Mijn kleintje van nu 5 maanden (gecorrigeerd 3mnd) weigert resoluut de fles en nu merken wij zelfs dat het zuigen minder wordt. Wie heeft ook een baby thuis met sonde en weigert zij/hij de fles? Bij ons is het gedrag waardoor ze al bij het zien van de fles het op een schreeuwen zet. Wie herkent zich hierin?We hebben de beker geprobeerd maar ben bang dat het nooit wat zal worden
Hoi Samy, hier hetzelfde verhaal, maar dan gecombineerd met erg spugen. Heeft je dochter eerst wel goed gedronken? Rond deze leeftijd gaan ze bewuster drinken, begreep dat het vaker voorkomt dat ze dan dus gaan weigeeren nog te drinken als er een reden is waarom ze daar een hekel aan hebben. Rutger is met 29 weken geboren en heeft in eerste instantie alles zelf gedronken (met 34 weken begonnen; met 38 weken dronk hij zelf alles) en toen hij ongeveer 3 maanden oud was begonnen de problemen... Hij deed steeds langer over zijn flessen, wilde niet happen, draaide zijn hoofdje weg, begon met zijn hoofd te schudden en uiteindelijk zelfs al te kokhalzen (gevolgd door spugen). Hij heeft toen weer een sonde gekregen en daarmee zouden de problemen eerst opgelost moeten zijn... alleen spuugde hij zijn hele voeding er weer uit als hij via de sonde zijn voeding kreeg. Het blijkt dus gewoon te snel te gaan voor hem als het in een half uur ofzo naar binnen loopt, dus hij heeft nu een pomp en we laten de voeding met 120ml/uur naar binnen lopen - dus in principe 1u15m per fles. Ook op dit tempo begint hij vaak nog te spugen, dus dan zetten we de pomp stil en pauzeren we even. Meestal zijn we dus tegen de 2 uur per voeding bezig, en zijn flesaversie wordt alleen maar groter. We hebben ook een start gemaakt met fruit en groente en hij leek dit eerst leuk te vinden (en nog steeds wel), maar ook hierbij spuugt hij. Ben nu dus maar gestopt, uit angst dat hij hier ook een hekel aan krijgt. Wil eerst verdere onderzoeken afwachten. In eerste instantie werd gedacht dat het reflux was, maar hij wordt nu verder onderzocht op pylorustrofie. De prelogopediste denkt dat het met de fles nooit een succes zal worden - hopelijk wordt er met de onderzoeken een oorzaak van het spugen gevonden en wil hij daarna in elk geval wel eten van een lepeltje/uit een tuitbeker drinken. Heb je al eens geprobeerd de melk als pap te geven met een lepeltje door er rijstebloem door te doen? (Kreeg ik als tip van de prelogopediste; hier geen succes, maar misschien dat het bij jou wel werkt). Wat ik verder nu doe (we bieden de fles wel elke voeding aan, drinkt meestal max 10cc, vaak niks) is dat ik de speen op 1 plek houdt zodat R zelf weg kan draaien als hij niet wil, maar de speen ook weer terug weet te vinden. Ik ga zijn mondje dus niet achterna met de speen, laat het aan hem. Scheelt in elk geval bij hem enorm in stress rond het eten.
weigeren van de fles kan ook komen door negatieve mondstimulatie. Dan wil de baby niet (meer) drinken doordat hij negatieve ervaringen heeft, zoals uitzuigen (vroeggeboorte/ beademingsondersteuning) Of het opdringen van de fles, (Negatieve!) signalen waar je naar moet kijken als je de fles geeft zijn: fronzen, (hij wordt overweldigd en kan niet zo snel drinken) overtrekte handjes of anders overstrekken, het laten lopen van melk (dan gaat de fles te snel) Op het moment leren wij onze kinderen `therapeutisch voeden` Weet niet of het op google staat, maar als je toelichting wilt dan mag je me wel bp-en Waarschijnlijk komt een van de twee met een sonde thuis, omdat hij het drinken te vermoeiend vind. Als hij groter wordt zal hij vanzelf leren grotere hoeveelheden te drinken. Wanneer je de baby de fles kunt laten drinken zonder dat hij perse zoveel ml moet drinken, en de rest van de voeding per sonde kunt geven, blijft de voeding leuk voor de baby. Anders kan het hem gaan tegenstaan. Succes Samy ik hoop dat je iets aan bovenstaande hebt, of iemand anders. Ik heb er zelf wel veel aan. ik bedoel niet te zeggen dat jij het verkeerd hebt gedaan.
Hoi, Hier wordt ook geen fles gedronken. Hij is plotseling gestopt met drinken na 5 maanden gecorrigeert. Ondertussen proberen wij het ook niet meer. Lepeltjes is onze hoop!! Gaat langzaam beter! Wij hebben een team uit het revalidatiecentrum. Erg veel afspraken en erg weinig resultaat. We doen alles goed zegt de logo.... Maar ondertussen wel bijna overspannen geraakt van al het gezeur rondom dan centrum. Dus een tip: laat die mensen op het kinderdagverblijf komen. Ik vind de uitvinding medisch kinderdagverblijf ideaal!! Als het goed is heb je ook een ciz indicatie! Daarmee kan je zowel thuiszorg als mkd krijgen! Het is heerlijk. Ook kan je alles even aan een verpleegkundige vragen! Zie je handige dingetjes van andere kindjes (bv een schroefafsluitdopje voor de sonde). Iedereen daar langs laten komen zodat jij lekker mamma kan zijn. binnenkort komen de logo en fysio daar, dat ben ik dit jaar ook van plan voor de rs vaccinaties. De beste tip die ik heb gehad van de logo is kijken wat jij aankan. Het kan als ouder aanvoelen als vernedering, de eerste zorg over je kind is tenslotte voeden. Je kind zal dit voelen, dus stop als je zelf moe wordt van het weigeren!!!! Ook daar is de sonde voor!! Maar ook daarvoor kan je de verpleging van het kinderdagverblijf voor gebruiken!! Wij gaan trouwens over op de pegsonde!!! Iemand met ervaring?
Mijn mannetje was dan wel geen prematuur, maar heeft wel een PEG sonde gehad. Wat was ik er blij mee zeg, geen pleisters in zijn gezichtje. Geen sonde die verwisseld moet worden. Een PEG is zeer makkelijk in gebruik, tenminste dat vonden wij in ieder geval. Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar!
Hoi, fijn te horen dat mensen zo positief zijn over de Peg. Ik hoop dat mijn mannetje hem snel krijgt! Viel de operatie een beetje mee?
Ja viel ontzettend mee, maar ja was voor ons een operatietje van niks zeg maar. Maar ja het is en blijft een OK...Wij hebben helaas teveel ervaring op operatiegebied. Maar het is een kleine ingreep en alleen de eerste dagen zal het dompelen van de PEG wat pijnlijker zijn, maar daarna hebben ze nergens meer last van. Zie het maar als het draaien van een oorbel de eerste dagen. Dikke kus