Hoi Vanilia, Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde gevoel als jij. Na een jaar nog niet zwanger dan duurt het naar verhouding toch zeker langer als bij de gemiddelde vrouw. 60 % van de vrouwen raakt binnen 3 maanden zwanger, 80 % is binnen het jaar zwanger 90% binnen 2 jaar en 2 % is onvruchtbaar las ik op een site. Natuurlijk zijn dit maar getalletjes en de aantallen zullen niet precies kloppen, maar toch...
Van de jonge vrouwen die een paar maal per week met hun partner vrijen, wordt 20 tot 22 procent binnen een maand zwanger, 56 procent na drie maanden, 72 procent na 6 maanden, 86 procent na 12 maanden, en 92 procent na 24 maanden. Kijk, als ik bovenstaande getallen lees dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat het bij ons zeker langer duurt dan gemiddeld?
Hey Jiska, Goed dat je je al weer wat beter voelt. En bij de ha langs gaan kan natuurlijk nooit kwaad. Bedenk je goed: ook in de mmm kan je nog besluiten een pauze in te lassen of om het toch op eigen kracht te proberen. Overdenk elk stapje gewoon goed samen. En over het gevoel dat ieder een zomaar ineens zwanger is: mijn ervaring is dat je (behalve hier op het forum) degene onderons die er lang om moeten wachten, bijna niet hoort! Een vriendin van een vriendin van mij vertelde onlangs dat ze zwanger was. Later verdelde mijn vriendin (die weet dat ik al zo lang bezig ben) dat dat meisje dus ook al 1,5 jaar bezig was, met de hele eerste onderzoeken in de mmm en alles erbij. En ik begrijp dat wel. Kijk, als ik nu zwanger zou zijn, zou ik het ook niet tegen iedereen erbij vermelden dat we zo lang bezig zijn geweest. Er rust toch nog een beetje een taboe op. Mensen vertellen het vooral graag als het wel snel is gelukt, wat dus een vertekend beeld geeft.
Hoi Hster, Daar heb je inderdaad gelijk in... Het lijkt wel alsof mensen het van de daken schreeuwen als het binnen 1 of 2 rondes raak is. Superzaad en nog meer van dat soort termen. Het kan evengoed nog, daar ben ik me zeker van bewust. Ik heb alleen wel het idee (dol op getalletjes als ik ben ) dat de kans steeds groter wordt dat ik (of m'n mannetje) iets mankeer en dat we daardoor bijv. alleen met hulp zwanger kunnen worden. Dat vind ik, ondanks dat er natuurlijk zoveel mogelijkheden zijn, toch een schrikbeeld... Ik zie dat bij jou alle onderzoeken verder goed waren? Dat geeft wel weer moed. Ik hoop dat het bij jou alsnog snel raak is, meid!
Het hangt ook allemaal van zoveel factoren af hoe snel het allemaal gaat, en de leeftijd speelt natuurlijk ook wel degelijk een rol, net zo goed als de leeftijd van je partner e.d. daar zal bij ons waarschijnlijk ook wel verschil inzitten, destijds was ik 25 en 27 toen ik zwanger raakte, en zoals ik al zei bij de 1e direct de 1e ronde al maar we waren toen ook net een stel konijnen, kon niet vaak genoeg zijn bij de 2e zelfs door de pil heen, en ook toen waren we net een stel konijnen... en nu bij de 3e waren we inmiddels 10 jaar verder plus dat dat "konijnen" gedoe toch heel wat minder was geworden, plus nog eens met dat zaad van hem waar we eigenlijk "niks' mee konden maar de week dat we weer even bugs bunny naspeelde is er toch "raak" geschoten.... hoe dan ook probeer niet al te veel (moeilijk moeilijk moeilijk ik weet het) naar andere te kijken die wel het "geluk" hebben direct of snel zwanger te worden maar vraag toch tegen de tijd dat jullie een jaar bezig zijn of er niet alvast een zaadonderzoek (semenanalyse) gedaan kan worden, daarmee kun je alvast een hoop onrust wegnemen en vaak zijn ze ook wel bereid dit "vlot" te doen... succes in ieder geval... hieronder ook nog een link waarbij je kunt lezen wat de kansen ongeveer zijn per cyclus e.d. http://www.fertimagazine.nl/zorgen/uitblijvende_normalekans.php
Hoi smoekie, Bedankt voor je antwoord. De info is ook heel duidelijk! Ik ben dus gisteren bij de huisarts langsgeweest en die heeft me ook voor een deel gerust kunnen stellen. Volgens hem het zo zijn dat het bij allebei helemaal goed zit en dat het dan toch langer dan een jaar duurt (hij zei in 20 % van de gevallen!). Verder trok hij, toen hij hoorde dat ik al een poos temperatuur en alles op het eerste gezicht lijkt te kloppen, een formulier uit de kast waarmee m'n man z'n zaad kan inleveren. Het is helemaal of we het zelf willen, zei hij, maar het kan dus zo. Hoeven daar niet eens meer samen voor langs de dokter. 'Na 4 dg. bel je even voor de uitslag' zei hij er bij. Heerlijk nuchtere en voortvarende man . Ik kwam er eigenlijk voor de grote stolsels die ik de laatste keer had. Omdat er ook stukje baarmoederwand (gelig) mee kwam denkt hij toch in de eerste plaats aan een hele vroege miskraam en (gelukkig!) niet aan een vleesboom o.i.d. omdat mijn cylcus verder tiptop in orde is. De opgezwollen buik komt zeer waarschijnlijk puur door een prikkelbare dikke darm. Hij heeft even gevoeld (alleen aan de buitenkant) maar voelde niets van een te grote baarmoeder o.i.d. Zo zie je maar weer hoe je jezelf bang kan maken voor niks ...
hoi meiden hier dan toch een "vrolijker" bericht wij zijn in totaal 18 ronde's bezig geweest en hebben 2 jr gewacht we stonden net op het punt om naar het ziekenhuis te gaan en ik was toch nog ...spontaan... zwanger zonder dokters etc.... en zie mijn banner tot nu toe gaat het goed ! Succes meiden ik weet zo goed hoe jullie jezelf voelen .. ik heb altijd pijn in mijn hart als ik het bij andere lees ! knuf Emma