Hoi Aangezien we een nieuw en een echt huis hebben, willen we kerstdiner geven voor onze ouders en broers. Nu dacht ik, is wel leuk om tapas te doen, dus ipv groot stuk vlees of vis.... maar hoeveel verschillende hapjes moet je dan ongeveer maken, en hoeveel reken je per hapje (dus 1 of 2 stuks van het zelfde?)... had nu dit in gedachten: garnalen in knoflookolie satetjes gehaktballetjes in tomatensaus pangasfilet in ontbijtspek gevulde champignons harricoverts met spek erom heen (was het ideetje) kippenpootjes knoflookaardappeltjes evt...tortilla of iets erbij en dan veel brood, aioli, verse pesto....misschien nog rauwe ham/gedroogde ham en wat kaas....er voor der bij en doe je er dan nog een salade bij maken? of juist niet? wat denken jullie? is het teveel te weinig ? genoeg variatie (de meeste lusten alles) Het is natuurlijk ook voor kerst dus mag best uitgebreid zijn, maar moet wel te doen zijn haha.... evt andere tips/vervangingen zijn welkom, ben er op tijd bij haha maar wil alvast beetje de kosten verspreiden, en misschien al dingen van te voren klaar maken om in te vriezen had als voorgerecht een heldere soep bedacht
Wij hadden dit vorig jaar gedaan in een vorm van 16 gangetjes en dat was erg veel. We hadden het wel kerstig gedaan. Dus ook een mini pannetje met stoof, 2 stukjes hertenbief met een saus. Bij de start meer echte tapa's en toetje kon niemand meer op . Als je echt tapas size pakt is 16 stuks wel reeel hoor. Bij ons hadden velen te veel gemaakt terwijl ik nog zo gezegd had dat het amuse/tapa grootte moest zijn.
Ik denk dat je het wel goed hebt geregeld als je het zo doet lekker veel brood etc. erbij inderdaad en als je dan ook soep en salade hebt met de hapjes is het wel genoeg lijkt me hmm krijg er echt trek van
Biefstukpuntjes vinden wij super lekker als we tapa's eten. Wij maken biefstukpuntjes in portsaus. Parmaham met galia meloen is ook lekker. Brood met aioli is een goede ja, erg lekker! Maak je de aioli zelf? Is super makkelijk. Doe ik ook, en maak dan ook een pittige oranje variant. Ik zou er ook een salade bij maken, toch wel lekker extra groente en lekker fris. Hoe bedoel je 2 hapjes per persoon?
Ik zou nog verschillende spaanse vleeswaren erbij doen. Tapas denk je al snel dat het te weinig is maar in werkelijkheid zit je sneller vol.
Meestal doe ik het zo: - 2 salades (een met avocado omdat ik dat lekker vind haha, een meestal ook een pastasalade omdat dat snel goed is, bijvoorbeeld met rode pesto, geitenkaas en eventueel gegrilde kipfilet) - Koude tapas (vooraf te maken) * Gemarineerde kipfilet met verse ananas aan een stokje, oog vrolijk * mozarellabolletje, tomaatje, basilicum, beetje peper, altijd goed * Italiaanse vleeswaren (worst en ham), hapt heerlijk weg * Bruchetta's met 3 soorten beleg (natuurlijk de standaard tomaat/knoflook, maar heb ook wel een heerlijke artisjokmengsel gemaakt die echt smullen was, en bijvoorbeeld tonijnsalade) - warme tapas (vooraf maken, opwarmen in een magnetronzak of in de oven) * italiaanse gehaktballetjes (rundergehakt, eitje, parmezaanse kaas, broodkruim, peper, basilicum) Kunnen ook koud * kippenpootjes, altijd goed, zelfs kant en klaar te halen bij een goede poelier * Knoflookgamba's (lekker: gamba's, knoflook, nog meer knoflook, chilisaus, knoflook () en klein pepertje, paar uur laten marineren en en dan grillen) * grote hit hier in de buurt: kipfilet paneren in ei-paneermeel met kruiden en dan in de zonnenbloemolie krokant bakken, met een lekkere honing-mosterd dip erbij. Leuk hoor, en dan op tafel nog wat olijfjes zetten en andere kleine dingen (dadels gevuld met naturel roomkaas en een pistachenootje is heerlijk, of banaan in katenspek rollen en dan in de oven tot het spek krokant is, echt een aanrader) en je kunt heerlijk wegprikken. Of in verscillende gangen op schalen presenteren, bijvoorbeeld eerst de koude tapa's en dan de warme. Smakelijk! PS: Wat hoeveelheden betreft: ik heb dus duidelijk altijd teveel haha. Maar dat vind ik nooit zo erg want als je het zelf maakt dan is het de volgende dag ook nog lekker.
Eerder dit jaar een tapasavondje met 8 personen gehad. We hebben alle tapas bij de spanjaard besteld. Je bent ongeveer even duur uit als je alle ingredienten en tijd bij elkaar telt. En ze komen alles (het servies, bestek en rechauds) de volgende dag afhalen.
sateetjes vind ik niet echt bij de rest passen. Als je echt op de spaanse tapas tour wil zou ik vooraf een Gazpacho ( bv : Het recept voor Gazpacho, Spaanse koude groentensoep ) maken..