Hallo allemaal, Gisteren de uitslag gekregen van de zaadtest...was niet zo positief. Er waren heel weinig levende zaadcellen, en er waren 'afwijkingen'te zien. De dokter deed er heel vaag over en ik snapte er eigenlijk weinig van. Toen ik vroeg hoe groot de kans is dat ik natuurlijk zwanger word zei hij heel klein. Jullie snappen wel dat ik er helemaal stuk van ben... Over 2 a 3 maanden moet de test over. Hopelijk komt er dan wat beter nieuws uit. Heeft iemand hier dit ook meegemaakt? En zo ja wat zijn dan eventuele volgende stappen die je moet gaan nemen? Weet iemand wat de dokter bedoeld met zogenaamde afwijkingen? Alvast bedankt, Groetjes van een hele verdrietige Debby
Hi Debby, Wat een vervelend nieuws zeg! Ik snap dat je er helemaal ondersteboven van bent. Ik denk dat de dokter bedoelde dat de zaadcellen niet goed bewogen ofzo, dat kun je namelijk zien in zo'n test. Wat je ook kan zien tijdens zo'n onderzoek is of ze 1 of meerdere staartjes hebben en of ze goed kunnen zwemmen. Wat je niet kan zien is of er (genetische) afwijkingen zijn die je aan je kindje zou kunnen doorgeven. Misschien ben je daar bang voor? Omdat de uitslag van de zaadtest een momentopname is, zullen jullie over 2-3 maanden terug moeten komen, om te kijken of het dan beter is. Pas na een paar 'slechte' uitslagen, kun je pas zeggen of het een blijvend probleem is. Soms is er een keertje een slechte test door bv. koorts. Maar het zou eigenlijk goed zijn als jullie nog eens wat meer uitleg kregen, want als je het nog niet helemaal snapt, heeft de dokter nog wat werk te doen! Je mag verwachten van je (huis)arts dat je goede informatie krijgt. Dus als je dat wilt, kun je nog een afspraak daarvoor maken hoor! Hopelijk ben je wat gerustgesteld hiermee. Heel veel succes en sterkte. Yule
hoi debby, wat een vervelend nieuws! maar de kwaliteit van het zaad kan heel erg wisselen. het kan dus best de volgende keer ok zijn. ook hoor ik vaak dat de gyn of fertiliteitsarts er anders (positiever) naar kijkt dan de huisarts. die hebben er toch meer verstand van. zijn jullie doorverwezen naar het ziekenhuis? en je hoort ook regelmatig dat er met een minder goede zaadkwaliteit toch een zwangerschap tot stand komt. en het is niet te hopen dat het zo ver komt, maar er zijn ook nog behandelingen die jullie eventueel kunnen helpen om zwanger te worden. met afwijkingen bedoelt hij zaadcellen die er anders uit zien. bij ons was dat 97% (die een afwijkende vorm hebben) en je ziet het resultaat. ik hoop dat je iets minder ongerust bent. veel sterkte ermee meid! ook voor je vriend/man! liefs, lauwie
Ik was inderdaad bang dat 'afwijkingen'betekende dat de kans groot was dat als we uberhaubt zwanger zouden worden dat het dan een 'afwijking 'zou kunnen hebben. Natuurlijk weet ik dat die kans er altijd is... Jullie hebben me inderdaad gerust gesteld....het woord afwijking zat me onwijs dwars. De dokter deed inderdaad erg raar.....hij gaf het telefonisch door en volgens mij had íe het druk want hij kapte het behoorlijk af. Volgende week is mijn eigen huisarts er weer...zij is een lieverd en neemt alle tijd om het me uit te leggen dat weet ik zeker. De test gaan we zeker nog een keertje doen (ga nu goed voor mijn mannetje zorgen lekkere vitamientjes e.d. hihihihi) Hopelijk is het dan wat positiever...en zo niet, dan laat ik me nog niet uit het veld slaan, tegenwoordig kunnen ze al een hoop met de zaadcellen die wel goed zijn! We zien t wel...dank je wel voor jullie geruststellende woorden dat doet me goed...! Hopelijk komt het helemaal goed... Groetjes Debby
Wat een vervelend nieuws zeg! Hebben jullie het via de huisarts gedaan? De testen kunnen erg verschillen. Mijn man zijn eerste test was ook erg slecht. 3 maand later had hij superzaad! Wel is hij foliumzuur en zink gaan slikken. Gebruik de zoekfunctie daar maar eens voor, je kunt daarme soms de kwaliteit verbeteren. Het is geen wondermiddel, amar je kunt het altijd proberen. In het ziekenhuis kijken ze geloof ik ook anders naar zaadtesten, zoals hierboven ook al beschreven staat. Hopelijk is het over 3 maand een betere uitslag. Wat ook de kwaliteit kan verbeteren is bepaalde leefregels, maar die zijn denk ik wel bekend. Gezond eten, geen strakke broeken aan, geen sauna, geen heet bad, enzovoort.
