maandag beginnen bij mijn nieuwe werk vertellen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Angel Eyes, 14 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Hoi,

Nou je hebt misschien mijn eerder berichtjes gezien. Ik ben aangenomen op voor mij een droombaan. toen ik nog niet zwanger was. nu ben ik 5 weken zwanger en maandag ga ik beginnen. ik heb eenmaand proeftijd en dacht eerst dat ik het beter na mijn proeftijd kon gaan vertellen. nu berkuipt me af en toe het gevoel dat ik het beter wel eerder kan zeggen. Ik wil het dan halverwege de proeftijd zeggen dan heb ik als het goed is het hartje gezien.

Ik kom te werken in een groot kindercentrum, je zou dus verwachten dat ze dat wel vaker hebben meegemaakt. maarja onzekerheid is ook hoog. zonder een baan ga ik het echt moeilijk krijgen.

wat zouden jullie doen? in je proeftijd vertellen of daarna?

2. Haushinka

Haushinka Actief lid

9 okt 2006
    125
    0
    0
    Ik persoonlijk daarna. Maar dat komt omdat ik nog geen goede ervaringen heb gehad met werkgevers. De mijne waren allemaal ikke ikke en de rest....
    Misschien is het een hele verkeerde gedachte van mij, maar werkgevers kunnen je tegenwoordig alles flikken en er zomaar mee wegkomen, werknemers hebben nauwelijks rechten meer. Daarom sta ik er nu tegenover van; wat jullie kunnen, kan ik ook.
    Maargoed, aan mij heb je dus niks, omdat ik geen goede ervaringen heb met werkgevers...

3. Niet meer actief

Hoi Angel Eyes,

Ik ben meestal zo eerlijkheid gaat voor alles.

Ik denk dat je met 2 dingen rekening moet houden.
    1: Je bent pas 5 weken zwanger Ik hoop het niet maar je weet het nooit de eerste 3 maanden zijn cruciaal er kan nog zoveel gebeuren.. En ik denk dat je het misschien als je al een tijd bij een werkgever had gezeten het misschien ook pas had vertelt na 12 weken.

2:Ik zou een goede relatie met mijn werkgever willen en ik zou het dus wel vertellen, want wat voor verstandhouding krijg je anders.

Verder ik weet niet wat voor contract je hebt of je half jaar of een jaar contract hebt gehad als je een half jaar hebt gehad zou ik het zeker vertellen, want anders lig je er misschien na het half jaar uit en dat is nog veel vervelender dan wanneer je nu weer moet zoeken naar een baan.

Als je een jaar hebt kan je er nog over denken.

Ik zou het wel vertellen, maar ik heb dan ook eigenlijk altijd goede ervaringen gehad met werkgevers.

Veel succes met je keuze!

Liefs Nathasja

4. Angel Eyes

bedankt voor jullie reactie's

nou ik heb dus een half jaar contract en inderdaad de kans dat ik er alsnog uitlig over een half jaar terwijl ik hoogzwanger ben is aanwezig. en ik ben normaal gesproken ook wel eerlijk. dus ik neig er ook naar om het tijdens mijn proeftijd te vertellen. wel na 3 weken zodat ze al hebben kunnen zien wat ik waard ben.

ja ik weet dat ik nog maar pril ben, en dat het nog fout kan gaan. maar het kan ook goed blijven gaan en met die gedachte denk ik nu even om bij alles stil te staan.

lastig dit hoor. nou ik heb nog een week of drie om het te bedenken.

5. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ik vind het een moeilijk dilemma.
    Aan de ene kant zeg ik eerlijkheid voor alles en ook wat Tassie schrijft een goede verstandhouding met je werkgever is ook erg belangrijk, maar aan de andere kant heb ik ook een aantal maal met eigen ogen gezien dat ze niet blij waren met zwangerschappen en dat het beloofde contract toch ineens een andere wending kreeg.
    Een collega van me is zwanger geworden in haar proeftijd (die was 2 maanden) en heeft haar mond gehouden. Vervolgens kreeg ze het beloofde jaarcontract wat omgezet na een jaar zou worden in een contract voor onbepaalde tijd.
    Na 3 mnd vertelde ze dus over haar zwangerschap...ze heeft nog een aantal maanden gewerkt maar blij waren ze er niet mee.
    Na haar zwangerschapsverlof had ze alleen de keuze om weer voor de volledige 40 uur terug te komen en m'n wg-er wilde niet naar minder uren gaan/gaf geen duimbreed toe..waarsch omdat ze dan wel wist dat ze er op een nette manier dacht vanaf te kunnen komen (en geen vast contract, maar weer een jaarcontract)
    40 uur werken was voor haar niet haalbaar dus...

