Hi Dames Ik heb een vraagje ; Ik ben 15 weken zwanger en al 7 kilo zwaarder (ik woog voorheen 66 kilo bij lengte van 170 en nu weeg ik bijna 73 kilo) Zijn er meer mensen die dit hebben? Ik begrijp dat aankomen bij de zwangerschap hoort, en alleen mn buik en borsten worden dikker verder gelukkig niet, maar ik vind 7 kilo best veel voor 15 weken toch? Ik beweeg iedere dag en sport 3 keer per week. Ik eet gezond en niet voor 2. Ik eet nu wel wat extra fruit of af en toe een extra bakje yoghurt omdat ik meer trek heb. Maar snoep niet en drink ook geen frisdrank. Alleen water en af en toe een glaasje optimel of een smoothie. Ik wil ook niet minder gaan eten omdat ik denk dat dit niet goed is voor de baby. Ik eet bijv ochtends; havermout met melk en bosbessen, lunch ; 2 gebakken eieren en wat fruit. Avonds een avondmaaltijd met groente en vlees , soms rijst erbij zelden aardappels, en vaak een schaaltje yoghurt met fruit of walnoten na. Tussendoor als ik trek (meestal 2 of 3x per dag) heb pak ik wat fruit/ een smoothie / of een stukje peperkoek. Ik eet weinig boter, geen extra suiker, en 2x per week vis.
Volgens mij is je lichaam een inhaalslag aan het maken als ik zo lees wat je normaal gesproken eet en drinkt op een dag. Als je zwanger bent heeft je lichaam nou eenmaal meer nodig maar ik hoor vaker dat enorm gezonde en lichte mensen ineens veel aankomen tijdens een zwangerschap.
Ik zou het voor de zekerheid gewoon even navragen bij je verloskundige. Ik ben op dit moment 35 weken zwanger en tot nu toe 10 kilo aangekomen. Volgens haar lig ik mooi op schema. Wordt je standaard gewogen bij de verloskundige?
Nee ik ben nog niet gewogen bij de verloskundige. Ik heb vorige keer wel tegen haar gezegd dat ik veel aankwam maar ze zei dat dat normaal was.
Toch als ik zo kijk op google of hier op het forum zie ik dat ik eigenlijk in hele zwangerschap maar 10 of 12 kilo hoef aan tekomen. En ik ben nu nog niet op de helft maar al wel 7 kilo zwaarder. Ik vind het ook niet zo erg, want na de bevalling ga ik toch weer meer sporten (opbouwen) en dan gaat het er vast wel weer af. Ik maak me meer zorgen of het geen kwaad kan voor de baby
Ja hoor, herken het helemaal. Alleen was ik de eerste weken niet zo gezond bezig als jij. Ben nu ook al rond de 16 kg bij, dus hoop eigenlijk dat ik onder de 20 blijf. Jou eetpatroon klinkt heel gezond, zou me er dus niet te druk om maken.. Al weet ik dat dat makkelijker gezegd is als gedaan!
7 kg is meer dan gemiddeld denk ik. Maar als je gezond eet, genoeg beweegt enz. Dan kun je er niets aan doen toch. Het kan zeker geen kwaad voor de baby. Het zou wel kunnen dat je te weinig eet en je lichaam nu alles op slaat om reserves op te bouwen. Boter is juist heel gezond en heb je nodig om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen! schrap dat dus niet!
Ik neem wel boter (volle roomboter ongezouten) af en toe op kruidenkoek/peperkoek, maar ik kook meestal in kokosolie of olijfolie (eigenlijk uit gewoonte) Ik probeer ook ongeveer 300 of 400 cal. per dag meer te eten als voorheen/ en als ik normaal nodig heb. Ik heb ergens gelezen dat dit wel belangrijk is , maar als je een beker yoghurt met fruit neemt dan is dat al gauw 300 cal., ik zit ook heel snel vol, dus eet ik niet veel maar wel vaker op een dag. En op de dagen dat ik vis eet, neem ik bijv ook 2 haringen of andere vette vis tussendoor omdat ik ook gelezen heb dat dit gezond is/belangrijk in de zwangerschap. Ik vind het gewoon best wel moeilijk, om te kijken of ik verkeerd eet; of teveel of te weinig.. Maar ik heb morgen afspraak bij gyneacoloog in het ziekenhuis (controle bekken) dus kan ik het daar wel gelijk even vragen
ps ik merk trouwens wel dat de eerste vijf kilo er heel snel aanzaten en nu met de laatste 2 gaat het geleidelijker aan. Misschien is het inderdaad ook mijn lichaam die extra reserves maakt voor de zwangerschap. Ik hoorde trouwens dat met borstvoeding geven je sneller afvalt na de zwangerschap .. is dat een fabeltje of is dat waar?
Het is wat meer dan gemiddeld maar zo te horen kom je aan op plaatsen die bij de zwangerschap horen. Je eet gezond.. Je hoeft niet voor twee te eten. Ik ben nu bijna 2 kilo aangekomen..vooral boobies en buik/baarmoeder. Het verschilt echt per persoon en zolang je niet dik wordt zou ik me geen zorgen maken..
