Vraag aan moeders 3 of meer kinderen

Discussion in 'Zwanger worden' started by Happygirl86, Aug 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    #1 Happygirl86, Aug 7, 2014
    Last edited: Aug 7, 2014
    Hoe doen jullie het met 3 kinderen of meer? Ik twijfel heel erg, voorsl financieel. Begin gaat misschien nog wel, wanneer worden de kosten hoger? Qua ruimte ed geen probleem.
    En leeftijdsverschillen met andere kinderen, kunnen ze ook goed met elmaar opschieten als er 4 jaar of meer tussenzit?

2. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Niemand? Wist ook niet goed waar ik hem moest plaatsen.

3. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Financieel is bij iedereen verschillend. Ik heb een laag inkomen en daarbij ben ik ook een alleenstaande ouder. Het gaat financieel moeizaam. Hoe ouder ze worden, hoe meer kosten.

Wat betreft leeftijd is moeilijk te zeggen. Ligt ook er aan hoe je kinderen zijn. Tussen mijn oudste dochter en oudste zoon zit ruim 3 jaar verschil tussen, ik vond dit ideaal. De jongste 3 zijn een drieling, dit is een heel groot verschil. De concurrentie is bij hun heel groot en maakt het soms wat moeilijk en ongezellig.

Mijn vriendin heeft haar oudste 2 kort achter elkaar gekregen, en daar merkte ik ook dat er meer strijd tussen hun zaten.

Maarja, dit bewijst niet dat het natuurlijk overal zo zal zijn :)
    Als ik mocht kiezen, zou ik voor 3 a 4 jaar leeftijdverschil kiezen.

Financieel is het wel belangrijk dat er ruimte overblijft om te kunnen sparen. Als dit er niet is, zou ik er nog goed over nadenken.

4. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    Ik vind het naarmate ze ouder worden ook steeds duurder worden. Gewoon de vaste lasten al. Dit is bij ons nu verder geen issue maar we merken het wel degelijk. IK zou daar echt goed over nadenken bij het krijgen van nog een kind.

Ook vind ik de belasting op het gezin (verzorging, aandacht etc) elke keer echt een tandje meer. Ik hoor wel eens van die verhalen: "nou, no3 doe je er "gewoon" even bij". Dat herken ik echt niet.

Ik heb de 4 vrij dicht op elkaar gekregen. De oudste was 5,5 toen no4 werd geboren. Ik merk dat er veel strijd is tussen de kinderen (competitie, aandacht) en dat is vaak ongezellig. Ik denk echter dat er voor elk leeftijdsverschil wat te zeggen is.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier 3 kinderen thuis (oudste van 23 is de deur uit) van bijna 18, 4 en 2 jaar. Ik vond dat nr 3 juist wel makkelijker was en ik dat "er zo maar bij deed". Qua kosten: ja een ouder kind kost iets meer qua eten en sport, maar aan de andere kant ben ik dat bedrag praktisch ook kwijt aan luiers, doekjes en vooral in de babytijd de babyvoeding. Ook groeit een klein kind sneller uit zijn kleding en schoenen waar de oudste daar dus veel langer mee doet. Het een heft het ander dus op. Ik voor mezelf vind een ouder kind in huis dus niet per definitie duurder dan een klein kind. Maar 3 kinderen kost natuurlijk wel meer dan 1.

6. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Ik ben moeder van 3 dochters. Tussen de oudste 2 zit ruim 2 1/2 jaar. Tussen de tweede en de derde ruim 7 jaar.
    De derde was bij ons onverwacht maar zeer welkom. Ik vind het leeftijdsverschil geen probleem. Het is juist heel leuk om een kleintje bij de wat grotere meiden te hebben. Ze vinden haar allebei leuk terwijl tussen de oudste 2 wel eens wrijvingen zijn. Wat verder heel normaal is.
    En ja 3 kinderen kosten meer dan 2 of 1. Als ze ouder worden gaan ze wel meer kosten. Onze oudste is nu 12 en wat betreft kleding en andere spullen wordt ze duurder.
    De kunst van budgetteren dus. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Wij hebben een gemiddeld inkomen. De afgelopen jaren hebben we minder inkomen gehad vanwege de studie van mijn man. Toen hebben we ons ook gered.
    Ik vind het geen enkel probleem om voor de kinderen en mij tweedehands kleding te kopen of te krijgen. Dat scheelt al enorm in onkosten.
    Luiers en voeding kun je vaak in de aanbieding kopen.
    Ik heb borstvoeding gegeven dat scheelt het eerste half jaar ook behoorlijk in kosten. Maar weet ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Ik vind de gezelligheid van 3 kinderen ruimschoots opwegen tegen de kosten.
    We kregen onze derde onverwachts maar we zijn er enorm blij mee.

7. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Dank jullie wel! Ik vind d gezelligheid ook waar zeggen! We hebben gemiddeld inkomen en moeten gewoon iets meer leren sparen, ik koop nogal graag ;) eerste jaren zullen meevallen, we hebben jongens en meidenspullen dus wat het ook wordt we hebben alles al op voorraad. Als ze wat ouder worden is het inderdaad dat ze ook wel inspraak krijgen maa zolang ze klein zijn kan de baby mooi alle kleren vaan broer of zus aan. We gaan er gewoon voor. Ik weet ook wel zeker dat als de kinderen ouder zijn (12) dat is weer meer wil werken en dan heb je nu de KDv kosten, die vallen straks ook weg dus. Heb je dan weer meer over, denk dat het wel goed komt ;)

8. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Wat leuk om te lezen.
    Veel succes er maar mee dan. Hoop voor jullie dat het snel 'lukt'. ;)
    We lezen het wel als het zo ver is.

Share This Page