Denk goed na voordat je een besluit neemt en calculeer in dat het altijd anders kan lopen dan je in eerste instantie gedacht had.

Veel plezier met je droombaan!

Liefs Mirre

6. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik denk dat zo'n onderwerp altijd moeilijk blijft... Uit veel verhalen blijkt dat als je te eerlijk bent bij een nieuwe baan het vaker negatief uitvalt dan positief...

Ik zou persoonlijk als ik in jouw situatie zit het wel vertellen (wel pas na een echo). Als hij ervoor kiest om jou "eruit te gooien" na je proeftijd heb je wel nog de tijd om nieuw werk te gaan zoeken. Als je dadelijk na een half jaar er alsnog "uitgegooid" zou worden ivm de zwangerschap dan is het nog moeilijker om een nieuwe baan te vinden. Tenminste dit is mijn mening erover.

Succes ermee, en heel veel succes met je nieuwe baan!

Gr. Miranda

7. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik zou het vertellen, maar pas na 12 weken, zoals je waarschijnlijk ook gedaan zou hebben als je nog bij je oude werkgever zou werken.

8. Angel Eyes

wederom bedankt voor de reactie's

maarja als ik niet tijdens mijn proeftijd er uit gegooid wordt dan zal het wel gebeuren na mijn half jaar contract en ik zoek liever een andere baan terwijl ik pas kort zwanger ben dan dat ik hoogzwanger moet gaan solliciteren. Ik heb gelukkig zat papieren en ervaring dus het zal tot na het eventuele zwangerschapsverlof even heel moeilijk zijn maar daarna komt het zoiezo wel goed.

blijft lastig. Ik hou jullie op de hoogte.

9. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Heel moeilijk, maar ik zou het ook pas na 12 weken vertellen....

Stel dat je er nu "uitgegooid" wordt omdat je zwanger bent (is dat trouwens geen disciminatie en volgens mij mag dat helemaal niet... niet om die reden tenminste, maar goed dan vinden ze wel weer wat anders....) dan heb je het zelfde dilemma bij een eventuele volgende baan. Zou je dan niet beter nu een half jaar werken en de kans dat dat contract niet verlengd wordt op de koop toe nemen? Daarnaast heb je dan wel een eerlijke kans gehad om te bewijzen wat je allemaal kan en in je mars hebt. Wie weet zijn ze zo ontzettend blij met je dat je gewoon mag blijven!

10. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    Van de zomer heb ik een soortgelijke vraag op het forum gezet. Ik was alleen 12 weken zwanger toen ik aan mijn nieuwe baan begon. In eerste instantie was ik er ook van overtuigd dat ik het pas moest vertellen na mijn proeftijd. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het wel te vertellen. Ik ben inmiddels door mijn proeftijd. Ik ben erg blij dat ik het wel verteld heb, voor mijn eigen gevoel en ik vind eerlijkheid erg belangrijk. Het is erg gewaardeerd dat ik voor wel vertellen heb gekozen. Een collega zei achteraf dat het niet gewaardeerd zou zijn als ik het achteraf had vertelt. Dat zet je je werkgever ook echt voor het blok. Het is een moeilijke kwestie! Ik bedacht mij ook als ze me er om de reden dat ik zwanger ben niet meer willen hebben, dan wil ik er niet eens werken!
    Een moeilijke beslissing! Veel succes, maar vooral ook van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

liefs,
    Cleo

11. laure

laure Lid

18 okt 2006
    15
    0
    0
    vakleerkracht l.o.
    utrecht
    sterkte met je keuze

12. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Gezien het feit dat je nog maar zo kort zwanger bent zou ik het nog niet vertellen. Het is heel normaal om het pas na 12 weken te vertellen.

Als je er erg mee zit zou je er voor kunnen kiezen het wel al eerder te vertellen maar het is niet voor niks dat je het pas met een maand of 6 of zo hoeft te vertellen toch?

Als ik jou was zou ik in ieder geval wachten tot na je eerste echo, het lijkt mij dat je werkgever daar wel begrip voor moet kunnen opbrengen.

Veel suc6 met beslissen en natuurlijk ook met je eerste werkdag en je droombaan!

13. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Ik zou het ook pas na het eerste trimester vertellen.
    Laat je tijdens je proefperiode van je goede kant zien. Dan kijken ze naar je kwaliteiten.
    En als je zwangerschap naar wens verloopt vertel het dan en vraag op de man af aan je leidinggevende of dat gevolgen heeft voor je contract.
    Succes!

Deel Deze Pagina