Bij mijn vorige zwangerschap was ik 7 kg aangekomen en op dag 3 na de bevalling waren die weer weg en ik gaf borstvoeding. Je verbruikt gewoon veel energie wanneer je bv geeft dus als je dat er niet bij eet, dan val je inderdaad makkelijk af. MAAR ik heb begrepen dat het niet voor iedereen geldt dus pin me er niet op vast (toen ik trouwens stopte met bv geven kwam ik weer 7kg aan, maar ik sport dan ook niet)
dat is, net als met "zwanger" zijn, per persoon verschillend De ene helft vrouwen die ik ken (die borstvoeding geven) valt er enorm van af, de andere helft moet echt op dieet gaan, als de borstvoeding gestopt is.
7 kg is wel al veel maar dat 10 tot 12 kg gemiddeld over zwangerschap aankomen klopt volgens vk niet meer.. mijn verloskundige zei dat gem eerder 15 tot 17 kg is.. Als jij gezond eet en gewoon beweegt en af en toe even 'los' gaat met eten zul je het gewoon moeten accepteren.. aankomen hoort er nou eenmaal bij.. velen onder ons vinden die extra kilo's niet leuk!
Hoi! Zo te lezen eet je prima gezond, maar ik denk dat je gewichtstoename ook zou kunnen komen juist doordat je zoveel fruit eet. Het is niet verkeerd om fruit te eten, vitaminerijk en veel vezels, alleen zitten er ook heel veel suikers in, waardoor je makkelijker een extra voorraadje in je lichaam opslaat in de vorm van vetten. Zeker als je nu meer fruit eet dan daarvoor. Nou hoef je natuurlijk niet al het fruit te skippen, blijf lekker twee a drie porties per dag eten, maar misschien kun je de rest vervangen door bijvoorbeeld meer noten, kwark/yoghurt, crackers met kaas/vlees/appelstroop o.i.d. Wat je dan beter kunt late staan zijn de smoothies, daarbij verniel je de structuur van het fruit, wordt het gehalte aan vezels minder en neem je de suikers alleen maar makkelijker op. Dit is niet omdat je af zou moeten vallen hoor!!! 7 kilo is nog helemaal niet zo gek, maar als je het wat meer op peil wilt houden kan dit wellicht helpen. Succes! (groetjes van een voedingsconsulent)
Herkenbaar.. Ik had vanaf week 6 al behoorlijke bekkenklachten.. Daarvoor sportte ik ongeveer 10 uur in de week. Ik deed dat dus niet meer en de kilo's vlogen eraan!! Vanaf week 15 ook nog thuis komen te zitten vanwege bekkeninstabiliteit. In totaal ook 25 kilo bijgekomen.. Helaas zitten er na 7 weken nog 12 aan en sporten kan nog niet, want mijn bekken doen nog steeds enorm pijn!! Grrr!!! Eerste had ik er trouwens zelf 35 kilo aangegeten, die ben ik uiteindelijk allemaal kwijt geraakt! Dus heb goeee hoop, al ben ik nu 6 jaar ouder!
Ik was zelf heel slank, sporten en gezond eten. Ben ook heel snel veel aangekomen! Ik zit nu op 23kilo, vk heeft er verder niets over gezegd ik zie er nog steeds gezond uit! T gaat er wel weer af denk ik dan .. Heb alleen wel echt striae gekregen op mijn buik helaas
ik was ook vooral in het begin heel erg aangekomen. Was vooraf 60 kg bij 1.75m en in de eerste 20 weken al 13 kg erbij. Schrok ik super van, want ik dacht, ok dan met 40 weken dus 26. Maar het is bij mij tot de 35 weken bij die 13 kg gebleven. Mijn lichaam koos er dus blijkbaar voor om in het begin reserves op te bouwen. Nu kom ik in de laatste twee weken nog 1 kilo aan, en misschien de tot het eind nog wel 1, maar niks schrikbarends. Ik zou zeggen, hou het in de gaten, maar maak je niet te druk. het kan zijn dat jouw lichaam een andere volgorde van aankomen kiest dan 'gebruikelijk'.
Misschien dat je nu wat extra vocht vast houdt. Bij mijn vorige was ik in totaal 10 kg ofzo aangekomen. Nu ben ik 19 weken en ben nog maar 1 kg aangekomen. :/ ook niet echt normaal. Anders even navragen als je twijfelt.
Ik kom net terug van controle ziekenhuis gyneacoloog, en zij zei dat het geen kwaad kon ze heeft ook met mij doorgenomen wat ik zo op een dag eet en zei dat het prima in orde is zo. Ze zei ook dat mensen die op een laag of gezond gewicht zitten, of aan het lijnen zijn en dan zwanger worden vaker in de eerste periode veel aankomen maar dat wil niet zeggen dat het de hele zwangerschap zo gaat. Ze zei gewoon zo door gaan met gezond eten en bewegen en dan is het goed dus ik ben weer gerust.