Van BV naar Combi :)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Janneke21, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik ben nu langzaam aan het overstappen van volledige bv naar gecombineerd met kv.

    Ik voedde volledig op verzoek en wil er vanaf nu ook wat meer regelmaat in brengen.
    De bedoeling is om overdag kv te geven en alleen de vroege ochtend en late avondvoeding bv te geven. Dit is voor mij ivm werken straks het meest praktisch.

    Ergens wil ik ook heel graag dat hij vrij snel gaat doorslapen. Ik heb Jayro ruim 9 maanden bv gegeven en die sliep pas door met 1,5 jaar!

    Als ik de ochtend en de avondvoeding bv geef, hoeveel voedingen zal ik tussendoor overdag nog moeten geven...
    Ik heb momenteel ongeveer dit;

    7:00 Bv
    10:00 Bv
    13:00 Bv
    16:00 Kv (dan drinkt hij ong. 150cc)
    19:00 Bv (hij lijkt hierna te clusteren tot uur of 22:00)
    22:00 Bv
    1:00 Bv
    4:00 Bv

    Dus nog 8 voedingen..

    Ik twijfel of ik nu over een paar dagen de voeding van 19:00 ook zal vervangen in de hoop dat hij dan eerder door gaat slapen.
    En is 150cc een normale hoeveelheid? Gister had ik hem 120cc gegeven maar toen had hij nog honger en heb ik het aangevuld met bv. Hij lijkt trouwens goed te reageren op de kv, hij is minder onrustig dan na een bv.

    Hij is nu bijna 5 kilo.

    Hoe zag jullie schema er toen ongeveer uit?
     
  2. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Doorslapen dwing je niet af met het soort voeding dat je geeft hoor! Dat doen ze echt pas als ze er lichamelijk gezien aan toe zijn. En juist clusteren vang je met een borst veel makkelijker op als met een fles. Als je de voedingen onder werktijd wilt vervangen door kunstvoeding, dan is het ook niet zo logisch om een voeding van 19 uur te gaan vervangen (tenzij je dan werkt natuurlijk).
    Ik zou het nu even houden zoals het is, voor jouw lichaam is het beter als je niet te veel voedingen te snel afbouwt. Beste is om per af te bouwen voeding een dag of 10 aan te houden.

    Als je nog een voeding wilt vervangen door kunstvoeding, pak er dan eentje van eerder op de dag, zodat er qua tijd een balans zit tussen de kunstvoedingen en borstvoedingen, en je geen avonden hebt met bloemkoolborsten.
     
  3. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Doorslapen, tsja dat doet elk kind op zijn eigen tijd. Mn buurmeisje sliep in de eerste week al door op borstvoeding en mijn dochter met 3,5 maand bij flesvoeding. Mn buurjongetje is 8 maanden en slaapt ook nog niet door!

    Verder denk ik, met de leeftijd van jou kindje dat je productie enorm zal kelderen als je nu al bv en fv gaat combineren, om eerlijk te zijn denk ik dat het dan snel afgelopen kan zijn met bv....
     
  4. Bri

    Bri Niet meer actief

    Juist die 19 uur voeding, die nu meestal overgaat in clusteren, zou ik nog even niet vervangen door een fles. Dat clusteren is meestal vooral een behoefte om dicht bij je te zijn, denk ik tenminste, en dat werkt wat minder als je hem een fles laat drinken. Maar lukt het je uberhaupt om eraan toe te geven; je hebt ook een peutertje rondlopen dat rond die tijd ongetwijfeld ook aandacht wil. Ik vond het met de 2e in elk geval wel lastig - en dan had ik ook nog een papa in huis, die de oudste 's avonds kon bezig houden en naar bed brengen, terwijl ik met zusje op de bank zat. Als we het andersom deden, huilde m'n kleintje aan één stuk door, tot ik weer terug kwam of zij in slaap was gevallen. Dat was dus niet echt relaxed naar-bed-brengen.

    Je geeft nu één flesje 's middags. Als dat voor jouw lijf geen problemen geeft (geen stuwing), dan kun je een volgende voeding gaan vervangen. Omdat je hoopt op het doorslapen, zou je om 22 uur een flesje kunnen geven. Misschien redt hij het daar langer op dan tot 1 uur.
    Als volgende voeding zou ik dan de 10 uur 's ochtends nemen. Zodat je op een om-en-om schema uitkomt. Maar goed, zul je altijd zien dat zijn drinkbehoefte dan anders wordt :D Zit je daar, met je om-en-om schema...

    Doorslapen bij ongeveer 5 weken, het zou lekker zijn maar is echt vrij uitzonderlijk, ook voor flesgevoede baby's! Reken er dus nog even niet op en probeer er niet te veel op aan te sturen. Hangt er natuurlijk ook van af wat je 'doorslapen' noemt. Als hij een uurtje of 5 a 6 achter elkaar redt, ben je al een heel eind qua nachtrust.

