Beste verloskundige, Eigenlijk sinds het begin van deze zwangerschap ben ik flink aan het overgeven, maar de laatste week wordt het wel per dag erger. Soms moet ik zo vaak achter elkaar overgeven dat mijn maag helemaal leeg is en dat er alleen een beetje gal met kleine sliertjes bloed uit komt. Niet veel, maar een echt een klein beetje. Ik vroeg me af hoeveel kwaad dat kan? Verder vroeg ik me af hoe jezelf in de gaten kan houden wanneer je uitgedroogd raakt? Water kan ik soms nog wel redelijk binnen houden, maar ben toch bang dat ik te weinig binnen krijg. Naast het overgeven ben ik deze week ook al een paar keer aan de diarree geweest. Zal ook wel niet echt bevordelijk zijn voor de vochthuishouding . Vandaar dat ik er extra alert op wil zijn. En mijn derde en laatste vraag. Ik heb altijd begrepen dat dit verder geen kwaad kan voor de baby? Klopt dit? En wanneer moet ik wel actie ondernemen? Alvast bedankt voor het beantwoorden. Groetjes trees
HOi trees, Je kindje zorgt goed voor zichzelf en neemt jou reserves dus maak je geen zorgen over je kindje maar als je niets of weinig binnen kan houden droog je in de zwangerschap wat sneller uit. Belangrijk is dat je kan plassen en wat de kleur is. Als je dit weekeinde nog steeds overgeeft dan wil ik graag dat je of de huisarts of de verloskundige belt zodat je urine gestickt kan worden om te kijken of je niet uitdroogt ook kan je wat voorgeschreven krijgen voor de misselijkheid. Door het vele overgeven raakt je slijmvlies in je slokdarm geirriteerd en kan daardoor wat gaan bloeden. Zolang je niet alleen bloed opgeeft kan het geen kwaad. DOen hoor! maandag bellen! Imke