waarom geen bijvoeding??

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ALeV84, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik vraag me af waarom het niet verstandig is om de eerste 6 maanden bijvoeding te geven? Ik geef elke avond een flesje nutrilon omneo aan mijn zoontje van 9 weken (omdat ik niet genoeg melk heb) maar dat is dus eigenlijk niet goed??

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ach, zo zwart wit wil het niet zeggen.
    Ik zal niet zeggen, het is slecht dat je nu een flesje KV geeft.

Als je kijkt naar het systeem van borstvoeding, wat berust op vraag en aanbod, dan kan je beter inschatten waarom het minder handig is om andere voeding ernaast te geven.

Als een kindje goed wordt aangelegd en er verder geen aanwijsbare onoplosbare oorzaken zijn om geen melkproductie te kunnen opbouwen dan kan iedere moeder voldoende melk produceren.

Voorwaarde is dat er goed wordt aangelegd en dat er frequent wordt gevoed. Als je kijkt naar de voedingssignalen van je kindje kom je uit op 8-12 keer per 24 uur in de eerder weken.

Je lichaam reageert daarop en zal zoveel melk maken als nodig. Wanneer je een tweeling zou aanleggen maak je dus ook genoeg voor 2 kindjes (Immers vraag = aanbod)

Als een kindje meer behoefte heeft (rond 10 dagen, 6 weken, 3 mnd, etc) dan stelt hij zelf een regeldag in. Door meer te vragen wordt er een seintje gegeven om meer melk aan te maken. Na een tijdje (dag of iets meer) zal je kijf zich aanpassen en meer melk aanmaken.

Ga je dit systeem onderbreken door kunstvoeding te gebruiken (en op dat voedingmoment niet te kolven) dan zal je lichaam na enige tijd denken, OK, op dit tijdstip moet ik geen voeding maken en die voeding wordt als het ware afgebouwd. Je productie wordt dus lager dan de eigenlijke behoefte van je kindje. Op die manier kom je in een soort cirkel.

Daarnaast is het voor de darmen van je kindje goed om alleen BV te krijgen. Dat heeft te maken met een beschermende coating die in de darmwand wordt aangelegd door de stofjes in de BV. Pas na 6 mnd zijn de darmen voldoende uitgerijpt om ook andere stofje te kunnen opnemen en te verwerken. dat is dan het moment om ook met andere bijvoeding te beginnen.

Er is nog een heel verhaal te vertellen over de beschermende werking in geval van allergie maar dan wordt deze mail erg lang.

Hopelijk is je vraag voldoende beantwoord.

Ilse

Deel Deze Pagina