    Verder over schema's kan ik niet veel zeggen. Ik heb altijd op verzoek gevoed en keek daarbij zelden op de klok. Iedere 3 uur drinken lijkt me wel netjes voor zo'n kleintje.
     
  5. Bri

    Bri Niet meer actief

    O ja; overgaan naar alleen 's ochtends en 's avonds voeden... Bij mijn oudste is het mij gelukt om het zo een tijd te doen, maar toen was hij al wel een maand of 9 oud. Toch bleef ik genoeg voeding maken voor maar 2 keer drinken.

    Bij mijn jongste kelderde het heel hard toen ik nog maar 2x per dag voedde. Al gauw had ik 's avonds zó weinig voor haar dat ze niet kon slapen, en moest ik dus 's avonds ook een flesje maken. (en toen at ze 's avonds ook al groente en zo, ze was ook een maand of 9). Met alleen 's morgens werd het al heel gauw alleen een paar slokjes en daarna een boterham; het was gewoon niet genoeg meer.

    Dus ik ben bang dat het niet zal lukken, om nog 's ochtends en 's avonds zelf te voeden en voor de rest alleen KV te geven, aan een kindje van een maand of 3. Hou er rekening mee dat je dan waarschijnlijk op uitsluitend KV uitkomt. Weet niet of je dat een probleem vindt.
     
  6. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Uiteindelijk uitsluitend kv zou jammer zijn, maar dat is iets wat ik er momenteel voor over heb. (bij bv staat uitgebreider waarom ik in eerste instantie helemaal wilde stoppen met bv).

    Maar ergens denk/hoop ik dat het me lukt om nog wel 1 of 2 voedingen te blijven geven, ook omdat ik ook al voor de zwangerschappen melk had. Nu dus al ruim 3 jaar altijd melkproductie ook wanneer ik geen bv (meer) gaf. Dus ik kan me niet voorstellen dat ik opeens niets meer heb. En als dat wel zo is, nou ja dan helaas.. ik doe mijn best.

    Over het doorslapen; natuurlijk weet ik dat niets af te dwingen is, bij Jayro vond ik het niet erg en deze keer wil ik het wel een beetje proberen te sturen. Jayro kwam maandenlang (vanaf 4-5 maanden tot 9mnd) elke nacht echt om veel voedingen, soms wel 10x! Hij sliep juist wel al door met een maand of 3. Daarna ben ik bang dat hij te weinig achtermelk kreeg, hij groeide wel, maar in verhouding werd hij lang+slank.
    Terwijl hij nu weer gewoon aardig stevig is, zoals daarvoor.

    Maar dit is geen reden dat ik stop met bv hoor! Ik wil het deze keer alleen iets meer proberen te sturen door te zorgen dat hij overdag echt genoeg binnen krijgt. Ik ken zelfs iemand die haar kindje van net 3 maanden de hele dag probeert wakker te houden zodat die 's nachts slaapt :p

    En 5-6 uurtjes zou ik al bijna 'doorslapen' willen noemen... van 22:00-4:00 ofzo? Zou eerdaags al heerlijk zijn, maar goed, ik ga daar ook echt niet van uit.

    Maar goed, bedankt voor de reacties.. De voeding van 19:00 wil ik uiteindelijk wel vervangen voor fles, omdat ik inderdaad wel eens moet werken tot 19:00, gebeurt wel weinig, maar er zijn een aantal kinderdagverblijven open tot 19:00 en doe invalwerk dus je weet het nooit. Sowieso een irritante tijd want Jayro gaat dan altijd al naar bed. Die redt het ook wel tot 19:30/20:00, maar hij slaapt overdag ook al niet dus ik vind zijn rust ook belangrijk. Nu probeer ik eerst Jayro op bed te leggen, dan begint Kenji vaak al honger te krijgen en dan ben ik de rest van de avond tot uur of 22:00 met Kenji bezig...

    Stuwing heb ik nog geen last van gehad.. tenminste ik ben dus gewend om eigenlijk constant volle borsten te hebben.

    Ik zit nu dus nog even te twijfelen welke voeding ik hierna zal vervangen. :)
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Misschien een tip om rustiger te slapen: Met Kenji naast Jayro gaan liggen, Jayro aan de borst, terwijl je Kenji een boekje voorleest?
     
  8. Bri

    Bri Niet meer actief

    Pittig hoor, Janneke21.
    Als je soms tot 19 uur moet werken, snap ik je keuze om de voeding van 19 uur te vervangen door een flesje. Dan kan het clusteren eventueel daarna nog; misschien helpt dat ook wel (19 uur volle buik, daarna nog volop mamahonger stillen) met het doorslapen.

    Dat slaappatroon (of eigenlijk: niet-slaappatroon) van je oudste lijkt me ook wel extreem zwaar. Ik hoop voor je dat je jongste wat meer rekening met je houdt :)
     

Deel Deze Pagina