goedenavond dames, moet even mijn verhaal kwijt hoor!' mijn vriend is voor zijn werk een weekje in zuid-afrika (witbank,arnold) als ik het goed schrijf. nu hoor ik dat de criminaliteit daar zo groot is dat ik bang ben hem niet meer terug te zien, die gedachten spoken de hele dag in mijn hoofd ben zo bang! hij reist elke dag een uur naar zijn werkplaats samen met zijn collega en savonds weer een uur terug naar het hotel. zijn er meer mensen in zuid afrika geweest en hoe hebben jullie dat ervaren? wil zo graag gerustgesteld worden liefs van mij
Chill! Wij zijn er in januari/februari nog geweest en heb niks gemerkt van de criminaliteit daar. Mijn man komt er vandaan en die weet de plekken waar je wel en niet moet zijn en wat je wel en niet moet doen. Dus niet door de arme townships gaan rijden (of er verdwalen zoals wij deden ) je autodeuren op slot houden, wegrijden als er iemand naar je toe komt etc. Ook niet bellend over straat gaan, dan vraag je erom beroofd te worden. Zelfde geld voor je portemonnee. Zorg dat je in een groep over straat gaat en liever niet in het donker. Dan komt het vast goed. Nee serieus, het valt echt mee, het is sinds het wk enorm verbeterd qua veiligheid en wij hebben het er super gehad! Hopelijk binnenkort weer
Ik zou gerustgesteld zijn. Mijn vriend heeft in johannesburg gewerkt een maand. Daar is het zo crimineel en gevaarlijk dat je vanuit het bedrijf 24 uur bewaking mee krijgt. Hij keek vanaf zijn werkplek (moest daar iets aanleggen) zo de sloppenwijken op en de lijmsnuivers hingen de hele dag aan de omheining. Maar dat zijn de extremen. Als er geen maatregelen zijn genomen kun je ervanuit gaan dat jouw vriend in een veilig gebied zit. Als voorbeeld, een meisje dat ik ken die heeft 3 weken in haar eentje rond getourt in zuid afrika. Je moet alleen weten waar je wel of niet zomaar kunt komen. Jouw vriend of zijn werkgever zijn daar echt wel van op de hoogte.
Wij hebben een paar jaar geleden 3 weken rondgereisd door Zuid-Afrika. Sommige delen zijn sowieso veiliger dan andere maar als je je idd aan de 'regels' houdt zal je niet zo snel iets overkomen. Wij hebben trouwens ook wel eens een praatje gemaakt met mensen die we tegenkwamen en tegen alle adviezen van mijn man z'n familie (wonen al heeeeeel lang in Pretoria) in ook de weg gevraagd aan voorbijgangers toen we de weg kwijt waren. Het is ons 100% meegevallen helemaal nadat we eerst een week lang alle horror en spookverhalen te horen hadden gekregen... Dus zou me niet zo snel zorgen maken hoor. Helemaal als hij daar bij een bedrijf is, die weten echt wel hoe het er aan toe gaat in de regio waar ze zitte
Ik ben in Johannesburg geweest. Uiteraard moet je waakzaam en alert zijn. Autodeuren op slot, niet zomaar stoppen voor mensen langs de weg o.i.d. Maar als je man een beetje oplet komt het echt goed! Sterkte!
Mijn man heeft vroeger ook een paar keer naar Zuid Afrika gemoeten, telkens een aantal weken. Zolang je man savonds niet alleen over straat gaat lopen moet je je écht geen zorgen maken hoor. Smorgens samen naar het werk, en savond samen terug is geen probleem. Het ergste dat hun collegas daar eens hadden meegemaakt was dat ze in een niet officiele taxi waren gestapt, ergens naar een uithoek zijn gereden, en daar al hun geld moesten afgeven
Wij zijn een paar jaar geleden ook naar Zuid-Afrika geweest. We hebben daar een maand rondgereden. Het was echt een super mooie vakantie. We zijn ook wel eens per ongeluk ergens terecht gekomen waar het niet veilig zo zijn. Maar eigenlijk is dat altijd goed gegaan. Je moet alleen geen krant lezen daar want daar word je inderdaad niet vrolijk van.
Mijn neef heeft 6 jaar in Zuid Afrika gewoond en nooit ergens last van gehad. Natuurlijk moet je bepaalde wijken mijden en je verstand gebruiken, maar het is daar prima te doen hoor. Er gaan ook veel nederlanders naar toe om van hun oude dag te genieten, dus zo erg kan het niet zijn. Don't worry!
Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar je woont. Ik heb familie in Pretoria, en ben er meerdere malen geweest. En daar is het echt gevaarlijk. Auto rijden met de deuren op slot, en s'avonds kun je soms beter niet voor een stoplicht stoppen. Grote winkelcentra's zijn ook allemaal ontzettend beveiligd. Gewoon overal op straat lopen zou ik echt niet doen.