Hoi allemaal, 25 augustus werd ik ongie. ik heb een cyclus van 29 a 30 dagen. ik heb deze maand ovulatietesten gebruikt. Op (afgelopen) zaterdagochtend had ik een positieve test, zaterdagmiddag ook nog en zondag was de streep alweer een heel stuk minder. nu kijk ik op sommige sites ook bij de calculator en daar staat dus dat ik afgelopen maandag mn ei had. Ik neem aan dat ik gewoon de uitslag van mn ovulatietest aan kan houden en dat ik afgelopen zaterdag mn ei had? wat denken jullie?
Hoi Serden, ik zou die test lekker aanhouden hoor! Niet ieder lichaam zit het zelfde in elkaar, en die calculators gaan altijd uit van een 'standaard' cyclus! Succes! Grt
oké dank je! ovulatietesten zijn helemaal nieuw voor me eerste keer deze maand! gelukkig had ik mn ei snel gevonden maar is het zo dat als het streepje minder wordt je je ei hebt gehad? dus dat ik er vanuit moet gaan dat ik vrijdag of zaterdag mn eisprong heb gehad? wat een vragen
Ga uit van de tests. De stests geven aan wanneer je LH (de hormaan die zorgt voor de sprong) piek is. Deze piek vind plaats 24 a 36 uur VOOR je eisprong...dus je ei was wel op maandag (snap je het nog??) ...maar calculator houd geen rekening met je lijf die berekend het op gemiddelde van verschillende vrouwen....gaat uit van een LF (de fase die na de eisprong is) van 14 dagen terwijl die kan wisselen tussen de 10 en 18 dagen...
ik snap je hihi oke dus dat mn test zondag een veel lichter streepje aangaf wil niet zeggen dat mn ei dan al geweest is....die had dan dus ook nog kunnen komen (snap je mij nog )
Je kunt het beste gewoon beginnen met klussen als die test positief is! Want je kunt het beter voor de eisprong doen, dan op de dag van de eisprong zelf (hoewel beide goed is). Als je zeker wil weten of je eisprong achter de rug is, moet je temperaturen. (Maar als je temperatuur gestegen is, ben je te laat om te klussen! Het is dus alleen een bevestiging achtaf!) Ikzelf gebruik ovulatietests en ik temperatuur. Ik heb 2 cycli gehad waarin ik ovuleerde op de dag van de positieve ovulatietest. Ik had toen maar 1 positieve test per cyclus. De laatste keer had ik 2 positieve tests (op zondag en maandag) en ovuleerde ik op de dag van de laatste positieve test. Dit werd op dinsdag bevestigd door mijn temperatuur. Jij (Serden) hebt waarschijnlijk zaterdag of zondag geovuleerd.
oké bedankt voor de duidelijke uitleg!..misschien komt het er deze maand dan van....in ieder geval wel op de goede dagen 'geklust' dus wie weet (dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen maar krijg er stiekem toch een beetje hoop van hihi)
Is een ovulatietest een betrouwbare manier om je eisprong te bepalen? Of komt het vaak voor dat het niet klopt? Moet je dan elke dag testen?
Je gaat testen vanaf een bepaald moment in de cyclus. Raadpleeg daarvoor de gebruiksaanwijzing. Let goed op of je volgens de gebruiksaanwijzing juist wel of juist niet met ochtendurine moet testen. Dat verschilt per merk. Bij de goedkopere testen moet je met middagurine testen. Dat is lastig als je werkt. Je moet dan ook 4 uur je plas ophouden en niet te veel drinken. Ik vind dat allemaal erg vervelend. Ik heb 2 cycli gehad dat deze tests mijn eisprong NIET opspoorden (dat was met avondurine - ik heb wel geovuleerd; dat weet ik omdat ik ook temperatuur). 3 andere cycli spoorden ze mijn eisprong WEL op (middagurine). Je moet daarom nooit alleen maar van die ovulatietests uitgaan. Als er dan iets niet goed gaat met je test, heb je je eisprong gemist. Daarom kun je het beste ook naar het baarmoederslijm kijken. Als dat dun, rekbaar, doorzichtig en glibberig is, zou je moeten beginnen met (bijv. om de dag) gemeenschap hebben. Na enige dagen krijg je dan, als het goed is, een positieve ovulatietest. Op die dag kun je het beste nog een keer gemeenschap hebben. Zelf ben ik nu overgegaan op de Persona-teststaafjes, omdat je daarmee met ochtendurine moet testen. Dat is handiger i.v.m. mijn werk. Bij de duurdere ovulatietest (Clearblue bijvoorbeeld) test je ook vaak met ochtendurine. Een positieve ovulatietest duidt meestal op een eisprong binnen 12-48 uur. Echter, dit geldt niet altijd. Daarom temperatuur ik ook. Een temperatuurstijging moet de ovualatie (achteraf) bevestigen. Een ovulatietest vind ik een heel handig hulpmiddel, maar vaar er niet blind op.
Ja, ik vind het heel betrouwbaar ondanks dat ik nog niet zwanger ben.. Je hoeft maar een korte periode van je cyclus elke dag een test te doen.. (voor extra info zie bijsluiter van de testen..)