We zijn nu zo'n 15 maanden aan het proberen, 5 maanden geleden voor het eerst een afspraak met de gyn. Er werd een cyste vastgesteld in mijn eierstok, het is te zeggen: een follikel die na de eisprong niet verschrompelt, maar zich vult met vocht. Ik had ook een dun baarmoederslijmvlies (4mm of zo) rond de eisprong. Maar aangezien mijn progesteronwaarden in mijn bloed goed waren, zat de gyn met de handen in het haar. Ze besloot dan maar dat het de cyste zelf is die hormonen produceert en mijn cyclus 'in de war schopt', vandaar een dun slijmvlies, zei ze. Ben dan 5 weken aan de pil gemoeten en die cyste is nu weg. Ik heb het web afgesurft en ik vind nergens maar dan ook nergens iets over cystes die zelf hormonen zouden produceren. Integendeel, ik lees enkel verhalen over vrouwen die ondanks een cyste zwanger worden. Zolang de cyste niet groter is dan 4cm zou bij een eisprong het ei nog steeds kunnen passeren. Vaak gaan ze ook vanzelf weer weg. Ik neem ook aan dat veel vrouwen cystes hebben en dit niet eens weten.. niet iedereen laat om de zoveel weken een echo maken.. Het vervelende van het verhaal is dat mijn slijmvlies nu nog steeds te vroeg afbreekt, direct na de eisprong wordt dit al dunner. Vorige cyclus reeds ongesteld 8 dagen na eisprong. IK heb het gevoel alsof ze zich al 5 maanden op het verkeerde focussen.. de cyste stond misschien compleet los van het feit dat het slijmvlies te vroeg afbreekt? Heeft er iemand al gehoord dat cystes hormonen produceren en cycli ontregelen?
ik denk dat alles kan, maar heb je pijn bij je eisprong, wandt ik ook denkk dat ik een cysten heb wandt ik heb veel pijn bij eisprong.
Ik voel het wel een aantal dagen, soort van spierpijn, maar het is nu niet dat het ondraaglijk is. Gewoon als ik plotse bewegingen maak, zoals gaan zitten of hoesten. Pijn bij eisprong duidt niet per sé op een cyste, hoor, toen ik gevolgd werd door de gyn deed de eisprong ook pijn en er was helemaal geen cyste te bespeuren. Ik ben wel blij dat ik de eisprong voel, geeft me de bevestiging dat er tenminste ene geweest is Ik vraag me af of ik niet weer een cyste heb.. dit weekend ben ik gaan joggen (op dag 7) en ik had constant gemene steken in mijn linkerkant, ter hoogte van de eierstok.. en de laatste eisprong was idd links.. Vrijdag afspraak gyn, hopelijk heb ik dan duidelijkheid.