Vanaf welke leeftijd begonnen jullie? Normaal is 6 jaar ofzo maar sommige wetenschappers spreken dit tegen.. Ben benieuwd, wat jullie??
Wat spreken wetenschappers tegen? 6 jaar lijkt me wel oud; mijn neefje van 4 zit nu in groep 1 en daar komt het ook gewoon langs. Hier vindt ze (2j3mnd) letters al een tijdje interessant. Ze herkent er een paar, maar nog niet op volgorde ofzo. Ze heeft een alfabet-puzzel zodoende spelen we er vaak mee.
D. herkent een aantal letters en vindt het leuk ermee bezig te zijn. Af en toe mag hij op de pc wat typen en dan maken we samen woordjes als papa, mama, opa en oma. Als ik voorlees roept hij voortdurend: "Dat is mijn/jouw/tante A's/ papa's letter!" Als een kind het leuk vindt, waarom niet?
Hier zingt ze t alfabet tot de Q Maar ik denk dat rond de 4 jaar normaal is. Volgens mij pikken ze dat snel op alleen schrijven ze nog vaak letters verkeerd om
lettertjes leren kan heel jong(zoontje leerde klanken van letters voor hij 2 was)maar leren lezen en schrijven is een ander verhaal. het heeft nauwelijks met de leeftijd te maken maar met de ontwikkeling van het kindje. ze leren lettertjes met de klanken op de gr 1 op school. gr 3 leren ze lezen en schrijven. maar er zijn heel veel kinderen die al voor gr3 kunnen lezen en schrijven.
Bedoel je alfabet als het rijtje, of alfabet als met letters bezig zijn. Het eerste kan mijn 6,5 jarige ook niet. Hij kan wel stukjes van het liedje aanvullen. Het boeit hem niet zo. Maar met letters bezig gaan deed hij vanaf 5,5. En daar was hij redelijk laat mee in zijn kleuterklas. Hij leest nu boven het gemiddelde van de klas, dus zelfs laat beginnen zegt niks over. Dat rijtje komt wel eens..
Als de interesse ervoor is. Mijn oudste was al heel vroeg geïnteresseerd in letters en cijfers en kon voor haar tweede al het hele alfabet lezen. Mijn jongste heeft er geen interesse in (en ook geen speelgoed ermee trouwens). Ik zou er niet mee bezig gaan als het niet vanuit het kind zelf komt. Maar waarom met 6 pas? In de kleuterklas leren ze de letters spelenderwijs. Echt lezen leren de meeste kinderen wel rond hun 6e.
Mijn zoontje was erg vroeg geïnteresseerd in letters en cijfers en kon met 1,5 jaar het gehele alfabet lezen. Zijn hobby was dan ook kentekenplaten lezen. Schrijven kreeg hij met 3,5 jaar pas interesse in. Mijn dochter is nu 1,5 jaar maar die praat amper dus wie weet dat zij wel pas op de basisschool hier interesse in krijgt? Mij maakt het niet uit, hoe oud of jong je kinderen ook zijn als ze het leren, trots ben je toch wel!
Beginnen in de zin van...? De oudste kent alle letters, veel dubbelklanken en kan lezen en schrijven. Daar hebben wij amper aandeel aan gehad, heeft ze zichzelf grotendeels geleerd. Het alfabet als 'liedje' zong ze met 3/3,5 op het kinderdagverblijf... De jongste weet wat letters zijn en geeft ze soms ook 'namen', wel nog zelf verzonnen, in de zin van dat ze een k een m kan noemen ed.
Lekker laten gaan. Ze gaan het vanzelf interessant vinden, maar.............benoem de letters dan zoals we ze uitspreken! Dus niet een bee, maar de buh. Pee/puh, Es, ssss Zo leren de kinderen de letters op school en zo leren ze ook lezen!
Onze zoon kon het met 4 jaar in groep 1 ( het hele rijtje abc ) onze dochter die nu ruim 3,5 is kan het ook al een paar maanden maar dat heeft ze van haar broer, Hij schrijft nu met 5 jaar zijn naam,mama papa opa oma naam zusjes en naam papa en mama en hij kan Pim en pom schrijven Ik denk dat het een stukje interesse is, hij kan nu nl pas een beetje tekenen in kleuren, hij heeft er nooit interesse in gehad en het was altijd...ook op school een bult gekras over de kleurplaat, pas nu de juf zegt, hup even fatsoenlijk inkleuren anders kun je bij het volgende niet mee doen kleurt hij een beetje de kleurplaten in,maar met veel tegenzin Maar schrijven en rekenen is echt helemaal zijn ding en kan tot 1000 tellen en onder de 100 bij elkaar optellen en aftrekken
Hmm hier met net 2 doordat in dat little people winkelstraatje het liedje zit verwerkt. Vrij snel daarna begon ze her en der de letters van d'r naam te herkennen (ook in andere lettertypes) Losse woorden kon ze lezen vlak nadat ze naar school ging Maar echt lezen pas sinds groep 3. (Al leest ze nu wel echt alles wat ze kan vinden, ook boeken voor volwassenen als ze die interessant vind. Dus na een tijd stilstand.. Vliegt ze nu in 1x door naar het lezen van boeken van paar 100 bladzijden.) Het alfabet opzeggen zal ze ongetwijfeld nog kunnen dankzij de little people en het feit dat het natuurlijk ook in de klas hangt. Maar daar op oefenen hebben we nooit gedaan. Althans, niet met opzet
Mijn zoon zegt nu bijna foutloos het alfabet op en herkent alle blokletters. Hij is erg spelenderwijs bezig met cijfers en letters.. is nu 2jr 4mnd.