doop gaat doen. Hem maakte het niet zo veel uit wie de kleine vast houd. Maar we wisten dus niet wat de normale manier is zeg maar.

In elk geval wel bedankt voor jullie reactie's

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat iemand anders dan de ouders het kindje vasthield bij de doop. Wel dat iemand anders natuurlijk het kindje komt binnendragen, omdat de vader en moeder bij de kerkdienst aanwezig moeten zijn en de vragen van het formulier moeten beantwoorden.

10. snoemf

snoemf Actief lid

4 nov 2007
    191
    0
    16
    wij hebben kevin zelf de kerk ingedragen en zelf vast gehouden bij de doop
    peetoom en tante stonden erbij.
    ook de kinderen uit de kerk mochten erbij komen staan.

11. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Ik ga vanavond nog eens met manlief overleggen wat hij het leukste vind.

Bedankt voor jullie reactie's

12. JosM

JosM Lid

9 jun 2007
    31
    0
    0
    Zelfstandig ondernemer
    St. Odilienberg
    Traditioneel is het de vader die het kind "ten doop draagt". Vroeger was het zo dat de vrouw 10 dagen in bed bleef liggen na de bevalling en aangezien het kind z.s.m. gedoopt MOEST worden werd dit door de vader geregeld.
    De Peter en de Meter zijn er voor het toezicht, zij moeten toezien dat het kind een goed katholieke opvoeding krijgt.
    Aangezien wij niet zulke goede katholieken zijn en omdat ons kind eigenlijk uit traditie gedoopt is hebben wij in overleg met de pastoor gedaan wat WIJ het prettigst vonden, wij hebben de hele familie en alle vrienden erbij betrokken!

13. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier heb ik hem gedragen de kerk in en ook vastgehouden tijdens de mis. Tijdens het dopen zelf heeft papa Joris vast gehouden!

14. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    We zijn er uit gekomen.

Papa draagt de kleine de kapel in en ik houd hem tijdens de dienst vast. De peetoom en peettante houden hem vast tijdens het aansteken van de paaskaars.

Groetjes

15. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Op verzoek Ts gesloten.

Kwebbel

Deel Deze Pagina