Ik heb keelontsteking. De huisarts gaf aan dat ik 8 paracetamol mag en 4 ibuprofen van 400. Ik heb ibuprofen van 200, dus mag daar 8 van. Nu gebruik ik eigenlijk nooit paracetamol of ibuprofen, vandaar mijn vraag. Hoe kan ik dit het beste innemen? 8 keer 1 paracetamol met 1 ibuprofen? Of de ene keer 2 paracetamol en de andere keer 2 ibuprofen. Ik heb gigantische pijn en koorts, dus ik wil het graag zo optimaal benutten.
Ik had het trouwens aan de huisarts moeten vragen, dat weet ik. Maar ik voelde me zo ziek daar dat ik er geen moment aan gedacht heb.
Heb je een bacteriële keelontsteking? (Met witte plekken in je keel) Of een virus? (Roodheid maar geen zichtbare ontsteking) Voor de 1e kun je ab krijgen. Je kunt de pcm het beste elke 6 uur innemen, dus wat je per dag mag, delen door 4.
Kennis van me is apotheker en volgens hem mag je 2x paracetamol en 1x ibu 400 tegelijk innemen. En dit dan idd wel goed verdelen over de dag 5 a 6 uur ertussen
Volgens de dokter kun je niet zo vaststellen of het bacterieel of een virus is. Daarom geen antibiotica. Als de koorts donderdag nog hoog is dan moet ik terug komen en waarschijnlijk wel antibiotica.
Maar zou dat dan ook langer werken?Twee paracetamol werkt ongeveer twee uur goed, daarna wordt de pijn weer heel vervelend. Als het met ibuprofen net zolang werkt kan ik misschien beter wat meer spreiden zodat ik vaker dan om de 5/6 uur mag.
Wat raar. Als je met t lampje van je telefoon achterin je keel schijnt en je ziet witte plekken, dan is dat de ontsteking. Dat is bacterieel. Probeer maar eens.
Ik vind dat toch best veel eerlijk gezegd. Ik heb ooit een huisarts gehad die zei - omdat ik migraine had- neem om de 4 a 6 uur maar 3 paracetamol en 2 (400 mg) ibuprofen Ik heb de hele boel onder gekotst en dat kwam niet door mijn migraine. Ibuprofen is ontsteking remmend, persoonlijk zou ik dan alleen de ibuprofen slikken en kijken of daardoor de pijn en ontsteking minder worden. Uiteindelijk moet je doen wat voor jou goed werkt, maar ik zou persoonlijk dan ''opbouwen'' om te kijken of het met minder ook goed te doen is.
3 paracetamol en 2 ibuprofen? Toch niet tegelijk hoop ik. Wat ik mag van de dokter mag ook maar voor een paar dagen. Alleen ibuprofen zou kunnen, maar in verband met de koorts is paracetamol toch ook wel fijn.
Dat had ik vannacht al gedaan inderdaad. Mijn man werd raar wakker toen ik met de zaklamp van mijn telefoon en een spiegel mijn keel zat te bestuderen midden in de nacht. Het is rood met witte vlekken inderdaad. Maar volgens de dokter kan de ontsteking van een virus zijn. Omdat ik ook griep heb zou het eerder naar een virus neigen zoals ik het begreep.
Ja wel tegelijkertijd! Dat was me toch een leuke middag boven de toilet. Ik was overigens gelijk genezen van ibuprofen en paracetamol haha. Ja als je koorts hebt is paracetamol ook wel fijn, je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt, je weet hoeveel je maximaal mag slikken, kijk wat goed werkt. Bij mij werkt ibuprofen (400mg) bijvoorbeeld 4 uur perfect en paracetamol doet bij mij bijvoorbeeld echt helemaal niks. Ik zou trouwens wel zorgen ( als je 's nachts wakker word van de pijn) dat je voor dan ook nog 400 mg ibuprofen hebt tegen de keelpijn zodat je verder kan slapen.
Wow dat was veel tegelijk dan! Heb nu 2 paracetamol en 1 ibuprofen 200 tegelijk genomen. Pijn zakt weg. En omdat ik vannacht niet kon slapen van de pijn word ik heel moe nu. De kids zijn bij de oppas. Ik heb me ziek gemeld op het werk, wat ik heel vervelend vond. Heerlijk slapen nu. Bedankt voor alle reacties!
Dit zegt mijn arts ook inderdaad. Het is ook zo dat je lichaan even nodig heeft om een spiegel op te bouwen. Dus het is belangrijk om de tijden en hoeveelheden vast te houden die je kiest. Sterkte ermee! Een keelontsteking is echt rot
In het ziekenhuis krijg je standaard 4x2 paracetamol, je bouwt een spiegel op. Op het pakje staat max. 6 per dag maar dat mogen er dus ook 8 zijn. Ik zou dat zelf eerst proberen, misschien heb je dan die inbuprofen niet nodig als je eenmaal eem spiegeltje hebt opgebouwd.
Dat is wel idioot veel! Ik moet ook zo een hoge dosering ibruprofen slikken, maar dan wel met maagbeschermers en zelfs dan voel ik regelmatig een golf misselijkheid.
Advies is om een spiegel op te bouwen can de pcm 4 keer per dag 2 tabletten. Dan werkt het ook beter dan meer verdeeld. Wat je dan kan doen is de iboprufen er tussendoor nemen maar ook op gezette tijden. Doe je dit random zal het ook veel slechter werken. En je kan idd geen onderscheid maken tussen viraal en bacterieel door hoe het eruit ziet. Dus advies van de huisarts is gewoon goed! Heel veel succes en dat het snel over mag zijn!
Ik neem zelf altijd elke 4 uur 2 pcm en 1 ibu (400). Bij mij werkt het echt niet langer. Doe ik alleen als ik echt ziek ben.
Je neemt 4x op een dag 2 stuks pcm. Daarbij zou ik bij elke keer pcm 1 ibu nemen. Dit versterkt elkaar. De pcm op gezette tijden voor een spiegel. Werkt 1 ibu niet zou ik in de ochtend 2 nemen en voor het slapen 2 en daarnaast 4x 2 pcm Maar voor nu zou ik het verdelen kijken hoe dat gaatm
Ook van een virus kun je witte stippen krijgen trouwens. Je slikt over de dag heen 4*1000mg pmol 8-12-1700-2300 En 4x ibu 400 Dat kun je gerust op het zelfde moment slikken. Werkt anders. Ibu is ook ontstekingsremmend. Veel, heelveel drinken! En wordt het meer: de ha bellen. Veruit de meeste keelontstekingen zijn bacterieel.
Toen ik spit in de rug had slikte ik eerst diclofinac en daarna ging ik ook over op 2 pcm en 1 ibu per keer. En dan verdeeld over 6 uur geloof ik. Dit was dan laatste uurtje à 1.5 wel even afzien.