We zijn nog niet doorverwezen...we moeten eerst die test nog een keertje doen (dat is schijnbaar de normale procedure als de eerste test negatief is) als die weer negatief is moeten we naar de uroloog...die kan ons verder helpen...we gaan het afwachtten maar... Bedankt Groetjes debby
op 19 maart van dit jaar kregen wij ook slecht zaad nieuws, mijn man had er maar 1 miljoen en dat was te weinig zei de gyn, we moesten na 2 maanden nog maar is een zaad test doen anders werd het ivf , gelukkig hoefde dit niet want ik was al zwanger op de natuurlijke manier , week later kon ik de gyn bellen van ik ben toch zwanger. vriendin van mij is na 5 jaar ook zwanger geraakt op de natuurlijke manier , haar mans zaad was ook slecht ,was net kwark zo dik. ze heeft voor de zekerheid haar eileiders door gespoeld en opeens was ze spontaan zwanger heel veel sterkte en succes metzwanger worden want de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Hallo, Nog even een positief verhaaltje dan. Mijn vriend had ook zwak zaad en afwijkend zaad zoals de dokter zei. Nou wij dus ook helemaal van slag. 2 maanden later is het weer gecheckt en wat blijkt 90 miljoen zaadjes dus van zwak naar Perfect! Het kan nog alle kanten op gaan dus. Ik weet niet of het heeft geholpen maar mijn vriend heeft in die 2 maanden wel vitamine geslikt....Selium Zink. Zit in een potje samen van het kruidvat merk. Wij hadden zoiets baad het niet schaad het niet dus misschien kunnen jullie dat vast proberen. Heel veel succes met alles. Liefs Veer
Fijn om al die positieve verhalen te horen...krijg nu weer een beetje hoop Ik ga er alles aan doen om mijn mannetjes zaad gezond te krijgen Bedankt voor jullie reacties meiden Groetjes Debby
ik heb 3 weken geleden hetzelfde nieuws gekregen en ik ben doorverwezen naar de ferciliteitsarts.. 14 febr. zijn we aan de beurt... ik ben ook erg geschrokken... geen concentratie, bijna geen beweging.. veel abnormale cellen en een paar normalen.. ook wij kregen van hem te horen dat het een hele kleine kans is dat wij zwanger worden... ik weet wat je voelt.. ook wij moeten afwachten maar als ik hier op dit forum kijk dan krijg ik toch iets meer hoop als wat mijn dokter zei hoor.. ze kunnen tegenwoordig zoveel.. en het is een momentopname. het zaad schijnt ook al 3 maanden bij de man te zijn eer het er uitkomt zegt maar. dus hij kan 3 maanden geleden ziek zijn geweest (en dat is mijn man wel zo ongeveer) en dat daarom die zaadjes niet goed zijn.. vooral als hij koorts heeft gehad kan dit het geval zijn zei de assistente van de ferciliteitsarts van mij door de telefoon. maar we moesten maar even afwachten zei zij.
Jaaa het was voor mij ook heel moeilijk.....maar ik geef het nog niet op! Mocht jij al gelijk naar de arts? Wij moeten de test nog een keertje doen voordat we door gestuurd worden! Jij ook heeeeel veel sterkte...laat me weten als je meer weet Groetjes Debby
ja op zich zij hij je kan het nog een half jaar proberen omdat we nog maar ongeveer 7 maanden zijn gestopt dus nog geen jaar... maar omdat ik de pil het laatste half jaar verkeerd heb gebruikt (en die dus niet betrouwbaar was) zag ik dat niet zitten en toen heeft hij mij doorverwezen.. wij moeten straks ook vast nog een test laten doen hoor... en ja wie weet was het wel zo bar slecht dat hij het niet zag zitten, ik weet het niet...
Poeh meiden, ik heb t er toch moeilijker mee als verwacht...ik denk nergens anders meer op t moment beheerst het me hele leven! Ik stop manlief helemaal vol met vitamine...ik hoop dat t daardoor beter word.... Pfffff sorry hoor zo´n depri iemand op oudjaarsavond maar moest het even van me afschrijven. A.s. donderdag hebben we een afspraak bij de HA zij gaat ons precies uitleggen wat er aan de hand is...en hoe we nu verder moeten. Fijne jaarwisseling allemaal Op een vruchtbaar jaar!
Ik heb nu ook zink en selenium gekocht....en vitamine met alles erin....verder eet ie nu 3 stuks fruit op n dag en kook ik elke avond verse donkergroenne bladgroente......pfffffffffffffffff......manlief word gek van me...die hoeft sochtends niet meer te ontbijtten na al die pillen
wahahaha komt me bekend voor... die van mij slikt ook al selenium zink.. .en hij doet het zonder problemen gelukkig hoor.. hij doet gewoon mee.. maar elke dag groene groenten? nooit van gehoord... kijk je wel uit met teveel nitraat? dat is ook weer niet goed he.... liefs mij! iedereen een heeeeeeeeeeeel vruchtbaar 2008 gewenst alvast!